تناقضات بازار سكه

تناقضات بازار سكه
سكه هيجاني‌تر از اونس: در يك هفته اخير، سكه در بازار تهران بين 9 تا 10 درصد افزايش قيمت داشته و اين در شرايطي است كه بهاي اونس طلا بين 3 تا 4 درصد رشد داشته است.
1- سكه هيجاني‌تر از اونس: در يك هفته اخير، سكه در بازار تهران بين 9 تا 10 درصد افزايش قيمت داشته و اين در شرايطي است كه بهاي اونس طلا بين 3 تا 4 درصد رشد داشته است. به اين ترتيب مي‌توان نتيجه گرفت كه بازارهاي داخلي بسيار هيجاني‌تر عمل مي‌كنند. نكته اينجا است كه در دو هفته اخير، به جز نوسانات اونس طلا، عامل محرك ديگري براي صعود قيمت سكه‌هاي نقدي و آتي وجود نداشته است. اگر ريزش‌هاي بورس اوراق بهادار را يكي از عوامل تاثيرگذار تلقي كنيم، اين بورس روز گذشته روند رو به بهبودي را به خود ديد و شاخص مجددا مثبت شد، اما در همين شرايط ديروز شاهد افزايش قابل توجه قيمت سكه‌هاي آتي بوديم. اين در حالي است كه برخي پيش‌بيني‌ها از بازگشت بورس به حالت تعادل قبلي در نيمه اسفند امسال حكايت دارند. حتي در مورد اونس طلا هم شاهديم كه تناسبي بين قيمت اين شاخص و بهاي سكه در يك هفته اخير وجود ندارد و قيمت‌هاي داخلي هيجاني‌تر صعود كرده‌اند در حالي كه با توجه به وزن هر اونس طلا در مقايسه با وزن سكه تمام بهار آزادي، تغييرات اونس طلا بايد چهار برابر تغييرات سكه، در محاسبات وارد شود به عبارت ديگر به‌طور طبيعي قيمت سكه بايد به اندازه يك چهارم صعود اونس طلا افزايش پيدا كند (با فرض ثابت بودن بهاي دلار).
2- تقويت ارزش پول ملي: از سوي ديگر بنابر آمارها، در يك سال اخير بيش از 20 درصد بر ارزش ريال افزوده شده است كه اين مساله به‌طور طبيعي بايد استقبال از بازار سكه را كاهش دهد، مخصوصا كه در 10 روز اخير ارزش ريال تقريبا بدون تغيير بوده است؛ اما در يك هفته اخير تحركات سكه در جهت افزايش بها بوده است.
3- نرخ تورم در ايران: بنابر آخرين آمار اعلامي از سوي مركز آمار ايران، نرخ تورم دي ماه 92 با كاهش به 35 درصد رسيده است كه اين امر هم بايد موجب كاهش تقاضاي سفته بازي شده و گزينه شماره دو را تقويت كند. در نتيجه به دليل نبود محرك خاصي كه پتانسيل بالا رفتن تقاضا در بازار سكه را داشته باشد، مي‌توان گفت تغييرات قيمت سكه موقتي است و محرك‌هايي كه معامله‌گران انتظار دارند توسط آن، روزهاي خوش طلا و سكه بازگردد، در چشم‌انداز – حداقل كوتاه مدت – پيش رو ديده نمي‌شود و دير يا زود بازار سكه به حال تعادل باز خواهد گشت.  در نهايت بايد دو تبصره را بر اين تحليل افزود؛ از يك سو روند تغييرات اونس طلا مي‌تواند به صورت موقت و ناپايدار، بازار سكه را كماكان در همين حال نگه دارد، ضمن اينكه نزديك شدن به روزهاي پاياني سال و خريد‌هاي عيد هم در كنار اين مساله مي‌تواند بر تقاضا بيفزايد. از سوي ديگر عامل بازدارنده براي افزايش قيمت مي‌تواند بازگشت بازار سرمايه به تعادل گذشته خود باشد كه اين امر يك بار ديگر مي‌تواند سرمايه‌هاي خرد و كلان را از بازار سكه دور كند، چراكه بازار بورس از ارزندگي بالايي برخوردار است و به غير از وقفه اخير كه تا حدودي هم سياسي بود، دليل ديگري براي افت اين بازار وجود ندارد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۷:۳۹:۱۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد