رشد طلای جهانی در تعطیلات ایرانی

رشد طلای جهانی در تعطیلات ایرانی
فلز زرد که در واپسین روزهای سال 1394 خورشیدی به نوسان در میانه‌های کانال 1100 دلار روی آورده بود، در دو هفته گذشته در مقاطعی بالای مرز 1200 دلار ایستاد.
فلز زرد که در واپسین روزهای سال 1394 خورشیدی به نوسان در میانه‌های کانال 1100 دلار روی آورده بود، در دو هفته گذشته در مقاطعی بالای مرز 1200 دلار ایستاد.
آخرین بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو واژه «صبور» را در مورد زمان مورد نیاز برای افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا حذف کرد، اما اشاره این کمیته به وجود ضعف‌هایی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان باعث شد که طلا تحت‌فشار زیادی قرار نگیرد. اونس که روز 17 مارس برابر با 26 اسفندماه روی قیمت 1148 دلار(آخرین قیمت پوشش داده شده در گزارش‌های «دنیای اقتصاد») ایستاده بود، در آخرین روز کاری بازارهای جهانی روی قیمت 1202 دلار ایستاد. بازارهای طلا روزهای سوم و ششم آوریل به مناسبت «گود فرایدی» و «ایستر ماندی» تعطیل هستند تا قیمت پنجشنبه، آخرین قیمت بازار طلا باشد.
اونس در نخستین هفته سال شمسی روند رو به رشد و در هفته دوم روندی سینوسی داشت، اما بازی دوباره فلز زرد با مهم‌ترین مرز روانی سال 2014 نشان می‌دهد که بازگشت اونس به کف قیمتی نوامبر فعلا دور از ذهن است، گرچه افت دوباره از کانال 1200 کاملا ممکن است.
طلا در حدود 15 روز گذشته در مقاطعی از روند بازارهای جهانی ارز و نفت نیز سود برد. افزایش قیمت‌های نفت خام به دلیل تنش‌های شدید در یمن و حملات هوایی عربستان به این کشور و همچنین افت شاخص دلار در برخی مقاطع به رشد اونس کمک کرد. چنانکه اشاره شد بازارهای جهانی طلا روز دوشنبه نیز تعطیل خواهند بود تا روند بازار در روز سه‌شنبه جالب‌توجه باشد. مقاومت اونس در برابر سقوط به زیر مرز روانی می‌تواند کل هفته کاری آینده را تحت‌تاثیر قرار دهد. مهم‌ترین داده‌ای که بر روند هفته آینده اثر خواهد گذاشت، گزارش اشتغالزایی ایالات‌متحده آمریکا در ماه فوریه است. با این همه بحث افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو همچنان داغ است.
تصمیم احتمالی فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره در ماه‌های آینده تاثیرات زیادی بر تحولات قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی خواهد داشت. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه خبری سی‌ان‌بی‌سی، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که پس از کاهش 4/ 2 درصدی قیمت طلا در ماه مارس، آوریل نیز می‌تواند ماه بدتری برای قیمت طلا باشد. اظهارات رئیس فدرال رزرو آمریکا مبنی بر افزایش نرخ بهره در سال 2015 میلادی فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که فدرال رزرو در نشست ژوئن نرخ بهره را افزایش خواهد داد، گرچه افزایش نرخ‌ها ممکن است حتی به سال 2016 نیز موکول شود. افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو موجب خواهد شد تا نگهداری و خرید طلا دیگر برای سرمایه‌گذاران جذاب نباشد. بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح خواهند داد تا به جای خرید طلا، برای خرید دلار و سهام اقدام کنند و این مساله به ضرر قیمت طلا خواهد بود. به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده دلار مکان امن بهتری برای سرمایه‌گذاری خواهد بود. افزایش ارزش دلار از سوی دیگر موجب خواهد شد تا هزینه خرید طلا برای سرمایه‌گذاران خارجی به خصوص کشورهای آسیایی افزایش یابد. در حالی که حدود 60 درصد خریداران طلا از کشورهای آسیا-اقیانوسیه هستند، افزایش ارزش دلار موجب می‌شود تا قیمت طلا در بازار این کشورها با رشد فزاینده‌ای روبه‌رو شود و این مساله سرمایه‌گذاران را از بازار طلا فراری خواهد داد. فعلا بسیاری از تحلیلگران اقتصادی معتقدند که روند نزولی قیمت طلا تحت‌تاثیر افزایش ارزش دلار و رشد شاخص سهام ادامه خواهد یافت. البته از سوی دیگر برخی کارشناسان نیز بر این باورند که در صورت خروج یونان از منطقه یورو و تشدید تنش‌های سیاسی در خاورمیانه قیمت طلا با افزایش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد. انتشار آمارهای مهم اقتصادی در آمریکا، منطقه یورو و چین در روزهای آینده نیز تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا خواهد داشت.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۵:۴۵:۴۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد