فرابورس در مسیر بازگشت

فرابورس در مسیر بازگشت
روز گذشته بازار فرابورس ايران فعاليت خود را با يك شيب نزولي آغاز كرد و در نهايت به افت 90/12 واحدي آيفكس در پايان جلسه معاملاتي منجر شد.
روز گذشته بازار فرابورس ايران فعاليت خود را با يك شيب نزولي آغاز كرد و در نهايت به افت 90/12 واحدي آيفكس در پايان جلسه معاملاتي منجر شد.
بر اين اساس روز گذشته در بازار فرابورس 95 ميليون و 165 هزار سهم به ارزش يك هزار و 712 ميليارد و 576 ميليون ريال مورد معامله قرار گرفت؛ معاملاتي كه در 33 هزار و 872 نوبت صورت گرفته بود تا پس از تاثيرگذاري به ويژه معاملات پتروشيمي مارون، پالايش نفت لاوان ميدكو، پتروشيمي شيراز، پالايش نفت تهران، ذوب‌آهن اصفهان و توليد برق عسلويه مپنا، رقم شاخص بورس به 40/706 واحد عقب‌نشيني كند.
بازار تسهیلات مسکن هم شاهد کاهش 2 تا 4 درصدی قیمت بود و هر برگه اوراق تسهیلات مسکن بهمن‌ماه 91 ،720 هزار ریال مبادله شد.
همچنین در بازار  ETF بیشترین حجم معاملات به صندوق سرمایه‌گذاری اطلس تعلق گرفت و 339 هزار و 661 واحد آن توسط سهامداران مورد معامله قرار گرفت.
در بازار اوراق با درآمد ثابت، مبادله 70 هزار و 30 برگه اوراق اجاره رایتل بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد.
آغاز عرضه اوراق مشارکت ۴ طرح عظیم فولاد و مس
اين گزارش مي‌افزايد: مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت از انتشار نخستین نسخه اوراق مشارکت صنعت فولاد و مس کشور با واریز سود ماهانه در سال ۹۳ خبر داد.
علی قاسمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد: اوراق مشارکت چهار طرح عظیم در صنعت فولاد و مس کشور از سوی شرکت مادر تخصصی هلدینگ توسعه و صنایع معدنی خاورمیانه ( میدکو) منتشر می‌شود.
وی گفت: این اوراق از ۲۵ فروردین ماه ۹۳ به مدت چهار روز در بازار سرمایه جهت تامین مالی پروژه‌های فولادسازی بردسیر، فولادسازی بوتیا، مس کاتدی شهر بابک و نیروگاه سیکل ترکیبی بوتیای کرمان منتشر می‌شود.
به گفته مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت، از ویژگی‌های این اوراق می‌توان به سود علی‌الحساب 20 درصد روز شمار، پرداخت ماهانه، مدت زمان چهار ساله با نرخ صفر مالیاتی، با نام بودن، قابل بازخرید قبل از سررسید با نرخ 20 درصد و در نهایت تضمین سود و اصل سپرده توسط بانک ملت اشاره کرد. این مقام مسوول‌ در تامین سرمایه بانک ملت با توجه به شرایط کنونی بازار، سرمایه‌گذاری در این ابزار مالی را که نخستین اوراق مشارکت ماهانه منتشره در سال 93 است، جذاب توصیف کرد و گفت: با توجه به واریز سود به‌صورت ماهانه از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و عدم نرخ شکست، این اوراق با استقبال فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران مواجه خواهد شد؛ ضمن این که مشارکت در خرید این اوراق کمک به راه‌اندازی طرح‌های مهم مس و فولاد کشور است که نقش مهمی در رشد اقتصادی پیش‌بینی شده برای امسال و همچنین رشد صنایع استراتژیک کشور دارد. همچنين روز گذشته نماد معاملاتي اوراق مشاركت شهرداري شيراز به منظور تامين مالي 7 پروژه تجاري، عمراني و فرهنگي، در به منظور آغاز معاملات ثانويه، در بازار ابزارهاي نوين مالي فرابورس گشايش يافت.
از سوي ديگر سازمان خصوصي‌سازي تعداد 40 ميليون سهم معادل 40 درصد از سهام مديريتي غيركنترلي شركت پيمانكاري عمومي گسترش انرژي نوين (سهامي خاص) متعلق به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، با قيمت پايه كل 47 ميليارد و 880 ميليون ريال را به‌طور يكجا و نقد از طريق عرضه در بازار سوم فرابورس ايران روز سه‌شنبه دوم ارديبهشت ماه به فروش مي‌رساند. 
شركت تامين سرمايه امين (سهامي خاص) نيز 200 هزار ورقه معادل 20 درصد  از كل اوراق اجاره منتشره شرکت واسط مالي اسفند (با مسووليت‌ محدود) به منظور تامين مالي بانك سامان (سهامي عام)، با قيمت پايه كل 232 ميليارد ريال را به فروش مي‌رساند. اين عرضه به‌طور يکجا و با شرايط پرداخت مبلغ 7 ميليارد ريال به صورت نقد، حداکثر طي 2 روز کاري پس از انجام معامله و پرداخت مابقي ثمن معامله طي يک فقره چک به تاريخ سررسيد بيست‌وششم مهرماه امسال انجام مي‌شود. در اين عرضه ارائه سفته به ارزش 120 درصد مبلغ قرارداد (معادل 278 ميليارد و 400 ميليون ريال) بابت ضمانت پرداخت مبلغ قرارداد همزمان با انجام معامله) امروز از طريق بازار فرابورس ايران الزامي است.
دو عرضه جديد سازمان خصوصي‌سازي در فرابورس
سازمان خصوصي‌سازي بلوك دو شركت مهندسين مشاور نيرو و توليد كاشي گرانيت و كاشي لعاب زهره كاشمر را در بازار سوم فرابورس ايران عرضه مي‌كند. بلوك 9/49 درصدي شركت مهندسين مشاور نيرو متعلق به شركت مادرتخصصي ساتكاب به قيمت پايه هر سهم 100 ميليون و 734 هزار ريال در روز يكشنبه هفتم ارديبهشت ماه روي ميز فروش مي‌رود. همچنين 27/48 درصد از سهام شركت توليد كاشي گرانيت و كاشي لعاب زهره كاشمر كه به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران تعلق دارد به قيمت پايه هر سهم 1000 ريال روز دوشنبه هشتم ارديبهشت عرضه خواهد شد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۲:۵۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد