هفته عقبگرد بورس و چالش نقدینگی

هفته عقبگرد بورس و چالش نقدینگی
بورس اوراق بهادار تهران به‌رغم امیدواری‌های فراوان معامله‌گران و استقبالی توفانی از بیانیه لوزان سوئیس، نتوانسته تا کنون انتظارات را برآورده سازد. در بازار سهام هفته گذشته معامله‌گران با توجه به کمبود نقدینگی مزمن و نگرانی از مسائل سیاسی در نهایت افت 7/ 3 درصدی را تجربه کردند؛ امری که بازدهی بازار در سال جاری را به کمتر از 9 درصد بازگرداند.
بورس اوراق بهادار تهران به‌رغم امیدواری‌های فراوان معامله‌گران و استقبالی توفانی از بیانیه لوزان سوئیس، نتوانسته تا کنون انتظارات را برآورده سازد. در بازار سهام هفته گذشته معامله‌گران با توجه به کمبود نقدینگی مزمن و نگرانی از مسائل سیاسی در نهایت افت 7/ 3 درصدی را تجربه کردند؛ امری که بازدهی بازار در سال جاری را به کمتر از 9 درصد بازگرداند.
در شرایط کنونی بازار اکثر کارشناسان همچنان انگشت اتهام در عدم رشد بازار و کاهش شاخص را به سوی مساله نقدینگی نشانه رفته‌اند. از دیدگاه این گروه هر چند سرمایه گذاران در بورس دو هفته پیش همزمان با توافق لوزان هیجان زده شده و نقدینگی را از دو محل اعتبار کارگزاری‌ها و فروش اوراق مشارکت به بازار تزریق کردند اما در کلیت اقتصاد چنین هیجان زدگی رخ نداده و عدم واکنش بازار ارز و طلا و پس از آن تداوم سود بالای بانکی و رکود در بخش مسکن نشان از عدم حرکت نقدینگی به سوی بازار سهام داشت. از این رو روندهای شکل گرفته در بازار بدون حضور نقدینگی بیشتر راه برگشت را در پیش گرفته و حتی با خروج نقدینگی ناشی از فروش سهامداران عمده، قیمت‌های پیش از توافق نیز قابل دفاع نخواهد بود.
در شرایط کنونی کارشناسان بازار به‌عنوان یک راه‌حل و پیش آگهی از وضعیت بازار، خواستار اعلام سطح اعتبارهای کارگزاران به‌عنوان یک فاکتور مهم در نقدینگی بازار هستند. از دیدگاه این گروه از کارشناسان اعلام مجموع میزان اعتبارات نظام کارگزاری می‌تواند تصویر دقیق‌تر از وضعیت نقدینگی بازار ارائه کرده و مانع از اشتباه بازار در مورد ماهیت نقدینگی حاضر شود. در بازار سهام در تحولات عمده، مذاکرات سیاسی بار دیگر از سرگرفته می‌شود؛ محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه، 25 فروردین اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات روز سه شنبه آینده (اول اردیبهشت 1394) برگزار خواهد شد.
دیپلمات‌هایی که «ایران هسته ای» در تهران با آنها گفت وگو کرده، می‌گویند این دور از مذاکرات به نحو بی‌سابقه‌ای دشوار خواهد بود.
در تحولات اقتصادی همچنان مهم‌ترین‌ خبر در مورد موضوع سود بانکی و احتمال کاهش آن است، هر‌چند کارشناسان اقتصادی کاهش سود بانکی را نیازمند کاهش جریمه اضافه برداشت از بانک مرکزی یا کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها می‌دانند اما برخی از منابع نیز تکرار سناریوی بانکی دولت قبل را مطرح می‌کنند. براساس این سناریو نرخ سود تسهیلات دستوری کاهش می‌یابد اما سود سپرده‌ها بالا باقی می‌ماند که این امر در صورت تحقق زیان هنگفتی را به بانک‌ها وارد می‌سازد. در رابطه با مساله سود بانکی عضو کمیسیون برنامه و بودجه از رونمایی طرح مشترک ۲ کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس برای تعیین نرخ سود بانکی، یکشنبه در صحن مجلس خبرداد.
در تحولات بازار جهانی نیز قیمت نفت برنت با رشد قابل‌ملاحظه‌ای به بیش از شصت و سه دلار رسیده است، همچنین بهای فلز مس در حد شش‌هزار و 54دلار گزارش شده است، بهای سه فلز آلومینیوم ،روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و 857دلار، 2هزار و 229دلار و 2هزار و 39دلار گزارش شده است. در بازار فولاد آخرین قیمت‌های بیلت صادراتی دریای سیاه با ١،٥ دلار افزایش در هر تن، به ٣٦٤دلار در هر تن فوب رسیده است. در ترکیه معامله‌ای در ٣٧٧ تا ٣٧٨ دلار هر تن سی‌اف‌آر برای حمل ماه مه ‌نهایی شده است. برخی قیمت رایج بازار را ٣٧٠ تا ٣٧٥ دلار در هر تن سی‌اف‌آر می‌دانند.
در بازار سنگ‌آهن نیز قیمت نقدی سنگ‌آهن در روزهای اخیر نزولی بوده و مازاد عرضه همچنان بر بازار فشار می‌آورد. مصرف سنگ‌آهن در چین رو به پایین است، در حالی که تولید این ماده اولیه همچنان رو به بالا است. سنگ‌آهن خلوص ٦٢درصد استرالیا ١،٥ دلار در هر تن کاهش یافته و به ٤٦ دلار و ٥٠ سنت در هر تن سی‌اف‌آر چین رسیده است و معامله‌ها بین ٤٥ تا ٤٨،٢ دلار هر تن سی‌اف‌آر نهایی شده‌اند. در هفته اخیر بازار ابهامات زیادی داشته و اختلاف قیمت ٢ تا ٣ دلاری در قراردادها مشهود بوده است.
در این بین به گزارش متال‌اکسپرت به نقل از موسسه کردیت بانک سوئیس، این بانک پیش‌بینی قیمت سنگ‌آهن خود را ٢٩ درصد پایین آورده و انتظار دارد سال ٢٠١٥ قیمت سنگ‌آهن به ٥١ دلار هر تن سی‌اف‌آر برسد چون تولید فولاد چین برای سه سال آینده رو به پایین خواهد بود.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه، بازاری ضعیف بود که در آن مصوبه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا موجب کاهش قیمت‌ها به‌ویژه در گروه بانکی و خودرویی شد.
شامگاه سه‌شنبه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با تصویب طرح اولیه‌ای برای به تاخیر انداختن لغو تحریم‌های ایران پس از حصول توافق نهایی سیاسی شرایط مذاکرات پیش‌رو را پیچیده‌تر کرد. هر‌چند این طرح نسبت به اعلام اولیه آن کم‌اثر‌تر‌ و با اصلاح بیشتری همراه بوده است اما نشان از مسیر سخت پیش‌روی تا لغو نهایی تحریم‌ها دارد. در این میان هر‌چند در تهران تلاش شده است مصوبه کنونی مساله‌ای داخلی در آمریکا تلقی شود اما باعث کاهش امیدواری‌ها به نتایج توافق لوزان خواهد شد.
در بازار روز چهارشنبه در ابتدای بازار صدر‌نشینی در اختیار گروه ساختمانی بود اما رفته‌رفته بازار با عرضه‌های سنگین مواجه شد و اکثر صف‌های خرید از میان رفتند، هر‌چند صف عجیب فولاد هرمزگان همچنان در بازار ادامه داشت.
در بازار روز چهارشنبه در گروه بانکی، بانک ملت گزارش مطلوبی را برای سال 94اعلام کرد که با پتانسیل مناسب تعدیل از سر‌فصل نرخ ارز مواجه است؛ بانک ملت سود هر سهم سال ۹۴ را با افزایش ۵ درصدی نسبت به سال قبل ۴۷۵ ریال پیش‌بینی‌ کرد که نسبت به سود 450 ریالی هر سهم سال مالی قبل 5 درصد رشد نشان می‌دهد.
در گروه مخابرات، همراه اول امروز شنبه شاهد توقف نماد برای برگزاری مجمع سالانه خواهد بود. تقسیم سود همراه اول نقش موثری در میزان سود مخابرات دارد. در گروه پتروشیمی سخنان وزیر نفت در مورد خوراک مجتمع‌های پتروشیمی بار دیگر ریسک وزارت نفت را در گروه پتروشیمی و پالایشگاهی تکرار کرد. در همین رابطه قائم مقام انجمن صنفی پتروشیمی با اعلام اینکه صورت حساب ۱۳ سنتی ارسالی مبنای قانونی ندارد و این موضوع برطرف می‌شود از دستور وزیر صنعت مبنی بر نهایی کردن آیین‌نامه اجرایی قانون مهم صنعت پتروشیمی خبر داد.
در رابطه با نرخ خوراک، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به‌زودی پس از جمع‌بندی نهایی اعلام خواهد شد.
در این گروه نفت و گاز تامین در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم منتهی به 31/ 02/ 94 را مبلغ 690 ریال اعلام کرده که نسبت به پیش‌بینی قبلی شرکت با کاهش 2 ریالی همراه بوده است.
همچنین شرکت درخصوص پيش‌بيني سود حاصل از فروش سرمايه‌گذاري اعلام کرده که در حال آماده‌سازي شرکت‌هاي سلولزي در قالب هلدينگ سلولزي و فروش آن و همچنين در حال مذاکره جهت فروش شرکت پتروشيمي غدير با خريداران است. بر اساس این گزارش هیات‌‌مدیره این شرکت در نظر دارد مبلغ 400 ریال به ازای هر سهم برای تقسیم به مجمع عمومی عادی سال مالی 94 پیشنهاد کند.
در این گروه شرکت پتروشیمی مارون نیز طبق پیش‌بینی‌های خود اعلام کرد در سال مالی 94 مبلغ 23 هزار و 208 میلیارد و یک میلیون ریال سود خالص کسب خواهد کرد و مبلغ 5802 ریال سود خالص به ازای هر سهم اختصاص خواهد داد؛ شرکت پتروشیمی مارون پیش‌بینی درآمد حاصل از فروش سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 94 را مبلغ 42 هزار و 303 میلیارد و 843 میلیون ریال اعلام کرد.
نمادها‌ی گروه خودرویی نیز روز چهارشنبه از تعادل به سوی منفی شدن حرکت کردند؛ در این گروه سایپا دیزل با خبر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها با صف خرید سنگینی آغاز به کار کرد.  در گروه سیمانی، سیمان تازه‌وارد خوزستان به صف خرید رسید، همچنین تلاش برخی سهامداران برای اصلاح قیمتی گروه سیمانی روز چهارشنبه بیشتر نمادها را با رشد قیمت همراه کرد.
در همین حال روز چهارشنبه خبرهایی در مورد احتمال افزایش نرخ سیمان نیز مطرح شد که با توجه به رکود حاکم بر بازار سیمان و افت ساخت و سازها بعید به نظر می‌رسد.در همین رابطه دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ درصد از هزینه‌های تولید سیمان افزایش یافته است، گفت:با توجه به این بخشنامه معاون اول درخواست افزایش قیمت خود را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کرده‌ایم. وی با تاکید براینکه ما برای حفظ موجودیت صنعت سیمان درخواست افزایش قیمت‌ها را داده‌ایم، تصریح کرد: هم اکنون قیمت هر تن سیمان درب کارخانه 100 هزار تومان است که ما پیشنهاد کردیم 17 درصد افزایش پیدا کرده و به رقم 117 تومان برسد. شیخان با اشاره به اینکه این میزان افزایش، تاثیر یک درصدی را بر قیمت ساخت و ساز خواهد داشت، گفت: در هر متر مربع ساختمان حداکثر 150 کیلوگرم سیمان استفاده می‌شود که این موضوع نشان از آن دارد که تاثیر 17 درصدی قیمت این سیمان تاثیرات چندانی بر قیمت ساخت و سازها نخواهد گذاشت.
در گروه حمل‌ونقل‌ مدير عامل کشتيراني درياي خزر از الحاق يک فروند کشتي کانتينربر به ناوگان اين شرکت خبر داد. علي‌اکبر غنجي ضمن بيان اين خبر گفت: با الحاق کشتي کانتينربر 3300 تني به ناوگان کشتيراني درياي خزر، تعداد کشتي‌هاي ناوگان کشتيراني درياي خزر به 24 فروند افزايش يافت. وي ادامه داد: اين کشتي در بندر انزلی رسما تحویل کشتیرانی دریای خزر شد. با اضافه شدن کشتی کسما ظرفیت حخزر به 96هزار تن رسید. در گروه شوینده‌ها نیز شرکت گلتاش طی اطلاعیه‌ای درخصوص تعدیل (کاهش) بالای 20درصد برآورد EPS برای سال مالی منتهی به 30/ 09/ 94 اعلام کرده که با توجه به بررسی‌های انجام شده و طرح موضوع در هیات مدیره شرکت، تعدیل پیش‌بینی فوق حدود 10 درصد خواهد بود که گزارش‌های مربوط به عملکرد 3 ماه اول سال مالی طی چند روز آینده اعلام می‌شود بنابراین مراتب اطلاع‌رسانی خواهد شد.
در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار ضعیفی بود که در آن شاخص با کاهش 387واحدی معادل 56/ 0 درصد به رقم 68هزار و 78واحد رسید. با این کارنامه در کل هفته شاخص با افت 7/ 3 درصدی مواجه شد. ارزش معاملات نیز روز چهارشنبه به 258میلیارد تومان رسید با این کارنامه ارزش معاملات در کل هفته به 970میلیارد تومان رسید که تقریبا نصف سال قبل بود. شمار خریداران نیز هفته گذشته به 102هزار نفر رسید که 43درصد افت را نشان داد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۵:۲۴ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد