اونس در شوک بازار کار

اونس در شوک بازار کار
اونس طلا که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روی قیمت‌های 1084 و 1089 دلار ایستاده بود، روز جمعه را در انتظار رسیدن گزارش تازه وزارت کار آمریکا با نوسان پیرامون قیمت 1090 دلار آغاز کرد.
اونس طلا که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روی قیمت‌های 1084 و 1089 دلار ایستاده بود، روز جمعه را در انتظار رسیدن گزارش تازه وزارت کار آمریکا با نوسان پیرامون قیمت 1090 دلار آغاز کرد. هر اونس فلز زرد روز گذشته تا ساعت 5 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1098دلار  رسید و بعد از انتشار گزارش وضعیت بازار کار بزرگ ترین اقتصاد جهان رو به افت گذاشت.
اما بعد با برخورد به کف قیمتی دوباره جهش کرد. اونس تا ساعت 7 بعدازظهر جمعه به قیمت 1098 دلار رسید، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته کاری گذشته رقم خورده باشد.
اونس روز چهارشنبه با 6 دلار افت روبه‌رو‌ شد، افتی که تحت فشار تحلیل‌های فنی و عوامل خارجی رخ داد. در سومین روز کاری هفته شاخص دلار تقویت و بهای نفت خام تضعیف شد تا عوامل خارجی به ضرر طلا عمل کرده باشند. چهارشنبه شاخص دلار به بیشترین میزان خود در سه ماه و نیم گذشته رسید و نفت خام نزدیک کمترین سطح در 4 ماه گذشته ماند. همزمان چشم‌انداز فنی ضعیف نیز اونس را ضعیف نگه داشت. دیگر خبر روز چهارشنبه انتشار گزارش ADP از وضعیت اشتغال‌زایی بخش خصوصی آمریکا بود که بسیار بدتر از انتظارها بود. بخش خصوصی آمریکا در ماه جولای 185 هزار شغل ایجاد کرده، در حالی که کارشناسان انتظار ایجاد 215هزار شغل در ماه پیشین میلادی را داشتند.
این گزارش به رشد اونس از کف روزانه کمک کرد. به این ترتیب اهمیت گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا از فهرست حقوق‌بگیران بخش غیرکشاورزی آمریکا افزایش پیدا کرد تا حالت انتظاری بازار نیز تشدید شود. روز چهارشنبه البته گزارش شد که تقاضای طلا پس از ثبت کمترین قیمت اونس در هفته‌های گذشته با افزایش قابل توجهی روبه‌رو‌ شده است. حالت انتظاری در چهارمین روز کاری نیز به چشم آمد. اونس روز پنج‌شنبه به رغم نوسان در طول روز، در نهایت با 5 دلار رشد روبه‌رو‌ شد.
این رشد عمدتا ناشی از «پوشش کوتاه مدت» و «شناسایی سود» معامله‌گران بود. روز پنج‌شنبه شاخص دلار نیز اندکی افت داشت تا کمک دیگری به طلا کرده باشد. فشار فروش در بازارهای سهام هم عامل کمک‌کننده دیگری برای تشدید تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن شد. با این همه بازار در انتظار گزارش روز جمعه نوسان‌ها را محدود کرد. دیگر خبر روز پنج‌شنبه این بود که «بانک‌انگلستان» در نشست سیاست پولی خود نرخ بهره‌اش را روی رقم 5/ 0 درصد دست نخورده نگه داشت. برخی احتمال افزایش نرخ بهره انگلستان دراین نشست را داده بودند. دو کشوری که با داشتن احیای موفق به فکر افزایش نرخ‌های بهره خود افتاده‌اند، بریتانیا و آمریکا هستند. البته برای بازارهای مالی و کالایی افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو از اهمیت بیشتری برخوردار است.گزارش روز جمعه نشانه دیگری برای کمیته بازار آزاد فدرال رزرو است تا با کمک آن در مورد افزایش نرخ‌های بهره تصمیم‌گیری کند. چنان که اشاره شد اونس روز جمعه را با نوسان پیرامون بهای 1090 دلار آغاز کرد و تا ساعت 5 بعدازظهر کم و بیش به این روند ادامه داد.
در این ساعت وزارت کار ایالات متحده اعلام کرد که اقتصاد این کشور در ماه جولای 215 هزار شغل ایجاد کرده است. این داده کمتر از انتظارات بود اما از آنجا که بالاتر از 200 هزار مورد بود ابتدا باعث افت قیمت اونس شد. اونس که تا ساعت 5 بعدازظهر به قیمت 1091 دلار رسیده بود، تا ساعت 7 بعدازظهر به قیمت 1098دلار رسید. با توجه به اینکه داده‌های گزارش روز جمعه در کل خوب بود، کارشناسان معتقدند که احتمال افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در نشست سپتامبر کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا اندکی بیشتر شده است. با این همه این کمیته بر اساس یک داده واحد تصمیم‌گیری نمی‌کند. ادامه احیای اقتصاد آمریکا می‌تواند مقام‌های فدرال رزرو را نسبت به انقباضی کردن سیاست‌های پولی پس از حدود 8سال قانع کند.
افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا، به نفع دلار و به ضرر کالاهای پایه خواهد بود.  در صورتی که دلار به قدرت خود ادامه دهد، طلا تحت فشار خواهد ماند. ادوارد میر تحلیلگر ارشد موسسه «اف سی استون» می‌گوید: «افزایش ارزش دلار و کاهش تمایل سرمایه گذاران بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا موجب شده است تا صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری جهان نیز اقدام به فروش ذخایر طلا کنند.» انتشار آمارهای مربوط به بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا نیز تاثیر زیادی بر افزایش شاخص ارزش دلار و افت تقاضا برای طلا داشته است. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۷:۴۹:۳۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد