واکنش طلا به آمار اشتغال آمریکا

واکنش طلا به آمار اشتغال آمریکا
قیمت طلا اگرچه روز پنج‌شنبه نسبت به قیمت بسته شدن بازار در روز چهارشنبه افت داشت، اما تا صبح جمعه در بازارهای غربی همچنان بالای مرز 1320 دلار ماند.
قیمت طلا اگرچه روز پنج‌شنبه نسبت به قیمت بسته شدن بازار در روز چهارشنبه افت داشت، اما تا صبح جمعه در بازارهای غربی همچنان بالای مرز 1320 دلار ماند.
فلز زرد چهارشنبه به قیمت 1327 دلار برای هر اونس رسید که بالاترین قیمت در سه ماه و نیم گذشته بود. در این روز گزارش اشتغال‌زایی ملی ADP آمریکا(مربوط به بخش خصوصی) برای ماه ژوئن منتشر شد که نشان دهنده ایجاد 281 هزار شغل و بیشتر از انتظارات بازار بود. با این حال با افزایش خریدها به دلیل خوش بینی به روندهای کوتاه مدت، قیمت طلا روی سطح خوبی ایستاد.
چهارشنبه بازارهای سهام آسیایی و اروپایی نیز مانند بازارهای آمریکا با رشد مواجه شدند. این اتفاق در حالی افتاد که آمار اقتصادی بدی از اتحادیه اروپا و چین منتشر شده بود. چنان که اعلام شده شاخص بهای تولیدکننده اتحادیه اروپا در ماه مه نسبت به ماه آوریل یک دهم درصد افت داشته و نسبت به سال گذشته نیز یک درصد کاهش را تجربه کرده است. از سوی دیگر فروش زمین نیز در شهرهای عمده چین با 29 درصد کاهش در سه ماه دوم سال روبه‌رو شده است. این آمار نشان می‌دهد که دومین اقتصاد بزرگ جهان با چالش‌هایی مواجه است و این واقعیت با توجه به اینکه چین بزرگ‌ترین واردکننده طلا است، مورد توجه فعالان بازار قرار خواهد گرفت. اما چنان که گفته شد افزایش خریدها در روز چهارشنبه باعث بالا ماندن قیمت طلا شد.
ولی پنج‌شنبه آمار خوب اشتغال‌زایی آمریکا و سودگیری معامله‌گران (سودگیری رفتاری است که در روزهای خیز سریع قیمت‌ها اتفاق می‌افتد و عبارت است از فروش کالا در زمان افزایش سریع قیمت‌ها که معمولا باعث افت موقت قیمت‌ها می‌شود) باعث کاهش بهای فلز زرد شد. به این ترتیب بازار طلا در این روز روی قیمت 1319 دلار بسته شد. گزارش وضعیت اشتغال‌زایی وزارت کار ایالات‌متحده برای ماه ژوئن که پنج‌شنبه صبح به وقت نیویورک منتشر شد نشان می‌دهد که در این ماه 288 هزار شغل ایجاد شده که بالاتر از پیش‌بینی‌های اقتصاددانان بوده است. پیش‌بینی شده بود این رقم که مربوط به بخش غیرکشاورزی است حدود 215 هزار شغل باشد. با این حال از چهارشنبه شب و با انتشار آمار اشتغال‌زایی ملی ADP که بهتر از انتظارها بود، انتظار بیشتری از آمار روز پنج‌شنبه می‌رفت. پنج‌شنبه بازار در انتظار نشست بانک‌مرکزی اروپا نیز بود که اخبار مهمی برای مخابره به بازارها نداشت. نشست ماهانه سیاست پولی بانک‌مرکزی اروپا هیچ تغییر سیاستی را باعث نشد که با توجه به تعدیل سیاست‌ها در نشست ماه قبل، چندان هم دور از انتظار نبود.
به این ترتیب بازار طلا در آمریکا پنج‌شنبه به هفته کاری خود پایان داد، چراکه روز جمعه در این کشور روز استقلال و تعطیل بود. تعطیلی روز جمعه دلیل انتشار آمار اشتغال‌زایی روز پنج‌شنبه بود، آماری که جمعه اول هر ماه منتشر می‌شود؛ بنابراین فلز زرد هفته کاری را در آمریکا با قیمت 1319 دلار به انتها رساند، اما طلا در دیگر بازارهای فعال در روز جمعه، تا لحظه تنظیم این خبر به قیمت 1320 دلار رسید تا همچنان روی سطح قیمتی قابل‌توجهی مانده باشد. این در حالی است که سطح مقاومتی 1325 دلاری که چهارشنبه شکسته شده بود، تا صبح جمعه پابرجا ماند. اکنون توجه بازار به این نکته جلب شده که نرخ بیکاری آمریکا در ماه ژوئن به پایین‌ترین سطح خود در 6 سال اخیر رسیده که این مساله امیدواری را نسبت به افزایش رشد اقتصادی این کشور در 6 ماه دوم سال‌جاری میلادی بیشتر کرده و این مساله نیز فشار زیادی بر قیمت طلا وارد می‌کند. با این همه طلا فعلا در برابر کاهش بیش از اندازه مقاومت کرده است. انتشار آمارهای مثبت اقتصادی در آمریکا همچنین موجب افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش نرخ سود از سوی فدرال رزرو در ماه‌های آینده شده است، گرچه مقامات بانک‌مرکزی آمریکا گفته‌اند که در آینده نزدیک به بالا بردن نرخ سود فکر نمی‌کنند. در هر حال عوامل گوناگون اقتصادی و سیاسی که پیش‌بینی روندهای میان مدت و درازمدت را دشوار کرده، حالا نظر کارشناسان را درباره روند کوتاه مدت نیز متفاوت کرده است. گزارش «دنیای اقتصاد» را از پیش‌بینی روند طلا در روزهای پیش رو، می‌توانید در نسخه فردا بخوانید.
اما جمعه در بازار ارز مهم‌ترین خبر، تردید معامله‌گران برای افزایش قیمت دلار به‌رغم انتشار داده‌های خوب از اقتصاد آمریکا بود. پوند برنده اصلی هفته بود که در برابر دلار به بالاترین نرخ برابری در 6 سال گذشته رسید. یورو نیز همچنان تحت حمایت تزریق پول به بازار اوراق قرضه و سهام است. در مورد پوند استرلینگ، آمار خوب اقتصادی بریتانیا باعث شده معامله‌گران به افزایش نرخ سود توسط بانک‌مرکزی انگلستان پیش از پایان سال 2014 امیدوار شوند و وضعیت پوند را خوب ارزیابی کنند. جالب اینجاست که بازار جهانی ارز در مورد آمار خوب اقتصادی از ایالات‌متحده و بریتانیا، واکنش‌های متفاوتی نشان داده است. گویا با توجه به مواضع پیشین روسای بانک‌های مرکزی آمریکا و انگلستان، امید تجار ارز به بانک‌مرکزی انگلستان بیشتر از بانک‌مرکزی ایالات‌متحده است. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۷:۴۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد