نیروی انسانی مبنای توسعه کسب و کارها

نیروی انسانی مبنای توسعه کسب و کارها
منابع انسانی در قرن 21 از مهم ترین عوامل رشد کسب و کارهای کوچک و بزرگ شناخته شده اند.

منابع انسانی در قرن 21 از مهم ترین عوامل رشد کسب و کارهای کوچک و بزرگ شناخته شده اند. بسیاری از کشورها به سبب داشتن نیروی کار متخصص و البته زمینه مناسب کارآفرینی توانسته اند به اقتصاد خود رونق داده و بنیان مستحکمی برای بهبود شاخص های کلان اقتصاد به وجود آورند. به همین علت اکثر دولت ها در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه برنامه هایی برای تربیت نیروی انسانی و هماهنگ کردن توانایی های آن ها با نیازهای اقتصاد تدوین و اجرا کرده اند. در مقاله حاضر به مجموعه ای از اقدامات که تمام کارآفرین ها برای پرورش و تشویق نیروی کار باید انجام دهند اشاره می شود.  به عنوان یک کارآفرین مسوولیت ایجاد تغییرات مثبت در محیط کار برعهده شماست و بدیهی است که تغییرات توسط نیروی انسانی انجام می شوند .

اهداف شرکت را با کارکنان در میان بگذارید

کارآفرین ها پس از تعیین هدف برای کسب و کار خود یعنی اهدافی که مشخص، قابل اندازه گیری، دست یافتنی و واقعی هستند باید تا جایی که به تحقق آن ها کمک می شود کارکنان را از آن ها آگاه کنند. ترتیبی دهید که تک تک کارکنان بدانند برای دستیابی به اهداف شرکت چه اقدامی می توانند انجام دهند. از این طریق آن ها احساس مسوولیت می کنند و تشویق می شوند نقش خود را به درستی ایفا کنند .

وظایف شغلی کارکنان را به وضوح تعریف کنید

هیچ کس نمی تواند کاری را که سروته ندارد به درستی انجام دهد. ابهام در جنبه های گوناگون مهم ترین دشمن کسب و کارهاست. مشخص کنید هر یک از کارکنان باید چه وظایفی را انجام دهد. تا جایی که امکان دارد شخصا درباره میزان تاثیر فعالیت ها و تلاش های هر یک از کارکنان در تحقق اهداف شرکت با آن ها صحبت کنید. اگر نقش ها به وضوح توصیف نشده باشد تضاد، ناامیدی و کاهش روحیه به وجود خواهد آمد. با تعریف واضح وظایف شغلی از بروز این رویدادهای منفی در محیط کار جلوگیری کنید .

برنامه ای تدوین کنید که کارکنان داوطلبانه در آن شرکت کنند

نیروی انسانی غیر از حقوقی که دریافت می کند نیاز دارد خود را برای جامعه مفید احساس کند. با تشکیل گروهی از کارکنان داوطلب به انجام کارهای عام المنفعه بپردازید. کارکنان این اقدام را حرکت مثبت شرکت برای کمک به دیگران قلمداد خواهند کرد. به این ترتیب روحیه آن ها به شدت بالا خواهد رفت .

در محیط مدیریت کنید

از اتاق خود خارج شده و کارکنان را در حال کار و فعالیت مشاهده کنید. با آن ها صحبت کنید تا بفهمند به کاری که انجام می دهند علاقه مند هستید. اگر سال ها در اتاق کار خود با ورق ها و دفاتر و رایانه تان سروکله بزنید هیچ نکته ای درباره روابط نیروی کار درک نخواهید کرد. بسیاری از کسب و کارها به سبب ضعف تدریجی روابط نیروی کار با هم و خستگی آن ها از شغلی که دارند دچار افول شده اند. با حضور در محیط کار نیروی انسانی، نشانه های اولیه این روندهای منفی را شناسایی کرده و از ادامه آن جلوگیری خواهید کرد. خود را برای پاسخگویی به پرسش های آن ها آماده کنید. ترتیبی دهید که منبعی با ارزش برای آن ها باشید .

قبل از بروز منازعات منبع آن ها را شناسایی کنید

از طریق گفت وگو با کارکنان مشخص کنید چه موانعی بر سر راه آن ها در تحقق اهداف شرکت و انجام وظایف ایشان وجود دارد. ابزارهای کار، بودجه، روندها، رویه های مدیریتی ممکن است جزو موانع شغلی آن ها محسوب شود. وظیفه شما به عنوان یک کارآفرین و مدیر، شناسایی این موانع و رفع آن هاست. هرگز به موانع بی توجه نباشید، زیرا تحقیقات نشان می دهد زمان نه تنها به از میان رفتن آن ها منجر نمی شود، بلکه به عمق آن ها می افزاید. برای کاهش تنش ها از روش های موثر و ثابت شده استفاده کرده و محیط مثبت کاری به وجود آورید .

بر جوحاکم بر شرکت نظارت کنید

برای موفقیت باید به روشنی به نقاط قوت و ضعف کسب و کار خود آگاه باشید. درباره کارکنان، رویه هایی مدیریتی، تعاملات بین کارکنان، اهداف، نقش ها و وظایف، رفتار با کارکنان و... می توانند جزو نقاط ضعف و یا قوت کسب و کار شما باشد. پیش زمینه های ذهنی را درباره هر یک از این موارد کنار گذاشته و از طریق مشاهده عینی به واقعیت پی ببرید. نکته بسیار مهم این است که نظارت بر محیط کار باید دایما انجام شود زیرا با تغییر برخی ویژگی ها در محیط کار یا جو حاکم بر محیط بازار ممکن است دگرگونی هایی در موارد بالا رخ دهد. بنابراین هرگز تصور نکنید اگر یک رویه قدیمی اکنون صحیح است شش ماه یا یک سال بعد نیز صحیح خواهد بود. همچنین هر عاملی ممکن است بر میزان رضایت نیروی انسانی تاثیر منفی بگذارد. حداکثر تلاش را صرف ارتقای جو حاکم بر شرکت کنید .

در تغییر سازمان از کارکنان کمک بگیرید

هنگامی که نقاط ضعف شرکت را تشخیص دادید تیمی برای رفع این نقاط ضعف تشکیل دهید . قبل از ایجاد تغییر گروه هایی از کارکنان را برای بحث درباره ضرورت تغییر سامان دهی کنید. هر چه کارکنان از ضرورت تغییر آگاه تر باشند، برنامه های تحول بهتر انجام خواهند شد. ترتیبی دهید که کارکنان در روند تغییر مشارکت داشته باشند. مشارکت باعث کاهش مقاومت در برابر تغییر خواهد شد و احساس مهم بودن را در بین آن ها ایجاد خواهد کرد .

- کارکنان برتر را شناسایی و تشویق کنید

هر کس مایل است بداند چه وقت درست کار کرده و مدیران از او راضی هستند. تشویق کارکنان برتر و کوشا نظام مثبتی را در شرکت جا خواهد انداخت. بدون تشویق رفتارهای عالی به تدریج از میان خواهند رفت زیرا وقتی تفاوتی وجود ندارد کارکنان انگیزه ای برای تلاش نخواهند داشت. ترتیبی دهید کارکنان برتر بدانند شما از آن ها رضایت دارید و برای تلاش آن ها ارزش قایل هستید. هر ابزاری برای تشویق می تواند مفید باشد .

آموزش رکن ارتقای توانایی کارکنان است

هرگز به شانس تکیه نکنید. برترین مدیران آن هایی هستند که به آموزش کارکنان توجه می کنند. برای برگزاری دوره های آموزشی متناسب با هر کارمند باید توانایی های ویژه او را شناسایی کرده باشید. به سبب تحولات سریع در حوزه های گوناگون، هرگز نمی توانید بدون آموزش نیروی انسانی خود ، در بلندمدت موفق باقی بمانید. بسیاری از شرکت ها چنین برنامه هایی را اجرا می کنند . اگر شما بی توجهی کنید آن دسته از نیروی کار شما که به این نوع برنامه ها علاقه مند هستند برای بهره مندی از آن ها محیط کار شما را ترک خواهند کرد و به منابع ارزشمند برای شرکت های دیگر که احتمالا رقیب شما هستند تبدیل خواهند شد .

جلسات تبادل افکار تشکیل دهید

کاملا مفید است اگر هر هفته ساعتی را به جمع شدن کارکنان و گپ زدن درباره موضوعات مختلف اختصاص دهید. حس نزدیکی در چنین محیط های غیررسمی بسیار شدید است. این جلسات می تواند داخل یا خارج از محیط کار برگزار شود. در هنگام تعامل با نیروی کار فراموش نکنید گذر کردن از مرزها، بیش از حد نزدیک شدن به ایشان یا رعایت نکردن احترام آن ها کاملا نتیجه عکس در پی خواهد داشت .

منبع خبر: سایت جامع خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی
  ۷ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۵۸:۲۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد