رويارويي آمریکا و روسیه بر سر اوکراین، طلا را از 1350 دلار عبور داد

رويارويي آمریکا و روسیه بر سر اوکراین، طلا را از 1350 دلار عبور داد
درست يك هفته پيش زماني كه اونس طلا توانست در معاملات جهاني خود از سطح 1330 دلار عبور كند، اين سوال مطرح شد كه آيا بحران اوكراين مي‌تواند اين فلز را وادار به شكستن مقاومت 1340 دلاري كند؟
درست يك هفته پيش زماني كه اونس طلا توانست در معاملات جهاني خود از سطح 1330 دلار عبور كند، اين سوال مطرح شد كه آيا بحران اوكراين مي‌تواند اين فلز را وادار به شكستن مقاومت 1340 دلاري كند؟ اين در شرايطي بود كه فدرال رزرو آمريكا از تصميم خود پيرامون كاهش ماهانه خريد اوراق خزانه داري گفت و اين مساله به‌طور معمول مي‌توانست به ضرر طلا تمام شود. اما اين بار مساله اوكراين به داد فلز زرد رسيد تا جايي كه موجب شد روز گذشته و با آغار دادوستدها در بازارهاي نيويورك و لندن، قيمت طلا مرز 1350 دلاري را هم بشكند. در اين روز كمترين و بيشترين قيمت اين فلز - تا ساعت 16:00 به وقت تهران - به ترتيب 1329 و 1351 دلار بود.
تشديد تنش‌ها در اوكراين و كشمكش ميان غرب و روسيه بر سر اين كشور عامل تاثيرگذار جديدي بر بازار طلا شده و موافقت پارلمان روسيه با اعزام نيروي نظامي به اوكراين به نگراني‌ها در بازارهاي بين المللي دامن زده است. در حالي كه دولت روسيه از مشروعيت حمله به اوكراين با هدف تامين امنيت 
روس تبارهاي اين كشور خبر داده است آمريكا از روي ميز بودن همه گزينه‌ها براي مقابله با اين تصميم روسيه سخن گفته است. گزينه‌هايي كه از عدم حضور اوباما در اجلاس گروه 8 در روسيه تا مداخله مستقيم نظامي آمريكا در اوكراين را شامل مي‌شود. 
تحت تاثير اين تحولات تقاضا براي طلا در بازار جهاني افزايش يافته و در نتيجه قيمت طلا روندي صعودي را طي می‌کند. در حالي كه تحولات اوكراين قيمت طلا را به سمت افزايش سوق مي‌دهد، تصميم فدرال رزرو آمريكا به كاهش سياست محرك اقتصادي به عنوان عاملي در جهت سوق دادن قيمت طلا به سمت كاهش عمل مي‌كند. همين عامل موجب شده بود تا اغلب فعالان بازار جهاني طلا براي هفته جاري پيش‌بيني‌هاي كاهشي داشته باشند. از سوي ديگر به اعتقاد كارشناسان اقتصادي اگر بحران اوكراين تشديد شود و روسيه اقدام نظامي خود را اين كشور آغاز كند اين مساله مي‌تواند موجب كاهش شديد شاخص سهام در بازارهاي مالي جهان شود و اين مساله به نفع قيمت طلا خواهد بود. در چنين شرايطي تحليلگران بازار طلا بر اين باورند كه سرمايه‌گذاران بين‌المللي با توجه به افزايش تنش‌هاي سياسي، از بازار سهام و بورس خارج شده و به سوي بازار طلا و خريد دلار آمريكا روي خواهند آورد. همچنين تقاضا براي ارز كشورهاي در حال توسعه و نوظهور نيز به شدت كاهش خواهد يافت.
صعود 25 دلاري طلا به نسبت قيمت نهايي روز جمعه موجب شد تا روز گذشته بر هر گرم طلاي 18 عيار در بازارهاي داخلي بيش از 2700 تومان افزوده شده و هرگرم طلا به بيش از 101 هزار تومان برسد. به اين ترتيب سكه‌هاي تمام بهار بازار نقدي بالاخره توانستند پس از حدود شش ماه بالاي يك ميليون تومان معامله شوند. افزايش قيمت اين سكه‌ها به نسبت بهاي روز يكشنبه، حدود 27 هزار تومان بود. (آخرين بار بهاي سكه در تاريخ 24 شهريور امسال يك ميليون تومان بود و پس از آن ديگر به اين قيمت باز نگشت. در آن زمان اونس طلا در حدود 1326 دلار و بهاي دلار هم حدود 3180 تومان بود). 
در همين حال بر سكه‌هاي بازار آتي بورس كالا نيز روز گذشته در ابتدا بين 30 تا 40 هزار تومان افزوده شد، اما در ادامه بيشترين افزايش قيمت آنها به 40 تا 60 هزار تومان رسيد (تمام سررسيدها بيش از 4 درصد رشد قيمت داشتند). اختلاف قيمت سكه نقدي و دورترين سررسيد آتي (هر دو در بالاترين قيمت) روز گذشته به بيش از 240 هزار تومان مي‌رسيد؛ اين رقم در دوشنبه هفته گذشته 120 هزار تومان بود. اين تفاوت بين سررسيدهاي نزديك و دور آتي سكه روز گذشته 215 هزار تومان و در هفته گذشته در چنين روزي، 120 هزار تومان بود. 
ديگر عامل مهم تاثيرگذار بر صعود قيمت سكه، افزايش بهاي دلار و رسيدن آن به 3100 تومان در روز گذشته بود. در اين روز كمترين و بيشترين قيمت دلار - تا ساعت 16:00 - به ترتيب 3059 و 3115 تومان بود. به عبارت ديگر بر بهاي دلار در اين روز به نسبت روز يكشنبه (هر دو در بالاترين بها) 60 تومان افزوده شد. دلار از يك هفته گذشته تاكنون به ترتيب از 2960، 3025، 3045، 3080 و 3100 تومان گذشته است. برخي فعالان بازار ارز تحركات يكي دو روز اخير دلار را به بحران روسيه و اوكراين هم نسبت مي‌دهند.
اين روند افزايشي در بازارهاي دلار و سكه در حالي ادامه پيدا كرده كه پس از برگزاري مذاكرات وين با حضور هيات‌هاي ايران و گروه 1+5 با سيگنال‌هاي بعضا مثبت، اولين دور مذاكرات كارشناسي و سياسي بين ايران و 1+5 از فردا در وين همزمان با نشست فصلي شوراي حكام آغاز خواهد شد تا ماراتن مذاكرات هسته‌اي وارد مرحله جديدي شود. اين جلسه از چهارشنبه آغاز خواهد شد و تا جمعه ادامه خواهد داشت. نتايج حاصل از مذاكرات ژنو تاكنون منجر به صعود قيمت‌ها در بازارهاي داخلي نشده و ارزيابي‌ها از مذاكرات آينده نيز همچنان خوشبينانه است. در همين حال رئيس‌جمهور آمريكا براي چندمين بار مخالفت خود را با اعمال تحريم‎ جديد عليه ايران در زمان اجراي توافق ژنو اعلام كرد. 
به اين ترتيب، برخي از كارشناسان بازارهاي ارز و سكه معتقدند كه اكنون مساله اوكراين در تاثيرگذاري بر اين بازارها، از عوامل ديگر پيشي گرفته تا مسائل مربوط به تقاضا و پايان سال در درجه دوم اهميت قرار بگيرد. بنابراين خبرهاي مربوط به اين مساله در روزهاي آينده با تاثيرگذاري بر روند تحركات اونس طلا و دلار، مسير سكه‌هاي نقدي و آتي را هم روشن خواهد كرد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۷:۴۵:۳۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد