تضعیف طلا با رونق بازار مسکن آمریکا

تضعیف طلا با رونق بازار مسکن آمریکا
دوشنبه و در نخستین روز کاری بازارهای مالی عمده جهان، طلا با کاهشی اندک به افتی رسید که روز سه‌شنبه هم ادامه پیدا کرد.
دوشنبه و در نخستین روز کاری بازارهای مالی عمده جهان، طلا با کاهشی اندک به افتی رسید که روز سه‌شنبه هم ادامه پیدا کرد.
به‌نظر می‌رسد این هفته آمار اقتصادی آمریکا هستند که بر بازار اثرگذار خواهند بود، اما اثر این آمار چه کم و چه زیاد، چه منفی و چه مثبت، در صورت تشدید تنش‌ها در اوکراین زیر سایه سیاست خواهد رفت. دوشنبه خرید فنی معامله‌گران دچار تصحیح شد تا سود حاصل از نگرانی از اوضاع اوکراین در اواخر هفته کاری گذشته کمی عقبگرد داشته باشد. با شروع بازار روز دوشنبه، آمار خوب اقتصاد آمریکا باعث افت طلا شد. در ساعات بعدی این روز، با ادامه تقاضای خرید این فلز به‌عنوان سرمایه امن به دلیل نگرانی‌های ژئوپلیتیک، طلا در جریان ساعات کاری بازار از قیمت‌های شروع روز بالاتر برود. طلا دوشنبه را با بهای 1299 دلار برای هر اونس به پایان برد تا فشار فروش وجود داشته باشد، اما محدود شود. از دیگر عوامل موثر در افت‌‌‌وخیز قیمت‌ها در روز دوشنبه وضعیت خوب بازارهای سهام آمریکا و همچنین تحریم‌های تازه علیه مسکو بود. 
اما با توجه به ادامه همین تحولات؛ یعنی انتظار برای تحولی تازه در مورد بحران اوکراین و همچنین ادامه انتشار آمار خوب اقتصادی از سوی دولت آمریکا، سه‌شنبه هم طلا روندی کاهشی داشت. طلا تا لحظه تنظیم این خبر با 9 دلار کاهش نسبت به قیمت نهايي بازار در روز دوشنبه به 1290دلار برای هر اونس رسید. سه‌شنبه آمار قوی بازار مسکن آمریکا باعث افت طلا شد تا امید به احیای اقتصادی بزرگترین اقتصاد جهان سرمایه‌گذاران را به آینده اقتصاد ایالات‌متحده و جهان امیدوارتر کند. این در حالی است که معامله‌گران طلا در انتظار انتشار گزارش فرصت‌های شغلی بخش غیرکشاورزی آمریکا و همچنین نتایج نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در روزهای آخر این هفته هستند تا تحلیل‌ها و خریدهای فنی خود را بر آن اساس انجام دهند. با این اوصاف می‌توان گفت که این هفته فعلا آمار اقتصادی است که بر بحران اوکراین در تعیین قیمت طلا پیشی گرفته است. هفته گذشته به دنبال تشدید درگیری‌ها در شرق اوکراین و جدال لفظی مقامات کی‌یف و مسکو از یکسو و مقامات غربی و روسی از سوی دیگر، قیمت طلا مرز 1300 دلار را هم رد کرد؛ اما دوشنبه و سه‌شنبه آمار بر ژئوپلیتیک پیروز شد.
اما بحران اروپای شرقی همچنان در خط مقدم توجه فعالان بازارهای جهانی طلا خواهد بود. 
در 48 ساعت گذشته، رویدادهای مهمی اتفاق افتاده، اما هیچ کدام در دوشنبه و سه‌شنبه (تا لحظه تنظیم این خبر) باعث خیز طلا نشدند؛ اما این هم مهم است که هیچ رویدادی هم رخ نداده که باعث کاهش تنش‌ها و آرام گرفتن طرفین این منازعه پیچیده شود. از این رو این هفته طلا در التهاب آمار و اوکراین باقی خواهد ماند. روسیه هنوز نیروهای ارتش را در نزدیکی مرز اوکراین نگه داشته و خشونت بین جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین و دولت مرکزی هم همچنان ادامه دارد. به گفته کارشناسان در صورت ادامه این اوضاع، طلا و دیگر دارایی‌های امن بالاخره از نبود ثبات در اوکراین نفع خواهند برد.
اما چنان که پیش‌تر هم در گزارش‌های روزانه «دنیای اقتصاد» به روند بازار در این هفته اشاره شده، این هفته آمار زیادی هم از سوی دولت آمریکا منتشر خواهد شد. چهارشنبه و پنج‌شنبه جلسات فدرال رزرو و روز جمعه گزارش نرخ بیکاری در کانون توجه‌ها خواهند بود. پنج‌شنبه هم البته داده‌های مهمی از بخش تولید چین منتشر خواهد شد. انتشار آمارهای تولید در چین می‌تواند به پیش‌بینی بهتر چشم‌انداز رشد اقتصادی این کشور کمک کند. اقتصاد چین در سال‌های گذشته به یکی از موتورهای عمده افزایش رشد اقتصادی جهانی تبدیل شده بود و انتشار برخی از آمارهای اقتصادی نه چندان خوب از این کشور در هفته‌های گذشته، سرمایه‌گذاران را نسبت به سرایت رکود از این کشور به دیگر اقتصادهای بزرگ نگران کرده است.
اینها در حالی است که سه‌شنبه بازارهای سهام با خوش‌بینی به علائم اقتصاد واکنش نشان دادند. بر اساس آخرین خبرها، شاخص اعتماد مصرف‌کننده آلمان به بالا رفتن یورو کمک کرده است. پوند هم با توجه به پیش‌بینی‌هایی مبنی بر انتشار آمار قوی برای وضعیت اقتصادی بریتانیا در سه ماه نخست سال‌جاری، با تقویت ارزش نسبی خود در برابر سایر ارزها مواجه شده است. امروز چهارشنبه، هم قرار است جدیدترین گزارش تورم مربوط به منطقه یورو منتشر شود که همچنان پایین و نگران‌کننده است.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۷:۳۰:۱۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد