سایه 18 رخداد مهم بر بازار طلا

سایه 18 رخداد مهم بر بازار طلا
قیمت طلا در آخرین لحظات مبادلات روز جمعه با کاهش نسبی روبه‌رو شد و بار دیگر به سطح 1319 دلاری بازگشت. افزایش ارزش دلار و امیدواری سرمایه‌گذاران نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا تاثیر زیادی بر کاهش مجدد قیمت طلا داشته است. بر اساس این گزارش قیمت طلا در هفته‌ای که گذشت تحت‌تاثیر کاهش شاخص سهام وال‌استریت آمریکا با افزایش نسبی روبه‌رو شده است.
قیمت طلا در آخرین لحظات مبادلات روز جمعه با کاهش نسبی روبه‌رو شد و بار دیگر به سطح 1319 دلاری بازگشت. افزایش ارزش دلار و امیدواری سرمایه‌گذاران نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا تاثیر زیادی بر کاهش مجدد قیمت طلا داشته است. بر اساس این گزارش قیمت طلا در هفته‌ای که گذشت تحت‌تاثیر کاهش شاخص سهام وال‌استریت آمریکا با افزایش نسبی روبه‌رو شده است.
 قیمت جهانی پالادیوم نیز تحت‌تاثیر نگرانی‌ها نسبت به عرضه روسیه به بالاترین حد خود در دو سال اخیر رسیده است. جوناتان سیترین؛ رئیس موسسه سرمایه‌گذاری سیترین گروپ تاکید کرد، قیمت طلا در شرایط کنونی تحت‌تاثیر عوامل مختلفی از جمله تنش‌های سیاسی، رشد اقتصادی جهان و سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی بزرگ به‌خصوص فدرال رزرو آمریکا قرار دارد. قیمت طلا از یکسو تحت‌تاثیر تنش‌های سیاسی در روابط روسیه و غرب قرار دارد و از سوی دیگر نگرانی نسبت به افزایش نرخ بهره آمریکا فشار زیادی بر قیمت این فلز زرد وارد کرده است. اکثر کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار طلا که در نظرسنجی کیتکو نیوز شرکت کرده‌اند، پیش‌بینی کردند قیمت طلا در روزهای آینده روندی صعودی خواهد داشت. بر اساس این گزارش از 33 کارشناس ارشد اقتصادی 22 نفر در نظرسنجی این هفته کیتکو نیوز شرکت کرده‌اند. از این تعداد 14 نفر اعلام کردند قیمت طلا در روزهای آینده با افزایش روبه‌رو خواهد شد و 4نفر نیز به کاهش قیمت طلا در هفته پیش رو رای داده‌اند. 4 کارشناس اقتصادی نیز پیش‌بینی کردند قیمت طلا در روزهای آینده تغییر چندانی نخواهد داشت. هفته گذشته نیز اکثر کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند که قیمت طلا طی هفته‌ای که گذشت با افزایش روبه‌رو خواهد شد. قیمت طلا در هفته‌ای که گذشت با رشد 16 دلاری روبه‌رو شد. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی کاهش ارزش دلار علت اصلی افزایش قیمت طلا در روزهای آینده خواهد بود. افزایش تنش در روابط روسیه و اوکراین نیز عامل مهمی برای رشد قیمت جهانی طلا است. برخی کارشناسان اقتصادی نیز پیش‌بینی کردند قیمت طلا در روزهای آینده با سطح مقاومتی 1325 تا 1330 دلاری روبه‌رو خواهد بود.
اتفاقات مهم هفته
در هفته پیش رو داده‌های اقتصادی نسبتا مهمی را انتظار می‌کشیم. درحالی که رویداد اقتصادی کلیدی مورد انتظار بازارهای مالی نیست اما داده‌های اقتصادی در چین، آمریکا و تا حدودی اروپا می‌تواند بر نرخ ارزی و ارزش کالاهایی چون طلا و نفت تاثیرگذار باشد. از داده‌های مهم این هفته، اعلام میزان تولید ناخالص داخلی چین، میزان تولیدات صنعتی در این کشور به همراه شاخص بهای تولیدات آمریکا، میزان خرده‌فروشی و داده‌های بخش مسکن در این کشور خواهد بود. در کانادا نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی با هدف تعیین نرخ بهره بانکی برگزار می‌شود که تغییری انتظار نمی‌رود. در اروپا نیز شاخص بهای مصرف از داده‌های مهمی است که برای سنجش نرخ تورم مورد توجه است. در این هفته شاهد سخنرانی‌هایی از خانم جنت یلن، رئیس فدرال رزرو و آقای کورودا، رئیس بانک مرکزی در ژاپن نیز خواهیم بود که بر بازارهای مالی تاثیرگذار هستند. در مجموع در هفته جاری بازار در انتظار تعیین تکلیف 18 رخداد اقتصادی تاثیرگذار است. 
در بازار چه گذشت؟
قیمت سکه بهار آزادی در ابتدای کار بازار کمی افت داشت. به نظر می‌رسید این افت تحت‌تاثیر کاهش ارزش جهانی طلا بود اما در ادامه نرخ سکه بهار آزادی و ربع سکه کمی بالاتر رفت که به نظر می‌رسد تا حدودی تحت‌تاثیر افزایش نرخ دلار در بازار بود. سکه گرمی نیز 195 هزار تومان فروش رفت که در مقایسه با قیمت‌های روز قبل یک درصد افت را تجربه کرد. هر گرم طلای 18 عیار نیز در ابتدای کار بازار نسبت به قیمت‌های بسته شده روز پنج‌شنبه اندکی تنزل داشت، اما در ادامه قیمت آن افزایش یافت.
اگرچه بازار‌های جهانی روز گذشته به استقبال تعطیلات آخر هفته رفته بودند اما بانک مرکزی بر اساس نرخ برابری‌های روز جمعه به تنظیم نرخ‌های رسمی پرداخت. از 13 نرخ مورد بررسی روزنامه «دنیای اقتصاد» بانک مرکزی ارزش هفت نرخ را کاهش داد و دو نرخ نیز تغییر نکرد. بیشترین تغییرات نرخ مربوط به پوند انگلستان بود و فرانک سوئیس نیز بالاترین افزایش قیمت را ثبت کرد.
بر خلاف روند رسمی، نرخ دلار در بازار آزاد افزایش یافت. یورو نیز با افزایش قیمت روبه‌رو شد. قیمت پوند اما هم جهت با نرخ رسمی در بازار نیز با افت روبه‌رو شد. دلار در آخرین ساعت کاری روز گذشته 20 تومان افزایش یافت و برای دومین بار پس از نیمه اسفند سال قبل تا سطح 3100 تومان بالا آمد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۸:۵۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد