انتظارات مثبت از روند آتي سكه

انتظارات مثبت از روند آتي سكه
قيمت ارز كه در ماه جاري روند رو به رشد خود را به‌رغم انتظارات موجود از احتمال كاهش قيمت ادامه داده، ديروز هم افزايش قيمت داشت و در محدوده 3 هزار و 120 تومان در نوسان بود.
قيمت ارز كه در ماه جاري روند رو به رشد خود را به‌رغم انتظارات موجود از احتمال كاهش قيمت ادامه داده، ديروز هم افزايش قيمت داشت و در محدوده 3 هزار و 120 تومان در نوسان بود. تحليلگران معتقدند احتمال افزايش نرخ تورم در اقتصاد ايران افزايش قيمت ارز را گريز‌ناپذير مي‌سازد، با اين حال هنوز تحركات دلار در بازار «خطرناك» نيست و بايد گفت حتي حركت دلار در مسير كنوني آن طبيعي است، چراكه همچنان قيمت تابع سفته بازي در بازار تغییر نمی‌کند و تقاضا براي اين ارز متناسب با نياز بازار است. با اين حال احتياط بازار سكه در حركت‌هاي افزايشي آن در هر دو بخش اونس جهاني و قيمت‌هاي داخلي آن مشهود است؛ احتياطي كه در تالار آتي بورس كالا بیشتر دیده می‌شود.
قيمت‌هاي جهاني طلا هنوز منتظر تصميمات فدرال رزرو آمريكا هستند. البته قطعيتي براي آنكه امسال محرك‌هاي مالي به‌طور كامل متوقف خواهند شد وجود ندارد اما با اين حال فعالان بازارهاي جهاني طلا هر لحظه در انتظار كاهش اين محرك‌ها هستند. در اين ميان اما موضوعات ژئوپلتيك كه هميشه بر بازار موثر بوده و هست بار ديگر در شرف تشديد است. اوكراين يكي از مهمترين موضوعاتي است كه در حال حاضر انتظار مي‌رود بر بازار جهاني طلا موثر واقع شود، به همين دليل نوعي آمادگي براي افزايش قيمت‌هاي داخلي نيز مورد تحليل كارشناسان قرار گرفته؛ به‌طوري‌كه تحليلگران معتقدند با توجه به تبعيت بازار سكه از قيمت جهاني طلا بيش از قيمت دلار، انتظار مي‌رود با افزايش تنش‌ها در اوكراين، بار ديگر شاهد يك روند افزايشي در يك ماه پيش رو باشيم. 
در اين بين تحليل قطعي از روند پايدار قيمت‌هاي طلا و سكه در بازار داخلي وجود ندارد. برخي فعالان بازار معتقدند همين كه نقدينگي آزاد شده از بورس طي روزهاي اخير جذب بازار سكه نشده و رقابت خاصي بين اين دو بخش صورت نگرفته، به معناي آن است كه انتظار پايداري شرايط از منظر رواني وجود ندارد. بازار دلار اما شرايط متفاوت‌تري را پشت سر مي‌گذارد و با توجه به اينكه برخي پيش‌بيني‌ها از افزايش بيشتر قيمت دلار وجود دارد بنابراين ممكن است قيمت‌هاي سكه از اين محل تحريك شود.  
در اين بين نگراني ديگري كه مطرح مي‌شود آن است كه چرا ارز به اخبار سیاسی واكنش نشان نمي‌دهد و تنها نگراني موجود گويا هدفمندي يارانه‌ها و تصميمات در اين رابطه است؟ به عقيده كارشناسان اقتصادي، طبعا بايد حساسيت بازار ارز به اخبار اقتصادي بالا باشد؛ چراكه يكي از بخش‌هايي كه تعادل بخشي بين بخش‌هاي مختلف را به عهده دارد نرخ ارز است، با اين حال با مشخص شدن روند هدفمندي يارانه‌ها، انتظار مي‌رود به زودي به تعادل در بازار برسيم. 
در بازار آتي نيز تحركات فعالان اقتصادي به‌خصوص در مورد سررسيدهاي نزديكتر مثل ارديبهشت ماه حكايت از احتياط بيشتر فعالان بازار دارد، اين موضوع در سررسيدهاي دورتر مشهود نيست و اين مساله حكايت از آن دارد كه معامله‌گران بيشتر مترصد آن هستند كه ببينند بازارهايي همچون دلار و اونس در روزهاي آتي چه روندي را در پيش خواهند گرفت تا بر اساس آن تصميم‌گيري كنند. البته روند مثبت بازار آتي در سررسيدهاي دورتر نشان مي‌دهد معامله‌گران نسبت به افزايش قيمت‌ها در آينده خوش‌بين هستند و معتقدند بازار در ماه‌هاي آينده به‌خصوص در فصل تابستان روند افزايشي را پشت سر خواهد گذاشت اما همچنان پيش‌بيني تعديل اين مبادلات وجود دارد. 

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۴:۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد