خصوصیات قابل توجه طلا

خصوصیات قابل توجه طلا
این فلز عمدتاً به شکل آزاد و بصورت تکه‌هایی در سنگها و رسوبهای آبرفتی وجوددارد و یکی از فلزات ضرب سکه می‌باشد. طلا در بسیاری از کشورها بعنوان معیار ارزش پول بکار می‌رود. همچنین در جواهرات ، دندانپزشکی و الکترونیک مورد استفاده قرارمی‌گیرد.
طلا، عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با نشان Au ( لاتین aurum ) و عدد اتمی 79 وجوددارد. طلا فلزی است نرم، براق، زرد رنگ، چکش‌خوار ، قابل انعطاف (سه ظرفینتی ویک ظرفیتی) و فلز واسطه که با بیشتر عناصر شیمیایی واکنش ندارد و تنها بوسیله کلرو تیزاب سلطانی ( آمیزه ای از اسید نیتریک و اسید هیدروکلریک ) مورد حمله قرار می‌گیرد.
این فلز عمدتاً به شکل آزاد و بصورت تکه‌هایی در سنگها و رسوبهای آبرفتی وجوددارد و یکی از فلزات ضرب سکه می‌باشد. طلا در بسیاری از کشورها بعنوان معیار ارزش پول بکار می‌رود. همچنین در جواهرات ، دندانپزشکی و الکترونیک مورد استفاده قرارمی‌گیرد.
طلا عنصر فلزی است که کلا" به رنگ زرد دیده می‌شود،اما اگر به‌دقت جدا شود، می‌تواند سیاه ، قرمز سیر یا ارغوانی باشد. شاید بتوانگفت این فلز ، زیباترین عنصر و چکش‌خوارترین و قابل انعطاف‌ترین فلز شناخته شدهاست. در واقع یک اونس طلا را می‌توان با چکش کاری به یک ورقه 300 فوت مربع تبدیل نمود. طلا که فلزی نرم می‌باشد، برای استحکام بیشتر اغلب با فلزات دیگر آلیاژ می‌شود.
طلا یک رسانای خوب حرارتی و الکتریکی است که تحت تاثیر هوا و سایر معرفها قرار نمی‌گیرد. این فلز تا حد زیادی در برابر حرارت ، رطوبت و بیشتر عوامل فرساینده مقاوم است وبنابراین استفاده از آن در سکه و جواهرات بسیار مناسب است. رنگ طلای جامد و محلولهای کلوئیدی تیره رنگی که ( اغلب ارغوانی ) می‌توان از آن تهیه کرد، به این علت است که فرکانس پلاسمون این عنصر در دامنه مرئی وجود دارد که موجب انعکاس نورهای زرد و قرمز و جذب نور آبی می‌شود.
طلای بومی معمولاً دارای 8 تا 10 درصد نقره می‌باشد، اما اغلب این مقدار بیشتر است.هرچه مقدار نقره بیشتر شود، رنگ طلا سفیدتر و جرم مخصوص آن کمتر می‌شود. آلیاژ آن با مس به رنگ قرمز ، با آهن به رنگ سبز و با آلومینیوم به رنگ ارغوانی می‌باشد.جواهراتی که در شرق آمریکا با ترکیباتی از طلای رنگین به توریستها فروخته می‌شود، به نام طلای Black Hills داد و ستد می‌شود.
- حالات اکسیداسیون معمولی طلا شامل1+و3+ است.ترکیبات
- کلرید دارای طلا (AuCl3) و اسید کلروئیک (HAuCl4) رایج‌ترین ترکیبات طلا هستند. اگرچه طلا فلز بی‌اثر است، اما قادر است ترکیبات فراوانی بسازد در تیزاب سلطانی حل شده تولید یون -AuCl4 منفی می کند.
- هالیدهای طلا ( F , Cl , Br , I )
- کالکوژنیدهای طلا ( O , S , Se , Te )
- ترکیبات خوشه‌ای طلا
- ایزوتوپها
تنها یک ایزوتوپ پایدار و 18 رادیوایزوتوپ که فراوان‌ترین آنها Au-195 با نیمه عمر 186 روز است، برای طلا وجود دارد.
- هشدارها
بدن انسان این فلز را جذب نمی‌کند و طبیعتاً ترکیبات طلا خیلی سمی نیستند. با اینهمه درمورد50% بیماران ورم مفاصل که با داروهای حاوی طلا درمان شده‌اند، آسیب کبدو کلیه گزارش شده است.
منبع خبر: دانشنامه رشد
  ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۶:۲:۵۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد