روز پرنوسان بازار جهاني طلا

روز پرنوسان بازار جهاني طلا
بازار جهاني طلا كه تا اواسط روز گذشته به روند صعودي خود ادامه مي‌داد، پس از رسيدن به سطح 1370 دلار، تحت‌تاثير سياست پولي جديد چيني‌ها تغيير جهت داد و با 30 دلار افت به سطح 1340 دلار بازگشت.
خاوری: قیمت دلار باز هم کاهش می‌یابد
ريیس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی با بیان اینکه نرخ دلار باز هم کاهش خواهد یافت، تقاضای موجود برای خرید دلار را کاذب دانست و گفت: بانک مرکزی و نظام بانکی به سفته‌بازان اجازه مداخله در بازار را نخواهند داد.
محمودرضا خاوری در گفت‌وگو با «مهر» درباره وضعیت دلار در بازار ارز گفت: نرخ دلار به طور قطع بازهم در بازار کاهش خواهد یافت، افرادی که برای خرید دلار با نرخ‌های موجود فشار وارد مي‌کنند، پشیمان خواهند شد و زیان خواهند دید، کما اینکه در حال حاضر نیز زیان دیده‌اند.
ريیس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی با بیان اینکه این زیان‌دیدگان سعی در مداخله در بازار مي‌کنند و بازار ارز را نامطلوب و مغشوش جلوه مي‌دهند، افزود: اما بانک مرکزی با قدرت عمل مي‌کند و نظام بانکی نیز کاملا همراه با بانک مرکزی است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع صحت دارد که بانک مرکزی تنها نیمی از تقاضای صرافی‌ها برای دریافت دلار را پاسخ مي‌دهد؟ اظهار داشت: با توجه به سیاست‌ها، بانک مرکزی بازار ارز را مدیریت مي‌کند و دلار به بازار عرضه مي‌کند و کمبودی از این نظر در بازار احساس نمی‌شود و به طور قطع آنچه که لازم باشد، عرضه خواهد شد.
خاوری خاطرنشان کرد: تقاضای موجود در بازار ارز یک تقاضای کاذب است، این در حالی است که فعالان اقتصادی از طریق نظام بانکی که با بانک مرکزی همراهی مي‌کند، مي‌توانند نیازهای ارزی خود را تامین کنند.
مدیرعامل بانک ملی ادامه داد: بانک مرکزی و نظام بانکی به سفته‌بازان با توجه به مدیریت شناور نرخ ارز اجازه مداخله در بازار را نخواهند داد تا براین اساس قیمت‌ها در بازار ارز واقعی شود، در عین حال باید از تمام ابزارهای مالی برای تامین نیازهای ارزی فعالان اقتصادی بهره بگیریم.
وی از تامین ارز مورد نیاز مسافران از طریق نظام بانکی و صرافی‌ها خبر داد و عنوان کرد: سفته‌بازانی که دچار ضرر شده‌اند سعی در ایجاد چنین جوهایی در بازار ارز مي‌کنند، اما با توجه به سیاست‌هایی که در پیش است، مطمئنا موفق نمی‌شوند و بیش از این ضرر خواهند کرد. خاوری درباره ثابت بودن نرخ دلار در روزهای اخیر و عدم کاهش آن به نرخ پیش‌بینی شده گفت: بانک مرکزی برای این منظور به میزان تقاضا، نرخ ارز و غیره توجه مي‌کند. صرافی‌های بانکی نیز بر اساس سیاست‌های بانک مرکزی عمل مي‌کنند. وی خاطرنشان کرد: برای رفع نیازهای ارزی صادرکنندگان نیز اقدامات اساسی صورت گرفته است؛ به نحوی‌که ارز در خارج از کشور از صادرکنندگان خریداری و در داخل کشور به آنها ریال عرضه مي‌شود و اگر ارز مورد نیاز آنها باشد از طریق حواله‌جات بانکی ارز در اختیار آنها قرار مي‌گیرد.
قیمت دلار در 1050 تومان تثبیت شد
دیروز سه‌شنبه با پایان یافتن تشنج بازار ارز، هر دلار در بازار 1050 تومان به متقاضیان فروخته ‌شد.
به گزارش مهر، دیروز (سه‌شنبه) هر دلار توسط صرافی های بانکی 1045 تومان به صرافی های دارای مجوز از بانک مرکزی فروخته ‌شد که این رقم نسبت به روز قبل از آن یک تومان کاهش یافته است. مدیران صرافی بانک‌های دولتی در مورد ثبات نرخ دلار عنوان مي‌کنند که در روزهای اخیر بازار جهانی دلار با ثبات همراه بوده و به همین دلیل قیمت دلار در بازار داخل نیز بدون نوسان بوده است.
همچنین ديروز صرافی بانک‌ها دلار را به قیمت 1050 تومان به مردم عادی و در صرافی های مجاز نیز به قیمت 1050 تومان به مردم عرضه مي‌کردند. در همین حال، ديروز صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار روی تابلوهای خود را 1050 و قیمت خرید آن را 1045 درج کردند که البته طبق معمول، برخی از آنها هیچ قیمتی روی تابلوهای خود حک نکردند. صف‌هایی هم که در روزهای گذشته در مقابل صرافی بانک‌ها و صرافی بازار مشاهده مي‌شد، ديروز بسیار کاهش یافت که دلیل این امر فرونشستن تشنج بازار دلار عنوان مي‌شود. به نظر مي‌رسد با تدابیر اتخاذ شده توسط بانک مرکزی با همکاری بانک‌ها بازار ارز به سمت ثبات پیش مي‌رود.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، برخی از صرافان نیز دلار را در روز گذشته به نرخ 1047 تومان هم مي‌فروختند که نشان از کاهش تقاضای واقعی برای دلار دولتی با سقف 2000 دلار در بازار است.
کاهش قیمت طلا تا 1340 دلار
گروه بازار پول- بهای هر اونس طلا تا 1340 دلار پایین آمد. روز گذشته بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با بیش از 20 دلار کاهش تا ساعت 17 به وقت تهران به سطح 1340 دلار افت کرد. بازار انواع سکه بهار آزادی دیروز تا ساعت 14 بعدازظهر با تغییرات اندکی همراه بود. آنچنان که سکه بهار آزادی 1000 تومان افزایش یافت و 346 هزار تومان فروخته شد. سکه طرح قدیم بدون تغییر 365 هزار تومان، نیم سکه با 1000 تومان افت قیمت 173 هزار تومان و ربع سکه بدون تغییر 88 هزار تومان فروخته شدند. انتشار خبری مبنی بر افزایش نرخ بهره سپرده در چین به میزان 25 صدم درصد و احتمال افزایش آن تا 56/5 درصد، نگرانی از افزایش تورم در این کشور را به همراه داشته و افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت را برای طلا موجب شده است. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۸ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۶:۴۸:۴۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد