طلا در هفته‌اي كه گذشت

طلا در هفته‌اي كه گذشت
افت 50 دلاري اونس در يك هفته
در هفته‌ ميلادي گذشته انتخابات اوكراين و پارلمان اروپا همراه با گزارش‌هايي از اوضاع اقتصادي آمريكا، اروپا و چين نوساناتي را در نرخ برابري ارزها و كالاها از جمله طلا موجب شد.
قاطع بودن بانك مركزي اروپا براي كمك به اقتصاد منطقه پولي يورو و اظهارات آقاي دراگي مبني بر اينكه بانك مركزي اروپا (ECB) بايد مراقب كاهش قيمت‌ها باشد و خطر ركود را در اين قاره جدي بگيرد بر اميدواري فعالان بازار نسبت به بهبود اوضاع افزود و ريسك‌پذيري را در اولين روز هفته تقويت كرد. 
وي دوباره از مصمم بودن بانك مركزي اروپا براي اجراي برنامه‌هايي نظير كم كردن نرخ بهره سخن گفت و هدف اصلي را بازگرداندن نرخ تورم به سطح دو درصدي در ميان مدت عنوان كرد. از سوي ديگر در حالي كه بازارهاي انگلستان و آمريكا در روز دوشنبه تعطيل بودند، پيروزي يك تاجر ميلياردر با حداكثر آرا در انتخابات اوكراين و نيز قدرت گرفتن حزب دموكرات ايتاليا در بهبود جو رواني موجود بي‌تاثير نبود. 
در بازار طلا هم با اينكه شواهدي از افزايش خريد جواهرسازان به چشم مي‌خورد، اما كاهش موجودي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري طلا وساير خبرها مانع قوت گرفتن بهاي طلا شد. 
از آنجا كه اكثر گزارش‌هاي منتشر شده از وضعيت اقتصادي آمريكا در روز سه‌شنبه مثبت بودند اين مساله بر خوش‌بيني سرمايه‌گذاران افزود. همچنين انتخابات اميدواركننده اوكراين و سخنان رئيس‌جمهور منتخب با اين محتوا كه در نظر دارد با هدف متحد كردن كشورش، با روسيه و اروپا همكاري كند و نيز تمايل روسيه به مصالحه، نقش قابل توجهي در بهبود ريسك‌پذيري داشت.
در مورد انتخابات پارلمان كشورهاي اروپايي نتيجه اين رويداد سياسي در آلمان و ايتاليا در آرام كردن بازارها بي‌تاثير نبود. با اين حال نگراني‌ها از قدرت گرفتن احزاب ضد يورو كه اخيرا نرخ بازده اوراق قرضه برخي كشورها را به رشد واداشته بود همچنان ادامه داشت، به ويژه اينكه در بريتانيا و فرانسه نتيجه اعلام شده حاكي از افزايش آراي راست‌ افراطي بود كه هر دو حزب از مخالفان عضويت كشورهاي متبوع خود در اتحاديه اروپا محسوب مي‌شدند.
در اين ميان، افت تقاضا براي طلا از سوي چين، افزايش اميدواري‌ها از روند رشد اقتصادي آمريكا، كم شدن نگراني‌ها از وضعيت اوكراين همراه با قوت گرفتن بازارهاي سهام، بهاي طلا را در روز سه‌شنبه با 2 درصد كاهش به كمترين سطح خود در سه ماه اخير رساند. به علاوه با توجه به خبرها، واردات طلا از مجراي اصلي آن در هنگ‌كنگ طي ماه آوريل به كمترين حد خود در 14 ماه اخير رسيد كه تحليلگران ضعيف شدن ارزش يوان و پايين بودن تقاضا از سوي بانك‌ها را عامل اصلي افت تقاضا برشمردند.
پس از رونق بازارهاي سهام در روزهاي گذشته، گويي معامله‌گران به بازار فرصت تنفس دادند كه اين مساله موجب توقف صعود آنها در روز چهارشنبه شد. از سوي ديگر تداوم جريان پول به سمت اوراق قرضه آمريكا و كاهش بازده آن تا كمترين سطح خود در 11 ماه اخير قيمت اين اوراق را افزايش داد. ظاهرا بااينكه بسياري انتظار داشتند در سال جاري با كم شدن ميزان خريد اوراق قرضه از سوي فدرال رزرو و بهتر شدن اوضاع اقتصادي شاهد رشد نرخ بازده اوراق و افت بهاي آن باشند، خلاف آن اتفاق افتاد و همچنان تقاضاي زيادي براي اوراق قرضه وجود دارد.
به علاوه هنوز نگراني‌هاي مربوط به شرايط چين مرتفع نشده بود و تنها گمانه‌زني‌ها از اجراي سياست‌هاي انبساطي بيشتر از سوي دولت كشور مزبور با هدف ممانعت از كند شدن رشد اقتصادي به كاستن از اضطراب موجود كمك كرد. در بازار طلاي اين روز (چهارشنبه گذشته) با درنظر گرفتن افت قابل توجه‌ بهاي طلا، باز هم تقاضا براي آنچه با هدف پوشش ريسك انجام مي‌شد، رونقي نداشت؛ چراكه به نظر مي‌رسيد معامله‌گران در انتظار ريزش بيشتر قيمت چنين كالاي گرانبهايي
 بودند.
با وجود منفي اعلام شدن رشد توليد ناخالص داخلي آمريكا در روز پنج‌شنبه، از آنجاكه سرمايه‌گذاران تمايل داشتند مثبت فكر كنند، به گزارش مطلوبي كه از بازار كار آمريكا منتشر شد واكنش بيشتري نشان دادند و در نتيجه تلفيق اين خبرها تا حدودي به رونق بازارها كمك كرد و در نهايت همراه با علائمي از ريزش قيمت طلا در اين محدوده به لحاظ تكنيكالي افت بهاي طلا را در پي داشت.
احتمالا علت رفتار معامله‌گران اين بود كه اعتقاد داشتند كاهش رشد اقتصادي متاثر از سرماي شديد هوا در زمستان گذشته است و شرايط از لحاظ بنيادي ضعيف نيست. 
به‌‌رغم انتشار گزارش‌هاي نه چندان جذابي از وضعيت اقتصادي آمريكا و اروپا، باز هم خوش‌بيني به آينده، بازارهاي سهام روز جمعه را تا حدي قوت بخشيد.
 از سوي ديگر، نزديك شدن به نشست حساس بانك مركزي اروپا در هفته آينده و احتمال بروز نوساناتي در نرخ برابري يورو به دلار از تقاضا براي دلار كاست. در اين روز قيمت طلا متاثر از افزايش فروش طلاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در پايان ماه، رونق بازارهاي سهام و نيز كمبود خريدار فيزيكي، براي چهارمين روز متوالي به افت خود ادامه داد.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۶:۵۳:۲۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد