شاخص به مدد صندوق سبز ماند

شاخص به مدد صندوق سبز ماند
روز گذشته در بازار سرمايه 322 ميليون و 388 هزار سهم به ارزش يك هزار و 24 ميليارد و 460 ميليون ريال در حالي مورد معامله قرار گرفت كه همزمان هشتمين نمايشگاه بورس، بانك و بيمه با حضور برخي از مسوولان دولتي افتتاح شد.
روز گذشته در بازار سرمايه 322 ميليون و 388 هزار سهم به ارزش يك هزار و 24 ميليارد و 460 ميليون ريال در حالي مورد معامله قرار گرفت كه همزمان هشتمين نمايشگاه بورس، بانك و بيمه با حضور برخي از مسوولان دولتي افتتاح شد.
 بنابراين انتظار مي‌رفت كه روز گذشته شاخص بورس از رشد قابل توجهي برخوردار باشد. اين در حالي بود كه شاخص كل تنها از رشد 24 واحدي برخوردار شد تا بر اين اساس بازدهي 03/0درصدي را در پايان روز گذشته و 33/0 درصدي را از ابتداي هفته عايد سرمايه‌گذاران خود كند. به اين ترتيب افت  شاخص نيز به 6/4 درصد از ابتداي سال رسيده است. روز گذشته شاخص بورس از ساعت 9:50 دقيقه رشد خود را آغاز كرد كه اين رشد در ساعت 10:35 دقيقه به 120 واحد نيز رسيد؛ پس از اين بود كه بازار تصميم گرفت جهت خود را تغيير دهد و روند رو به پاييني را با شيب ملايمي آغاز كند. اين روند پس از ساعت 12:10 زاويه تندتري به خود گرفت تا به اين واسطه بورس تهران را تنها به مدد معاملات صورت گرفته در نمادهاي بانكي به رقم 75 هزار و 353 واحدي برساند، اين امر نيز در پي حمايت صندوق توسعه بازار از سهام بانكي‌ها صورت گرفت. روز شنبه نيز اين صندوق سهام عرضه  شده مخابرات را خريداري كرده بود.
 این روزهای بازار
مدير‌عامل و عضو هيات مديره شركت كاتوز آرمان پارس در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد»، معتقد است که شرایط این روزهای بازار، نوعی از رودربایستی با سرمایه‌گذاران را به نمایش گذاشته است، به طوری که بازار این روزها نه توان صعود دارد و نه دلیل محکمی برای ریزش؛ اما پتانسیل هر دو را در خود دارد. وی اظهار كرد: در واقع با گزارش‌های ضعیف سه ماهه شاهد کف جدیدی از قیمت‌ها خواهیم بود و با یک خبر مثبت سیاسی، شاهد یک شرایط جدید در بازار. 
بر این اساس وی به سرمایه‌گذاران فعال در بازار سرمایه توصیه کرد که نگهداری سهام شرکت‌ها با شرایط بنیادین قوی برای دوره بلند‌مدت نه تنها زیانی را به آنها وارد نخواهد ساخت، بلکه قطعا بالاتر از هر بازار دیگری بازدهی مثبت خواهد داشت. 
نادر ابوالحسني پیش‌بینی بازار را در کوتاه مدت سخت عنوان کرد. با این حال وی احتمال خود‌نمایی رکود اقتصادی حاکم در آمار و ارقام فروش و سود در گزارش‌هاي سه‌ماهه اول شرکت‌ها، به ویژه شرکت‌هایی را که دارای فروش داخلی هستند زیاد دانست. وی امكان اعطاي مجوز افزایش همزمان نرخ محصولات به همه شرکت‌ها و صنایع پس از خرداد ماه را عجيب دانست و این‌گونه توضيح‌داد: در صورت عدم کسب امتیاز ناشی از توافقات سیاسی در حل مسائل هسته‌ای کشور در این روزها، فعلا امیدی در کوتاه مدت برای کسب سود وجود ندارد. البته این نکته اجتناب‌ناپذیر است که افزایش نرخ محصولات پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هر چند با تاخیر، اتفاق خواهد افتاد و این امر یک محرک میان مدت برای افزایش قیمت‌های سهام است.  در این راستا  مدير‌عامل شركت كاتوز آرمان پارس به افت و خیزهای شاخص بورس اشاره کرد و گفت: شاخص بورس سهام نسبت به عدد حداکثری خود حدودا 15,000 واحد معادل 17 درصد افت داشته و هنوز قیمت سهام برخی شرکت‌ها بدون دلیل مشخصی بالا مانده‌اند. 
وی در این میان بهترین حمایت از بازار را رها گذاشتن عرضه و تقاضا عنوان کرد. 
وی با اشاره به برگزاری مجامع بورسی و میزان برآورده کردن انتظارات بازار از سوی آنها، ابراز كرد: اگر درست قضاوت کرده باشیم صنعت پتروشیمی تاکنون بالاترین درصد سود تقسیمی را داشته است. صنعت بانکداری بخش کمی از انتظارات را برآورده کرده است. دارویی‌ها مانند سال‌های قبل درصد سود تقسیمی متعادلی داشتند. در صنعت سیمان شاهد سودهای تقسیمی مطلوبی بودیم که ناشی از وجود سودهای انباشته از سال قبل بود. ابوالحسنی در میان صنایع پیشروی بازار، به صنعت خودرو‌ اشاره و پیش‌بینی کرد که اين صنعت سودی جهت تقسیم نخواهد داشت و در مورد شرکت‌های موجود در صنایع دیگر نیز هرگونه قضاوت را زودهنگام توصيف كرد.  وی در این بین به صنعت بانکداری اشاره کرد که انتظار بازار را برای تقسیم سودهای تقسیمی بالاتر محقق نکرده است.  به گفته عضو هيات‌مديره شركت كاتوز آرمان‌پارس؛ شرکت‌های فعال در این صنعت با کسب سود از محل درآمدهای غیر‌مشاع (سودهایی که حاصل از فعالیت‌هایی غیر از فعالیت بانکداری است) در سال 1392 توانستند پیش‌بینی‌های خود را محقق کنند و در تحقق سود از محل درآمد‌های مشاع (حاصل از فعالیت‌های بانکداری) به دلیل رکود اقتصادی حاکم، موفق نبودند.  وی در ترسیم چشم‌انداز نیمه اول سال جاری، به کاهش فاصله میان نرخ سود سپرده‌ها و نرخ سود تسهیلات اشاره کرد که احتمالا سود حاصل از درآمد‌های مشاع این شرکت‌ها را تحت فشار بیشتری قرار می‌هد، بر این اساس بود که وی پیش‌بینی کرد، نباید از اين صنعت انتظار بالایی داشت. این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: حل و فصل کامل مساله‌ هسته‌ای سبب افزایش حجم فعالیت بانک‌های تحت تحریم خواهد شد و از طرفی خروج اقتصاد از رکود کنونی، موجب رونق بخش فعالیت‌های بانکداری می‌شود. وی در ادامه اظهارات خود به ارزش روزانه معاملات سهام روزهای اخیر بازار اشاره کرد که به مدد حمایت‌های متناوب صندوق توسعه بازار نزدیک به 2 هزار میلیارد ريال شده است؛ رقمی که حدود یک پنجم زمان رونق بازار در تابستان و پاییز سال 1392 را شامل می‌شود. ابوالحسنی از جمله دلایل اصلی کاهش ارزش معاملات را وجود پارامترهای ضد و نقیض در تصمیم‌گیری و ارزش‌گذاری شرکت‌ها ذکر کرد که موجب حرکت نوسانی بازار شده است.
به گفته وی؛ صنایع پیشرو در ارزش معاملات و میزان اثر‌گذاری آنها در بازار به طور روزانه تغییر می‌کنند و تنها صنعتی که از ابتدای سال بیشترین ارزش معاملات را داشته و نظرها را به خود معطوف داشته، صنعت خودرو است که با خبرهایی از جمله افزایش روزانه تیراژ تولید مواجه است. 
این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: به نظر می‌رسد حمایت از بازار تنها از طریق دخالت مستقیم در عرضه و تقاضا مفید و کافی نبوده و یک شرط اساسی جهت تعادل بخشی به بازار هم نيست. 
وی در این میان خواستار پیگیری و مشخص‌شدن ابهامات تاثیر‌گذار بر عملکرد شرکت‌ها از سوی مسوولان سازمان بورس، شرکت بورس و شرکت‌های فعال ثبت شده در بازار سرمایه شد. 
مدير عامل شركت كاتوز آرمان پارس در پایان اظهارات خود به فعالان بازار سرمایه توصيه كرد، در شرایط حال حاضر بازار سهام و در کنار تمامی ابهامات ذکر شده،  سرمایه‌گذاری با چشم انداز بلند مدت و با دید خرید کل ظرفیت قابل دسترسی شرکت‌ها  را مدنظر داشته باشند. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۶:۲۰:۳۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد