افزايش قيمت حامل‌های انرژی روند بازارهای ارز و طلا را روشن مي‌كند

افزايش قيمت حامل‌های انرژی روند بازارهای ارز و طلا را روشن مي‌كند
بازار آتي اولين روز هفته جاري را با روندي منفي آغاز كرد. ديروز در ساعات آغازين معاملات، قيمت دلار تا 3168 تومان هم پايين آمد و اونس نيز حول قيمت 1294 دلار در نوسان بود.
بازار آتي اولين روز هفته جاري را با روندي منفي آغاز كرد. ديروز در ساعات آغازين معاملات، قيمت دلار تا 3168 تومان هم پايين آمد و اونس نيز حول قيمت 1294 دلار در نوسان بود. در نتيجه زمينه براي افت قيمت در بازار آتي نيز فراهم شد. اما اندكي پس از آن با بالا رفتن دلار تا مرز 3193 تومان، سررسيدهاي مختلف بين 1 تا 1/5 درصد نسبت به كف قيمتي خود صعود كردند. البته گفتني است صحبت‌هاي ولي الله سيف، رئيس كل بانك مركزي در مورد نوسانات اخير ارز نيز در اين افت و خيزها موثر بود. سيف اعلام كرده است با توجه به عملكرد مثبت اقتصاد كشور در نيمه دوم سال گذشته و گشايش‌هاي ارزي اخير، نوسانات موجود در بازار ارز موقتي بوده و انتظار مي‌رود شرايط به روال ماه‌هاي گذشته بازگردد. به گفته وي علائم مثبت ناشي از عملكرد اقتصاد با نوسانات روزهاي اخير در بازار ارز سازگار نيست كه اين امر مي‌تواند ناشي از تاثير عوامل غيراقتصادي باشد.
وي با اشاره به عملكرد مثبت اقتصاد در 6 ماهه گذشته و امكانات ايجاد شده در استفاده از منابع ارزي و از بين رفتن محدوديت‌ها و مشكلات قبلي در زمينه ورود كالاهاي مورد نياز كشور، اظهار کرد: در شرايط عادي بعضي از اخبار و اظهار‌نظرها كه بنابر احتمالات و نه از روي اطلاعات واقعي مطرح مي‌شود، مي‌تواند آثار كوتاه‌مدت و موقتي بر بازار داشته باشد. رئيس كل بانك مركزي تصريح كرد: بانك مركزي برنامه تامين نامحدود ارز به‌منظور ورود كالاهاي اساسي را در دستور كار دارد و مسلما اين امر بر شرايط بازار آزاد ارز نيز بي‌تاثير نيست.
ديروز فشار تقاضا براي دلار از زماني افزایش یافت كه رئيس جمهور از اجرايي شدن فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها از هفته جاري خبر داد. در نتيجه كارشناسان معتقدند احتمالا قيمت دلار براي استقبال از نرخ جديد سوخت، شاهد رشدي اندك بوده و اين روند در روزهاي پيش رو نيز قابل پيش‌بيني است. در همين راستا، نرگس نجفي، سخنگوي سازمان هدفمندي يارانه‌ها، در مورد آمار‌هاي مربوط به تعداد ثبت‌نام‌كنندگان يا انصراف‌دهندگان از دريافت يارانه نقدي اظهار كرد: هيچ كدام از آمارهايي كه در برخي رسانه‌ها منتشر شده است مورد تاييد سازمان هدفمندي يارانه‌ها نيست. بر اين اساس احتمالا باز هم بر ابهامات اجراي اين قانون افزوده مي‌شود كه در سردرگمي بازار ارز بي‌تاثير نيست.
در حال حاضر با توجه به بالا رفتن قيمت دلار و اجراي فاز دوم هدفمندي و نيز به تبع آن، اثرات تورمي احتمالي كه رخ خواهد داد، بعيد به نظر مي‌رسد كه بانك مركزي با كاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي موافقت كند؛ چرا كه اين موضوع جزو سياست‌هاي انبساطي پولي محسوب مي‌شود؛ اما بانك مركزي در شرايط كنوني براي مهار تورم، بيشتر سياست‌هاي انقباضي را سرلوحه كار خويش قرار داده است. 
گفتني است از يك سو بانك مركزي اجازه افزايش قيمت ارز را نخواهد داد، از سوي ديگر فشار تقاضا باعث شده تا نزول محدود قيمت دلار براي فعالان بازار، فرصت خريد محسوب شود؛ بنابراين فشار تقاضا از طرف بازار و تصميمات طرف عرضه از طرف بانك مركزي، روند بازار آتي را در هفته پيش رو مشخص خواهد كرد. علاوه‌بر اين، اعلام قيمت بنزين بالاتر از هزار تومان باعث افزايش قيمت‌ها در بازار آتي و بالعكس قيمت آن زير اين رقم، باعث كاهش قيمت دلار شده و در نتيجه موجب افت قيمت در بازار آتي خواهد شد. البته بازار عملا نرخ بنزين را روي هزار تومان پيش‌بيني مي‌كند. در عين حال انتشار اخبار مثبت در حوزه سياسي ايران تاثيرات مثبتي را به زودي بر بازارها خواهند داشت. وزارت خارجه آمريكا در اين رابطه اعلام كرد: براساس اطلاعات آژانس و تعهدات ايالات متحده در برنامه اقدام مشترك وزارت خزانه‌داري، آمريكا گام‌هاي تازه‌اي براي آزادسازي 450 ميليون دلار از دارايي‌هاي بلوكه شده ايران برداشته است. معاون وزير امور خارجه اعلام كرد 450 ميليون دلار ديگر از درآمدهاي نفتي مسدود شده ايران براساس توافق ژنو آزاد و به حساب بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران واريز شده است. در عين حال آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام كرد ايران به شرايط توافق موقت هسته‌اي سال گذشته خود با 6 قدرت جهاني پايبند بوده است. انتظار مي‌رود در طول هفته اين اخبار بر بازار تاثيرات مثبتي را به همراه داشته باشد.
از آنجا كه آغاز هفته كاري در ايران با تعطيلات پايان هفته بازارهاي جهاني مقارن است، بنابراين سايه تاثير فاكتور اونس بر روند معاملات ديروز كمرنگ بود و تنها دلار بود كه در تلاش براي تغيير مسير بازار داخلي حركت مي‌كرد. روند چند روز اخير اونس با افت و خيزهاي بسياري همراه بوده و اكثرا روندي نزولي را در پيش گرفته است. از اين رو كارشناسان و تحليلگران اقتصادي به سرمايه گذاران بازار طلا توصيه مي‌كنند كه در شرايط كنوني براي خريد عجله نكنند. تجزيه و تحليل‌هاي اقتصادي نشان مي‌دهد كه مهم‌ترين عامل تاثير‌گذار بر روند تحولات قيمت طلا در كوتاه مدت نوسانات شاخص سهام آمريكا خواهد بود. تحليلگران بازار طلا توصيه مي‌كنند كه براي خريد طلا در شرايط كنوني بايد بسيار محتاط بود.
به نظر مي‌رسد بهبود شرايط اقتصادي آمريكا و كاهش نسبي نگراني‌ها نسبت به بحران سياسي اوكراين تاثير زيادي بر افت مجدد قيمت طلا داشته است. كارشناسان اقتصادي همچنين معتقدند شاخص ارزش دلار نيز عامل مهم و تعيين كننده‌اي در قيمت طلا خواهد بود. در صورت كاهش شاخص ارزش دلار قيمت طلا طبيعتا افزايش خواهد يافت، اما خبرها همچنان از بهبود قيمت دلار در برابر سبدي از ارزهاي معتبر حكايت دارند. گفتني است تازه‌ترين نظرسنجي كيتكو از كارشناسان اقتصادي و فعالان بازار نيز نشان مي‌دهد كه قيمت طلا در هفته پيش رو روند نزولي خواهد داشت. پيش‌بيني كارشناسان اقتصادي نسبت به افت قيمت طلا در هفته جاري در شرايطي است كه قيمت اين فلز زرد در هفته گذشته نيز با افت نسبي روبه‌رو شده و بار ديگر به كمتر از 1300 دلار در هر اونس رسيده است.
بر اساس اين گزارش از 33 كارشناس اقتصادي اين هفته 21 نفر در نظرسنجي كيتكو نيوز شركت كرده‌اند كه از اين تعداد نيز 7 نفر به افزايش قيمت طلا راي داده‌اند. 12 نفر از كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه قيمت طلا در روزهاي آينده با كاهش روبه‌رو خواهد شد و 2 نفر نيز اعلام كردند قيمت طلا در اين مدت تغيير چنداني نخواهد داشت.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۶:۶:۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد