مرور هفتگی روند بازار جهانی طلا

مرور هفتگی روند بازار جهانی طلا
هفته‌ای که گذشت، هفته پرتلاطمی برای فلز زرد بود تا شدت نوسان‌ها در روز جمعه به اوج برسد و چنان که «دنیای اقتصاد»، در نخستین روز هفته گذشته کاری بازارهای مالی پیش‌بینی کرده بود، طلا یکی از پرحادثه‌ترین هفته‌های خود را سپری کند.
هفته‌ای که گذشت، هفته پرتلاطمی برای فلز زرد بود تا شدت نوسان‌ها در روز جمعه به اوج برسد و چنان که  «دنیای اقتصاد»، در نخستین روز هفته گذشته کاری بازارهای مالی پیش‌بینی کرده بود، طلا یکی از پرحادثه‌ترین هفته‌های خود را سپری کند.
روز جمعه و در ساعات پایانی کاری، انتشار آمار کاهش نرخ بیکاری آمریکا که حتی بهتر از پیش‌بینی‌ها بود، از سویی و آغاز حمله دولت اوکراین به یکی از شهرهای شرق این کشور که در دست جدایی طلبان بود از سوی دیگر، باعث
 افت و خیز بسیار طلا شد و این فلز گرانبها را دیگر بار به میانگین 200 روزه اش برگرداند.
مرور هفته هم اما همین قدر هیجان انگیز است. دوشنبه با خبر تحریم‌های تازه علیه روسیه آغاز شد تا بازار ابتدا به حالت انتظار وارد شود و حول و حوش 1300 دلار تا 1290 دلار برای هر اونس نوسان داشته باشد. فعالان بازار در روز دوشنبه نمی‌توانستند تحلیل فنی خیلی دقیقی داشته باشند؛ چرا که از طرفی همه در انتظار تحولی تازه پیرامون مساله اوکراین بودند و از طرف دیگر اطلاعات اقتصادی مهمی هم بنا بود در روزهای آخر هفته منتشر شود. به این ترتیب بازار در روز دوشنبه پرنوسان بود، اما در حالت انتظار قرار گرفت.
بازارها سه‌شنبه را با قیمت 1290 دلار آغاز کردند تا طلا در طول روز بخش دیگری از ارزشش را از دست بدهد. مهم‌ترین دلیل ادامه کاهش، خوش‌بینی به اقتصاد آمریکا بود. اقتصاد آمریکا در پایان هفته ثابت کرد که خوش‌بینی‌ها درست بوده‌اند. سه‌شنبه آمار خوب از بخش مسکن آمریکا باعث شد تا برخی به خروج سرمایه از بازار طلا فکر کنند. چهارشنبه هم همین وضعیت ادامه داشت تا با وجود افزایش اندک قیمت فلز زرد، نوسان‌ها ادامه داشته باشد و نوسان‌ها به اوایل صبح پنج‌شنبه هم
 انتشار یافت.
اما جلسات کمیته بازار آزاد در چهارشنبه و پنج‌شنبه و تداوم خوش‌بینی به احیای کامل بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، پنج‌شنبه شیب سقوط را بیشتر کرد تا بازار در انتظار سقوط بیشتر در صورت خوب بودن آمار نرخ بیکاری در روز جمعه بماند. از میانه‌های روز بود که عاملی که روزهای متعددی است مورد توجه تحلیلگران بازار است وارد شد. تشدید تنش‌ها در اوکراین نمودارهای طلا را دوباره صعودی کرد. در هر حال طلا پنج‌شنبه در مرز حدود 1285 دلار محدود ماند تا جمعه روز تلاطم شود.
 جمعه توفانی
جمعه را می‌توان به نوعی خلاصه روند بازار در هفته کاری گذشته دانست. داده‌های نرخ بیکاری ایالات متحده خوب و بهتر از پیش‌بینی‌ها بود تا بازار طلا شاهد افت قیمت‌ها باشد. جمعه دپارتمان کار آمریکا اعلام کرد در ماه آوریل «288 هزار شغل» جدید در ایالات‌متحده ایجاد شده است تا رقم اعلام شده اختلاف بسیار عمده‌ای با رقم پیش‌بینی شده حدود «215 هزار شغل» داشته باشد. این آمار خوب بازار طلا را تکان داد تا فلز زرد به قیمت چند دلار بالاتر از 1270 برای هر اونس کاهش پیدا کند. 
اینجا بود که اخبار اوکراین تکان دوباره‌ای به بازار داد. اسلاویانسک شهری در شرق اوکراین که در کنترل جدایی طلبان هوادار روسیه بود، روز جمعه از زمین و هوا مورد حمله ارتش اوکراین قرار گرفت تا تنش‌های ژئوپلیتیک شرق اروپا وارد مرحله تازه‌ای شود. به این ترتیب با نگرانی از تاثیر این بحران بر روندهای اقتصادی، بازار طلا هم واکنش نشان داد و طلا شروع به خیز گرفتن کرد و این سرمایه ماندگار تا 1305 دلار برای هر اونس بالا رفت.
 تا پایان روز جمعه، بازار افت اندکی را تجربه کرد، اما طلا در مرز 1300 دلار متوقف ماند. نرخ 1300 دلاری، میانگین قیمت 200 روزه طلا و مرزی بود که دو هفته پیش برخی از کارشناسان آن را مرز روانی تعریف کرده بودند. به این ترتیب طلا نه تنها در طول هفته با داده‌های اقتصادی و رویدادهای سیاسی در نوسان بود که در یک روز هم تلاطمی عجیب را از سر گذراند تا در 24 ساعت در مقطعی، افتی زیاد را ثبت کند و بعد نسبت به قیمت بسته شدن بازار در روز قبل 15 دلار افزایش را تجربه کند. می‌توان گفت که طلا، تلاطمی را شاهد بود که نخست باعث از دست رفتن ارزش طلا و بعد بازپس گرفتن کامل آن ارزش ظرف چند ساعت بود.
نکته مهم اما اینجا است که روزهای پیش رو هم روزهای پرتنشی خواهند بود. کاهش دوباره تنش‌ها در شرق اوکراین می‌تواند تحلیل‌های کوتاه مدت فنی را تغییر دهد و طلا را دیگر بار به زیر 1300 دلار برای هر اونس بازگرداند اما تشدید بحران اوکراین بین دولت مرکزی این کشور و همسایه روس و همچنین میان مسکو و کشورهای غربی می‌تواند طلا را نه تنها بالا نگه دارد که بالاتر هم ببرد؛ بنابراین باز هم مانند چند هفته گذشته، همه چیز دست اوکراین خواهد بود، گرچه داده‌های اقتصادی هم مثل همیشه دست کم بر قیمت‌های روز اثرگذار خواهند بود.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۸:۵۱:۴۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد