سفته‌بازی روی سهام کوچک بورس

سفته‌بازی روی سهام کوچک بورس
در ادامه نوسانات فرسایشی بازار سهام و افت و اخیز شاخص در دامنه‌ای محدود، نماگر بورس روز گذشته نیز تنها با 13 واحد رشد همراه شد تا در شرایط پایین بودن حجم و ارزش معاملات نسبت به دوران رونق بازار، بیش از پیش بی‌تحرکی دادوستدها را منعکس کند.
در ادامه نوسانات فرسایشی بازار سهام و افت و اخیز شاخص در دامنه‌ای محدود، نماگر بورس روز گذشته نیز تنها با 13 واحد رشد همراه شد تا در شرایط پایین بودن حجم و ارزش معاملات نسبت به دوران رونق بازار، بیش از پیش بی‌تحرکی دادوستدها را منعکس کند.
بررسی معاملات بورس تهران نشان می‌دهد معامله‌گران حقیقی عمده فعالیت خود را در دادوستد سهام، روی شرکت‌های کوچکی که شناوری آنها نیز پایین است، متمرکز کرده‌اند، این در حالی است که معاملات در سهم‌های بزرگ کماکان بی‌رونقی زیادی را تجربه می‌کند که همین عامل به نوسان ضعیف شاخص ختم شده است. محمد گرجی‌آرا، کارشناس بازار سهام در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» درخصوص تحولات روز گذشته بورس و علل رشد حدود 45 واحدی شاخص هم‌وزن در شرایط رشد تنها 12 واحدی شاخص کل گفت: از آنجا که شاخص هم‌وزن میانگینی از قیمت سهم‌های مختلف بوده و ارزش بازاری سهام در آن لحاظ نمی‌شود، رشد شاخص منعکس‌کننده تحرک فعالان بازار در گروه‌های کوچک بازار مانند قند و شکر و رشد قیمت سهام در این دست صنایع است.
وی ادامه داد: در شاخص کل بازار اما علاوه بر میانگین قیمت‌ها، ارزش بازاری سهام مورد مبادله نیز منظور می‌شود که متاثر از افت قیمت سهم‌هایی با ارزش بازاری زیاد مانند ایران‌خودرو، مپنا، ملی مس و... شاهد رشد اندک شاخص کل در این روز بودیم. به گفته وی در حال حاضر دو دسته از سهامداران در بورس به فعالیت مشغولند؛ یک دسته سهامداران حقیقی و بعضا نوسان‌گیرانی که در شرایط رکودی بازار سعی در نوسان‌گیری از قیمت سهام شرکت‌های کوچک دارند که این گونه رفتار معاملاتی را طی روزهای اخیر به دفعات در مورد سهام گروه قند و شکر دیده‌ایم و گروه دیگر سرمایه‌گذارانی که روی سهام شرکت‌های بزرگ با شناوری بالا به دادوستد مشغولند و عمدتا دید بلندمدتی نیز برای سرمایه‌گذاری دارند.
گرجی‌آرا تاکید کرد: سهم‌های بزرگ در حال حاضر شرایط و عملکرد مطلوبی به واسطه رکود حاکم بر اقتصاد ندارند و چشم‌انداز آنها در بازه میان مدت تا بلندمدت است که مثبت به نظر می‌رسد، بنابراین طبیعی است فعالیت سهامداران در شرایط فعلی بازار به سمت شرکت‌های کوچک با شناوری پایین سهام گرایش پیدا کند. وی درخصوص چشم‌انداز بازار در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو نیز گفت: بازار سرمایه کشور هوشمند است و با توجه به برخی اظهارات مسوولان کشور درخصوص برقراری مجدد سوئیفت تا یک ماه آینده و اجرای عملی برجام و رفع تحریم‌ها در فصل زمستان، بازار سهام حرکت رو به رشد و مثبتی را در چند هفته آینده آغاز خواهد کرد، ضمن اینکه با ورود سرمایه‌های خارجی و بعضا داخلی در چند ماه آتی و بهبود شرایط اقتصادی کشور، بازار سرمایه به خصوص بورس تهران پله‌های رشد و سودآوری را به خوبی از سال 95 طی خواهد کرد.
شاخص کل بازار سهام که مدتی است رشدهای محدودی را تجربه می‌کند، روز گذشته نیز در پایان معاملات تنها 13 واحد معادل 02/ 0 درصد افزایش یافت تا به این ترتیب نماگر بازار رقم 63 هزار و 83 واحد را ثبت کند. نماد شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی با 44 واحد، پتروشیمی پردیس با 25 واحد، مخابرات ایران با 22 واحد و نیز نفت و گاز پتروشیمی تامین با 21 واحد، بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند، در عین حال نماد شرکت‌های پالایش نفت اصفهان با 33 واحد، ایران خودرو با 23 واحد و ملی مس ایران با 16 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. طی معاملات روز گذشته بورس نماد معاملاتی شرکت‌های رينگ‌سازي مشهد و سيمان بهبهان با توجه به تعديل پيش‌بينی درآمد هر سهم برای سال مالي منتهي به 29 اسفند 94، نماد معاملاتي شركت سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي كاركنان بانك‌ها پس از برگزاري مجمع عمومي فوق‌العاده به منظور تصويب افزايش سرمايه و همچنین شركت پتروشيمي خارك پس از برگزاري مجمع عمومي عادي به‌طور فوق‌العاده برای انتخاب اعضاي هيات مديره بازگشایی شدند.
در این روز البته نماد معاملاتي شركت سرمايه‌گذاري ساختمان ايران با توجه به تعديل پيش‌بيني درآمد هر سهم، شركت كشت و صنعت چين چين جهت برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه به منظور تصميم‌گيري درخصوص تقسيم سود نقدي، شركت قند مرودشت جهت برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه به منظور تصويب صورت‌هاي مالي، حق تقدم شركت سرمايه‌گذاري مسكن با توجه به پايان مهلت پذيره‌نويسي و شركت نوسازي و ساختمان تهران با توجه به تعديل پيش‌بيني درآمد هر سهم متوقف شدند. روز گذشته نمادهای بانک ملت، بانک صادرات و ایران خودرو به ترتیب پربیننده‌ترین نمادهای بازار سهام بودند. بررسی معاملات «وبملت» نشان می‌دهد روز یکشنبه 26 میلیون سهم این نماد به ارزش 5 میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت که سهامداران حقوقی مالکیت 64 درصدی در سمت خرید و 92 درصدی در سمت فروش داشتند. در نماد «وبصادر» نیز 26 میلیون سهم به ارزش 2 میلیارد تومان خرید و فروش شد که معامله‌گران حقیقی مشارکت 82 درصدی در سمت فروش و 20 درصدی در سمت خرید این نماد داشتند. روز گذشته حجم و ارزش معاملات نیز به ترتیب رشد 36 و 38 درصدی را نسبت به روز ماقبل تجربه کردند.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۷:۵۰:۵۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد