واکنش سکه به رشد جهانی طلا

واکنش سکه به رشد جهانی طلا
کاهش قیمت طلا در بازار‌های جهانی به‌دلیل مقاومت قیمتی سکه در بازار داخلی موجب فاصله گرفتن قیمت سکه از ارزش ذاتی خود شده بود به‌طوری‌که قیمت سکه در آخر هفته سه درصد حباب داشت، اما رشد روز جمعه قیمت طلا در بازار جهانی موجب تخلیه بخش زیادی از این حباب قیمتی شد.
کاهش قیمت طلا در بازار‌های جهانی به‌دلیل مقاومت قیمتی سکه در بازار داخلی موجب فاصله گرفتن قیمت سکه از ارزش ذاتی خود شده بود به‌طوری‌که قیمت سکه در آخر هفته سه درصد حباب داشت، اما رشد روز جمعه قیمت طلا در بازار جهانی موجب تخلیه بخش زیادی از این حباب قیمتی شد. روز گذشته با وجود افزایش 37 دلاری اونس، قیمت سکه در بازار تغییر چندانی نکرد. برخی فعالان واکنش ضعیف سکه به بازار جهانی را ناشی از حبابی بودن قیمت در روزهای گذشته عنوان کردند و معتقدند: از هشت آبان به‌دلیل روند نزولی بازار جهانی طلا و نوسان محدود قیمت دلار، ارزش بازاری سکه از ارزش ذاتی فاصله گرفت. به دلیل همین رشد غافلگیر‌کننده، بهای طلا در روز جمعه با واکنش قوی از سوی بازار سکه روبه‌رو نشد.
افزایش قیمت در بازار طلا و سکه
همسو با افزایش قیمت جهانی طلا، بهای سکه نیز در بازار داخل افزایش یافت. در ابتدای روز گذشته، قیمت سکه بهار آزادی با نرخ 905‌هزار تومان شروع به کار کرد، اما این نرخ ثابت نماند و در ادامه روند صعودی گرفت. براساس گزارش‌ها از بازار سکه و طلا، بهای هر سکه در انتهای روز به 910 هزار تومان رسید که نسبت به پنج‌شنبه هفته گذشته، 5 هزار تومان رشد کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که روز گذشته برای سکه، قیمت‌های متفاوتی روی تابلوی عرضه‌کنندگان ثبت شده بود و دامنه فروش سکه در بازه 907 تا 912 هزار تومان قرار داشت. البته با پیش‌بینی کارشناسان بازارهای جهانی، مبنی‌بر افت قیمت اونس جهانی در روز‌های آتی، امکان دارد که در روزهای آینده نیز روند صعودی قیمت سکه، تغییر کند. افزایش قیمت سکه در حالی است که بهای دلار در بازار آزاد همچنان ثابت مانده است. روز شنبه نرخ دلار در بازار معادل 3 هزار و 260 تومان گزارش شد که نسبت به پنج‌شنبه هفته گذشته تغییری نداشته است. بررسی‌ها حاکی از آن است که این سومین روز متوالی است که بهای ارز در سطح 3 هزار و 260 تومان باقی مانده است و این موضوع نیز بر آرامش بازار در روزهای کنونی صحه می‌گذارد. 
 فعالان بازار معتقدند که در این روزها چشم بازار به مذاکرات هسته‌ای دوخته شده است. بر این اساس، سطح تقاضای بازار براساس نیاز ضروری شکل گرفته و خرید اضافی دلار به روزهای آتی و افزایش شفافیت از اخبار مذکرات موکول شده است. بنابراین حال و هوای این روزهای بازار بیش از پیش، تحت‌تاثیر مذاکرات قرار گرفته است. در تازه‌ترین اظهار نظرها، عباس عراقچی نسبت به مذاکرات پیش رو در مسقط ابراز  امیدواری کرده است. به گزارش «ایسنا»، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای معتقد است: «توافق هسته‌ای به نفع هر دو طرف و به نفع منطقه خواهد بود و این نکته را طرفین مذاکره درک می‌کنند. هیچ‌کس خواستار بازگشت به شرایط قبل از توافق ژنو نیست؛ زیرا این برای همه، یک «سناریوی خطرناک» خواهد بود.» بنابراین در بازار دلار، روند خوش‌بینی و انتظار حکفرما شده و در حال حاضر مشتریان اسکناس سبز رنگ، دست از خرید کشیده‌اند.
تخلیه حباب سکه 
بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که حباب سکه در روز گذشته به کمترین میزان در یک هفته اخیر رسیده است. با افزایش قیمت اونس در بازار جهانی، میزان حباب سکه معادل هزار و 200 تومان گزارش شده است. به حداقل رسیدن حباب در روز گذشته در شرایطی اتفاق افتاد که در دو روز آخر هفته قبل، حجم حباب بیش از 20 هزار تومان برآورد شده بود. در چهارشنبه هفته گذشته میزان حباب سکه معادل 28 هزار تومان و در پنج‌شنبه به 24 هزار تومان رسیده بود، اما با افزایش قیمت جهانی اونس حباب سکه به مقدار قابل توجهی (حدود 27 هزار تومان» نسبت به اواخر هفته گذشته کاسته شده است. کاهشی که بیش از آنکه مرهون تغییر قیمت در بازار داخل باشد، ناشی از تقویت اونس در بازار‌های جهانی بود. هفته گذشته با وجود کاهش «قیمت طلای جهانی از یکسو» بهای سکه در برابر ریزش مقاومت می‌کرد، به همین دلیل مقدار حباب سکه افزایش یافته بود. این افزایش حباب در برهه‌ای رخ داد که سطح تقاضا برای خرید سکه به‌دلیل فرا رسیدن روزهای تاسوعا و عاشورا به کمترین حد خود رسیده بود. برخی تحلیلگران با اشاره به همین رویداد معتقد بودند عامل کاهش سکه در روزهای اخیر بیش از آنکه ناشی از همراهی با بازارهای جهانی باشد، به‌دلیل حاکمیت انتظارات مثبت ناشی از مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب است. با این حال در شرایطی که انتظار می‌رفت با تداوم افت بهای جهانی طلا مقاومت سکه در کانال 900 هزار تومان از بین برود، افزایش روز جمعه در قیمت طلای جهانی به این مقاومت کمک کرد. با تقویت 2/3 درصدی قیمت جهانی طلا علاوه‌بر تخلیه حباب قیمتی سکه در بازار داخلی فاصله سکه با مرز 900 هزار نیز کمی بیشتر شد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۷:۱۵:۱۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد