عوامل‌ هفت‌گانه راه‌اندازی بورس آتی ارز

عوامل‌ هفت‌گانه راه‌اندازی بورس آتی ارز
معاملات آتی ارز راه‌اندازی خواهد شد تا به افرادی که می‌خواهند درخصوص آینده تصمیم‌گیری کنند یا در آینده ارز خریداری کنند، قدرت پیش‌بینی ارائه کند.
معاملات آتی ارز راه‌اندازی خواهد شد تا به افرادی که می‌خواهند درخصوص آینده تصمیم‌گیری کنند یا در آینده ارز خریداری کنند، قدرت پیش‌بینی ارائه کند.
مدیرعامل بورس کالا با اشاره به عوامل هفت‌گانه راه‌اندازی معاملات آتی بورس ارز عنوان کرد: با استفاده از عوامل هفت‌گانه که شامل «دو نرخی بودن بازار ارز، فقدان شفافیت در عملکرد ارکان بازار، عدم مکانیسم شفاف کشف قیمت ارز، عدم توانایی جهت پوشش ریسک برای تجار و بازرگانان، عدم وجود ساختار مناسب جهت تعامل میان فعالان بازار ارز و سیاست گذاران بازار، عدم وجود ابزارهای کنترلی جهت نظارت بر بازار ارز» که شرایط کنونی این بازار را به نمایش می‌گذارد بورس کالای ایران تصمیم دارد با این ارکان و با هماهنگی و همکاری بانک مرکزی به‌عنوان متولی بازار ارز کشور، با راه‌اندازی بورس ارز، گامی اساسی در جهت شفافیت معاملات این بازار بردارد.
سلطانی‌نژاد افزود: با راه‌اندازی این بازار، تجار و بازرگانان که در بخش واقعی اقتصاد فعالیت می‌کنند به راحتی می‌توانند خود را در مقابل نوسانات نرخ ارز پوشش دهند هرچند معاملات نقدی فعلا در دستور کار بورس کالا قرار ندارد.
به گفته مدیر عامل بورس کالای ایران کشف شفافیت قیمت، از بین بردن ریسک‌های اعتباری طرف مقابل، قابلیت دسترسی برای تمام شرکت‌کنندگان در بازار و نقدشوندگی بسیار بالا از جمله مزیت‌های ابزار آتی به منظور تحقق پوشش ریسک است که این ویژگی‌ها شامل بازار قراردادهای آتی ارز نیز خواهد شد.
 وی درخصوص فعالیت بورس ارز بیان کرد بورس ارز ۲۴ ساعته خواهد بود و در تمام طول هفته فعالیت خواهد داشت.
 با توجه به تجربیات بورس کالا در سایر قراردادهای مشتقه، برای بورس ارز زیر‌ساخت‌ها آماده است و قراردادها و اعلامیه عرضه‌ها نیز مشخص شده‌اند که از لحاظ فنی و نرم افزاری نیز آمادگی کامل وجود دارد. البته بورس کالای ایران، زیر ساخت قانونی راه‌اندازی بورس ارز را دارد، زیرا همان‌طور که توضیح دادیم توانایی راه‌اندازی قرار‌داد مشتقه در مورد هر ابزاری را دارد اما با توجه به اینکه ارز، یکی از متغیر‌های اساسی در کشور است، بهتر است سیاست‌گذاری در حوزه قیمت، توسط مراجع مربوطه صورت گیرد و سپس از طریق بورس کالای ایران اعمال شود.
 وی با اشاره به شرایط پس از برجام و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور اعلام کرد که بورس ارز پیش نیاز حضور سرمایه‌گذاری خارجی در کشور است. وی افزود: امروز ما مشاهده می‌کنیم هر سرمایه‌گذار خارجی که وارد کشور می‌شود با توجه به پیشینه ذهنی که از تلاطمات ارزی در ایران دارد،عنوان می‌کند که ریسک سرمایه‌گذاری در کشور ما بالا است و توانایی پذیرش ریسک ارز را ندارد که با استفاده از بورس ارز زمینه این پوشش ریسک فراهم می‌شود.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۳:۳۴:۲۹ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد