طلا همچنان کالایی امن برای سرمایه‌گذاری در بحران اقتصادی جهان

طلا همچنان کالایی امن برای سرمایه‌گذاری در بحران اقتصادی جهان
در هفته‌ای كه گذشت، با وجود پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران در مورد کاهش قیمت طلا به طور نسبی، طلا بار دیگر برای هفتمین هفته متوالی به روند صعودی خود ادامه داد و در بازارهای جهانی از حدود 1245 دلار برای هر اونس در 13 سپتامبر به مبلغ 1275 دلار برای هر اونس در 17 سپتامبر رسید که افزایشی به میزان 30 دلار برای هر اونس را داشت.
این افزایش چشمگیر طلا با وجود افزایش ارزش دلار نسبت به یورو، نشان‌دهنده این مطلب است که میزان عرضه و تقاضای جهانی همچنان به سمت افزایش قیمت طلا پیش می‌رود که دلیل عمده آن را هجوم مجدد سرمایه‌گذاران به سمت طلا می‌توان عنوان کرد.
این روند صعودی برای هفته گذشته نشانه مهمی برای وجود و ادامه بحران در اقتصاد جهانی است، در این هفته روز 14 سپتامبر را می‌توان روز اوج گیری قیمت طلا داونست. بعد از این افزایش چشمگیر طلا بسیاری از تحلیل‌گران به این نتیجه رسیدند که طلا به زودی کاهش نخواهد یافت.
همچنین در ایران نیز بازار معاملات آتی روند صعودی برای هر سه ماه تحویل شهریور و آبان و دی داشت. این افزایش برای شهریور محسوس تر و معادل 25,392 ریال برای قیمت تسویه و برای دی ماه کمرنگ‌تر و معادل 13,631 ریال برای قیمت تسویه در طول هفته بوده است.
از دیگر اخبار مهم در هفته گذشته پیروزی مجدد کان در حزب دموکراتیک ژاپن بود که همواره شعار عدم دخالت دولت برای کنترل ین در بازار را سر می‌دهد که در نتیجه آن تقاضا برای خرید ین ژاپن افزایش یافت و این امر باعث شد که نرخ ارز ین نسبت به دیگر ارزهای جهانی افزایش یابد و معامله‌گران با آسودگی بیشتری به فروش مجدد دلار در مقابل ین پرداختند. این امر باعث سقوط USDJPY (دلار آمریکا به ین ژاپن) تا سطح 09/83 نیز شد که پایین‌ترین نرخ 15 سال گذشته بوده است. این امر همچنین باعث شد که شاخص Nikkei که طی چند روز گذشته در روند صعودی بود، در واکنش به پیروزی آقای کان افت قیمتی معادل 24/0 درصد را متحمل شود.
اما چرا طلا همچنان و بدون هیچ فروکشی به روند صعودی خود ادامه می‌دهد؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که در اصل تقاضای سرمایه‌گذاران، نقطه اساسی برای هدایت طلا به این قیمت بوده است، که منجر به افزایش قیمت آن شده است، در حقیقت از سال 2001 اکثر سرمایه‌گذاران به سمت بازار طلا گسیل شده‌اند. از دلایل تمایل یافتن سرمایه‌گذاران به بازار طلا می‌توان چند دلیل اصلی را عنوان کرد: یکی از اصلی‌ترین دلایل تمایل سرمایه‌گذاران به طلا برای متنوع سازی پرتفوی سرمایه‌گذاری خود بوده است (چون طلا با اکثر فلزات اساسی و سهام بازارهای مهم جهانی و ارزش دلار رابطه معکوس دارد)، از دیگر دلایل تمایل به سمت طلا، هجینگ کردن (پوشش ریسک) پول، تورم و همچنین امنیت بیشتر آن بوده است، علاوه برآن بانک‌هاي مرکزی نیز شروع به خرید طلا کردند، در حالی که سابقا در دهه‌های گذشته جزو فروشندگان طلا بوده‌اند.
روند قیمت طلا در ماه سپتامبر
با این تفاسیر بسیاری از تحلیل‌گران به این موضوع تاکید دارند که قیمت طلا به هیچ وجه حالت حبابی به خود نگرفته است، آنها معتقد هستند که قیمت طلا تا 5 سال آینده حتی دو برابر نیز خواهد شد، دلیل اصلی این تحلیل‌گران برای ادامه افزایش قیمت طلا شرایط مناسب فعلی جهان برای تبدیل طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری امن است.
آمریکا، اروپای غربی و ژاپن همگی با کسری بودجه دست به معامله می‌زنند که موجب می‌شود پول رایج این کشورها همچنان نزول کند. ضمنا چین که در حال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین مشتری طلا در جهان می‌باشد، تقاضایش برای طلا همچنان ادامه دارد. همچنین اگر بانک‌های مرکزی نرخ بهره خود را همچنان در مینیمم نگه دارند، میزان تقاضای طلا همچنان افزایش خواهد یافت، ولی مهم‌ترین دلیل تاکید تحلیل‌گران بر ادامه افزایش تقاضا و قیمت طلا را می‌توان اینچنین بیان کرد که در حال حاضر خیلی از اقتصادهای جدید در حال پدیدار شدن در جهان هستند که با بدهی اندک ظرفیت زیادی برای رشد دارند، این به آن معنا است که تحولی جدید در تقاضای طلا به وجود خواهد آمد و باعث می‌شود که یک چرخه بلندمدتی برای افزایش تقاضای طلا به وجود آید.
با توجه به مطالب ذکر شده در بالا و با توجه به اینکه اغلب افزایش قیمت‌های طلا در هر سال نسبتا دیر و بین سپتامبر و دسامبر (4 ماه پایانی سال) رخ می‌دهد؛ بنابراین انتظار می‌رود که طلا همچنان کالایی امن برای خرید و سرمایه‌گذاری باشد و هنوز با افزایش قیمت حالت حبابی به خود نگیرد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۸ شهریور ۱۳۸۹ ساعت ۶:۳۴:۵۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد