افت چشمگير قيمت طلا در بازارهاي داخلي

افت چشمگير قيمت طلا در بازارهاي داخلي
کاهش ارزش طلا در بازار‌های جهانی تا سطح 1340 دلار که از غروب سه‌شنبه آغاز شده بود، روز گذشته موجب افت 6 هزار تومانی قیمت سکه بهار آزادی و کاهش 5 هزار تومانی قیمت سکه طرح قدیم در بازار داخلی شده که به ترتیب بهای آنها را تا حد 340 هزار تومان و 360 هزار تومان پایین آورد. بازار ارز نیز شاهد افت 8 تومانی قیمت دلار در بازار آزاد و افت قیمت 15 تومانی نرخ یورو شد.
بهای انواع ارز و سکه  روز گذشته با کاهش چشمگیری مواجه شد. به دنبال اتخاذ تدابیر انقباضی شدیدتر پولی در چین از روز سه‌شنبه ارزش دلار آمریکا در مقابل سایر ارزهای عمده رو به فزونی نهاد و طلا با افت قابل توجه خود با بیش از 20 دلار کاهش تا سطح 1340 دلار افت کرده است.
قیمت سکه بهار آزادی روز گذشته در واکنش به این شرایط با 6 هزار تومان کاهش به نرخ 340 هزار تومان فروخته شد. سکه طرح قدیم نیز 5 هزار تومان ارزان شد و 360 هزار تومان به خریداران عرضه شد. نیم سکه بدون تغییر 173 هزار تومان و ربع سکه با 1000 تومان افت قیمت 87 هزار تومان به متقاضیان ارائه شد. در بازار ارز دلار با 8 تومان افت قیمت 1082 تومان فروخته می‌شد در حالی که صرافان همچنان به فروش دلار دولتی با نرخ 1050 تومان مشغولند. یورو دیروز با 15 تومان افت قیمت با رقم 1490 تومان در جدول قیمت ارزها جای گرفت و پوند انگلیس تا کاهش به نرخ 1780 تومان تقریبا 20 تومان ارزان شد. دلار کانادا با 27 تومان افت قیمت و دلار استرالیا و لیر ترکیه هر یک با 20 تومان کاهش قیمت به ترتیب 1100 تومان ، 1090 تومان و 780 تومان در تابلو قیمت‌ها درج شدند.
بانک مرکزی چین با افزایش 25 صدم درصد به نرخ بهره سپرده‌ها در بانک‌های این کشور در ادامه سیاست‌های سختگیرانه تر در بازار پول نرخ بهره را تا 56/5 درصد بالا برد که در 3 سال اخیر بی سابقه بوده است. بالا بردن نرخ رشد اقتصادی در این کشور از سطح کنونی 9درصد از جمله اهداف مقامات اقتصادی این کشور است. به نظر می‌رسد تمرکز سرمایه‌ها در بخش‌های تولیدی در این کشور انگیزه تصمیمات اخیر باشد.
صف‌های خرید دلار محو شد
با ادامه روند ثبات قیمت دلار در 1050 تومان در بازار ارز، روز گذشته صف‌های خرید دلار در مقابل صرافی‌هاي بانکی و بازار کاملا از بین رفت. به گزارش خبرگزاری مهر، دیروز قیمت فروش هر دلار در تابلوی صرافی‌هاي بازار ارز همچون روز سه‌شنبه 1050 تومان و قیمت خرید 1045 تومان درج شد. همچنین صرافی‌هاي بانکی هر دلار را با قیمت 1050 تومان به مردم عادی و با قیمت 1045 تومان به صرافی‌هاي مجاز مي‌فروختند که نسبت به روز‌هاي قبل تفاوتی نداشته است. بازار دلار در آرامش به سر مي‌برد، به نحوی‌که صف‌های خرید دلار در مقابل صرافی‌هاي بانکی و صرافی‌هاي بازار به هیچ وجه مشاهده نمی‌شود.برخی از فعالان بازار، دلیل از بین رفتن صف‌های خرید دلار را ثابت بودن قیمت خرید و فروش دلار توسط صرافی‌هاي بانکی و صرافی‌هاي بازار با تدابیر و دخالت‌های بانک مرکزی در بازار عنوان مي‌کنند.
آنها مطرح مي‌کنند که ثابت بودن قیمت، انگیزه دلالان و سفته‌بازان برای خرید دلار از صرافی‌هاي بانکی با قیمت 1050 تومان را از بین برده است.همچنین برخی دیگر از فعالان بازار ارز عنوان مي‌کنند که با اعلام بانک مرکزی مبنی بر اینکه فروش دلار به مردم فقط در قبال پاسپورت و بلیت صورت مي‌گیرد، صف‌های خرید دلار از بین رفته است، در اصل تقاضا برای دریافت دلار در بازار کاهش یافته است.
بانك مركزي شرايط جديد فروش ارز مسافرتي را ابلاغ كرد
بانك مركزي روز گذشته با صدور بخشنامه‌اي به صرافي‌هاي داراي مجوز شرايط جديدي را براي فروش ارز مسافرتي ابلاغ كرد. به گزارش فارس، سياست كنترل بازار ارز در حالي توسط بانك مركزي اجرا مي‌شود كه به تازگي اين بانك با صدور بخشنامه‌اي به صرافي‌هاي داراي مجوز شرايط جديدي را براي فروش ارز مسافرتي اعلام كرده است. ديروز صرافان خيابان فردوسي با چسباندن مواردي از اين بخشنامه به پشت شيشه‌هاي خود اعلام كردند كه فروش ارز مسافرتي تنها در قبال ارائه اصل بليت OK شده و كپي آن و فقط براي سفرهاي هوايي، ارائه اصل پاسپورت با خروجي پرداخت شده و كپي آن، در صورت داشتن پرينت به جاي بليت بايد مهر آژانس روي پرينت خورده باشد. اصل و كپي پرينت الزامي است.
در بخشنامه بانك مركزي تاكيد شده است: مبلغ تحويلي با شرايط بالا، 2 هزار دلار آمريكا است كه مبلغ ريالي آن فقط به صورت چك پول دريافت مي‌شود. در ادامه بخشنامه بانك مركزي قيد شده است: به اشخاص خارجي يا مقيم خارج با پاسپورت خارجي و بليت خارجي ارز مسافرتي تعلق نمي‌گيرد؛ همينطور دانشجويان بدون خروجي. مشاهدات خبرنگار فارس حاكي‌است دیروز صرافي بانك ملي نيز در اطلاعيه‌اي ضمن تشريح مدارك لازم براي دريافت ارز گذرنامه به متقاضيان اعلام كرده است: اصل و كپي گذرنامه، عوارض خروج، بليت هوايي با مهر آژانس فروش بليت براي دريافت ارز گذرنامه الزامي است. همچنين در اين اطلاعيه قيد شده است: حضور صاحب گذرنامه براي دريافت ارز مسافرتي ضروري است، براي صاحب گذرنامه حداكثر 2 هزار دلار و براي همراهان 1000 دلار ارز پرداخت مي‌شود. در اين اطلاعيه آمده است: همچنين ارز مسافرتي مي‌تواند معادل هزار يورو براي صاحب گذرنامه و 500 يورو براي همراهان باشد؛ ضمنا به افراد مقيم يا دانشجو ارز فروخته نمي‌شود. صرافي بانك ملي دیروز تاكيد كرده است: بليت و پاسپورت بايد مهمور به مهر صرافي شود، در صورت واريز مبلغي بدون هماهنگي به حساب شركت صرافي ملي، مبلغ تا يك ماه مسترد نخواهد شد. براساس اين گزارش، نام صرافاني كه مي‌توانند ارز بگيرند نيز پشت شيشه صرافي بانك ملي اعلام شد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۹ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۷:۱۹:۱۱ قبل از ظهر
نظرات (1)

sharareh  ۱۶ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۴:۳:۴۲ بعد از ظهر

خيلي زيباست.ولي بهتر نبود قيمتشو هم تو سايت ميزدين!!!!

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد