بازار آتی در انتظار چهارشنبه‌ای پر هیجان

بازار آتی در انتظار چهارشنبه‌ای پر هیجان
بازار آتی سکه طلا سه‌شنبه آرامی را پشت سر گذاشت.
 بازار آتی سکه طلا سه‌شنبه آرامی را پشت سر گذاشت.
معاملات در ابتدای بازار به کندی انجام ‌گرفت و بازار با وجود حرکت قیمت اونس نسبتا راکد بود. تا حدود ساعت 15:00 روز گذشته مجموع معاملات در کلیه سررسیدها به کمتر از 800 قرارداد رسید و بازه نوسان قیمت در دو سررسید آخر 2 هزار تومان بود که نوسان ناچیزی است. بازه نوسان قیمت‌های آتی 18/0درصد می‌شد، درحالی‌که قیمت جهانی طلا طی این مدت بازه نوسان قیمت 46/0 درصدی را تجربه کرد. کاهش واکنش بازار آتی به نوسانات بازار جهانی چشمگیر بوده و نشان‌دهنده خروج سفته‌بازان از این بازار است. خروج سفته بازان از بازار آتی باعث می‌شود حجم معاملات به میزان زیادی کاهش یابد و قدرت نقدشوندگی معاملات کمتر شود. در این روزها شاهد آن هستیم که بازار به کندی حرکت می‌کند و واکنشی متناسب با تغییر عوامل موثر ندارد. نرخ برابری دلار و سکه طلا نیز نسبت به پایان جلسه معاملاتی روز گذشته تغییر قابل توجهی نداشت و بازار سکه و دلار تا این ساعت از روز سه‌شنبه نوسان خیلی کمی داشته است.
تا ساعت 15:00 دیروز قیمت جهانی طلا نسبت به پایان جلسه معاملاتی قبل افزایش داشت. به دنبال افزایش نرخ جهانی طلا، میانگین قیمت معاملات در دورترین سررسید تا این ساعت نسبت به آخرین قیمت معاملات روز قبل، 1/0درصد افزایش یافت. دلیل اصلی این رشد در نظر گرفتن تنش‌های خاورمیانه، روسیه و اوکراین و همین‌طور حمله هواپیماهای آمریکا به نیروهای «داعش» در عراق است. با توجه به اینکه در دو روز گذشته شاخص‌های اقتصادی که بتواند در بازار طلا نوسان زیادی ایجاد کند، اعلام نشد؛ تنش‌های ژئوپولیتیک بیشتر مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت و قیمت جهانی طلا همچنان بالای 1300 دلار معامله شد. همچنین قیمت‌های آتی نیز در این هفته از کف قیمتی فاصله داشتند.
امروز برای بازار آتی روز پرهیجان‌تری خواهد بود. ساعت 10 صبح امروز، شاخص تولیدات صنعتی چین اعلام خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود نسبت به قبل کاهش اندکی داشته باشد. کشور چین بزرگ‌ترین واردکننده طلا در سال 2013 بود و افزایش تولیدات صنعتی این کشور می‌تواند در افزایش تقاضای فیزیکی خرید طلا موثر باشد و باعث افزایش قیمت جهانی طلا شود. ساعت 17:00 امروز شاخص خرده‌فروشی آمریکا اعلام خواهد شد که پتانسیل خوبی برای ایجاد نوسان در قیمت جهانی طلا و در نتیجه بازار آتی سکه طلا دارد. اهمیت این شاخص با توجه به قرار گرفتن زمان اعلام طی جلسه معاملاتی بیشتر است. افزایش این شاخص خبر خوبی برای اقتصاد آمریکا است و می‌تواند باعث تقویت ارزش دلار و کاهش قیمت اونس بر حسب دلار شود. همچنین روز چهارشنبه نرخ بیکاری، شاخص متوسط درآمد و گزارش تورم کشور انگلستان نیز منتشر می‌شود که نسبت به شاخص‌های قبل پتانسیل کمتری برای ایجاد نوسانات بازار جهانی طلا دارد، ولی این امکان نیز وجود دارد که درصورت تغییر قابل توجه در این شاخص‌ها، بازار اروپا با نوسان مواجه شود. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۵:۵۱:۳۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد