نانوذرات آنتي بيوتيکي طلا ساخته شد!

نانوذرات آنتي بيوتيکي طلا ساخته شد!
شيمي‌دان‌هاي انگليسي و هندي توانسته‌اند با ساخت نانوذرات طلا حاوي آنتي‌بيوتيک، بدون استفاده از ساير مواد شيميايي يک گام به جلو بردارند.
شيمي‌دان‌هاي انگليسي و هندي توانسته‌اند با ساخت نانوذرات طلا حاوي آنتي‌بيوتيک، بدون استفاده از ساير مواد شيميايي يک گام به جلو بردارند. اين ذرات سبب مي‌شوند تا آنتي‌بيوتيک پايدارتر بماند و بر بسياري از انواع باکتري‌ها غلبه کند.
به گزارش سرويس فناوري ايسنا، کارول پري از دانشگاه ترنت ناتينگ هام شرح داد که چگونه تيم او توانست تا کوفاکتور آنتي بيوتيک بتا -لاکتام را کشف کند که مي‌توان از آن براي کنترل سنتز نانوذرات طلا استفاده کرد.
پري شرح مي‌دهد که اين فرايند با استفاده از ساير روش‌هاي مورد استفاده براي اتصال آنتي‌بيوتيک‌ها به نانوذرات فلزي با مشکلاتي روبه‌رو مي‌شود. او مي‌گويد که زماني که شما نانوذرات را مي‌خريد يا تهيه مي‌کنيد با مواد شيمي که اغلب سمي هم هستند، بر روي سطوح ذره برخورد مي‌کنيد. در ابتدا اين مواد شيميايي بايد به‌گونه‌اي حذف شوند، سپس بايد راهي پيدا کنيد تا آنتي بيوتيک را به سطح آن متصل کنيد که معمولا لازم است تا طي مراحي تغييرات شيميايي بيشتري انجام شود.
پري ادامه مي‌دهد که روش تيم او بسيار ساده است و به تجهيزات خاصي نياز ندارد. تمام آنچه نياز داريد تعادل بين وزن اجزا است. ذرات درست شده با نمک طلا و کوفاکتور در آب در دماي اتاق تا 70 درجه سانتي‌گراد مخلوط و به مدت چند دقيقه تا چند ساعت هم زده مي‌شوند. اگر چه اين تيم هنوز کاملا در مورد نحوه انتقال کوفاکتور يون‌هاي طلا به فلز طلا تحقيق نکرده، اما پري معتقد است که گروه آمين آزاد روي کوفاکتور مسوول کاهش فلزي است.
دو روش ممکن براي ساخت نانوذرات ضدميکروب طلا وجود دارد. ذرات حاصله مي‌توانند براي مقابله با برخي از انواع مقاوم باکتري مورد استفاده قرار گيرند.
آنتي‌بيوتيک‌هاي بتا -لاکتام مانند پني‌سيلين‌ها و سفالوسپورين‌ها سبب از هم گسيختگي تشکيل ديوار سلولي باکتري مي‌شوند، اما بسياري از رشته‌هاي باکتري در برابر آن‌ها مقاوم هستند. پري توضيح مي‌دهد که نانوذرات مي‌توانند بر بسياري از اين مکانيزم‌هاي مقاومت باکتري با استفاده از حمل دز معين کوفاکتور غلبه کنند. ديواره سلول قبل از اين‌که کوفاکتور توسط آنزيم‌هاي دفاعي شکسته شود، از هم گسيخته مي‌شود. سپس نانوذرات امکان پيدا مي‌کنند که داخل سلول- محل نسخه‌برداري DNA- ‌شوند.
بنا به گفته راماناتان ناگاراجان، سازنده پارچه‌هاي ضدباکتري در مرکز تحقيقات نظامي ناتيک امريکا مي‌گويد که مردم غالبا از نقره براي کاربردهاي ضدباکتري استفاده مي‌کنند، حال آن‌که استفاده از چيز ديگر که مزاياي متفاوتي در مقايسه با نقره داشته باشد، بايد جالب باشد.
پري درخصوص وسعت اين کشف مي‌گويد: بسياري از ساير انواع آنتي باکتري‌ها داراي آمين‌هاي آزاد هستند که مي‌توانند به‌ همين روش عمل کنند. اين کشف مي‌تواند براي افرادي که به‌دنبال طراحي آنتي‌بيوتيک‌هاي جديد هستند، مفيد باشد.
او اضافه مي‌کند که ثبات بيشتر کوفاکتور حمايت شده با طلا امکان مي‌دهد تا تيم در مورد کاربردهايي مانند اتصال ذرات به سطوح را با در نظرگرفتن استفاده از آن‌ها در بيمارستان‌ها، باندها و گازهاي زخم بندي تحقيق کند. 
منبع خبر: ایسنا
  ۴ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۶:۱۱:۳۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد