طلا و ارز در سراشيبي

طلا و ارز در سراشيبي
با تداوم سياست‌هاي كنترلي بانك‌ مركزي، پس از يك دوره يك ماهه نوسانات قيمتي، آرامش نسبي بر بازار ارز و طلا حكمفرما شده است. ديروز قيمت دلار آزاد در بازار تا سطح 1065 تومان كاهش يافت كه نسبت به قيمت آن در اوايل هفته گذشته 25 تومان كاهش نشان مي‌دهد. قيمت دلار در صرافي‌هاي رسمي نيز روز گذشته به رقم 1047 تومان رسيد. همچنين سكه بهار آزادي با 7 هزار تومان افت قيمت نسبت به روز قبل از آن به 335 هزار تومان رسيد. قيمت هر اونس طلا در بازار جهاني در پايان معاملات هفته به سطح 1327 دلار كاهش يافت.
بازار ارز و سکه روز گذشته شاهد کاهش نرخ دلار تا سطح 1065 تومان و افت قیمت سکه تا 335 هزار تومان بود.
سکه بهار آزادی روز گذشته 7 هزار تومان ارزان شد و به نرخ 335 هزار تومان به فروش رسید.
افت و خیز قیمت طلا در بازارهای جهانی تا 1314 دلار و بازگشت دوباره آن تا 1327 دلار تا لحظه پایان معاملات هفتگی، بازار روز گذشته سکه را با افت قابل توجه قیمت مواجه کرد. سکه طرح قدیم نیز در این بازار با 5 هزار تومان کاهش 355هزار تومان فروخته شد. نیم سکه و ربع سکه هم با 4 هزار تومان و 1000 تومان کاهش قیمت به ترتیب 168 هزار تومان و 86 هزار تومان فروخته شد. از قیمت هر مثقال طلای 17 عیار نیز 2600 تومان کاسته شد و تا حد 146 هزار و 800 تومان پایین آمد.
در بازار ارز نیز تداوم سیاست کنترلی بانک مرکزی قیمت دلار آمریکا با 10 تومان کاهش قیمت به نرخ 1065 تومان رسید. اين در حالی است که صرافان موظف بودند دیروز دلار آمریکا را 1047 تومان بفروشند. قیمت یورو نیز که طی چند روز اخیر تحت سیاست قیمتی بانک مرکزی قرار گرفته با 5 تومان افزایش در بازار آزاد به نرخ 1485 تومان و در صرافی‌ها با نرخ دولتی 1460 تومان به فروش رسید. پوند انگلیس نیز دیروز با افت شدید 60 تومانی قیمت تا 1710 تومان ارزان شد. کاهش شدید بودجه در این کشور که از جنگ جهانی دوم تاکنون بی‌سابقه بوده و احتمال اعتراضات سیاسی و اجتماعی را نیز در پی خواهد داشت، از جمله دلایل افت قیمت پول این کشور برشمرده می‌شود. پول ژاپن نیز با 20 تومان کاهش به ازای هر یکصد ین آن دیروز تا 1310 تومان پایین آمد.
با بالاگرفتن مباحث مربوط به مناقشات ارزی بین کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه یافته، ارزش پول برخی دیگر از کشورها به نحو چشمگیری پایین آمده است. دلار کانادا25 تومان دیگر از ارزش خود را در بازار ارز روز گذشته کشور از دست داد تا به نرخ فروش 1070 تومان برسد. ارزش دلار کانادا همواره از ارزش دلار استرالیا بالاتر بوده است، در حالی که نرخ دلار استرالیا 1100 تومان در بازار معامله می‌شود. در بازارهای ارز بین‌المللی علاوه بر یوآن چین پول برزیل نیز با اعمال سیاست‌هایی توسط بانک مرکزی این کشور تا حد 7057/1 در مقابل دلار افت کرده که نگرانی مقامات آمریکایی را در پی داشته است. در اجلاس گروه 20 در کره‌جنوبی این مسایل با جدیت پیگیری می‌شود. کاستن از کسری ترازتجاری انگیزه اصلی کشورها از ارزش پول ملی خود است.
خاوری: ميزان تقاضا در حراج سكه عادي است
رييس شوراي هماهنگي مديران‌عامل بانك‌هاي دولتي گفت: هرچند با نوسانات نرخ سكه ميزان حراج آن در بانك كارگشايي افزايش يافته بود، اما اكنون ميزان تقاضا عادي است.
«محمودرضا خاوري» در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا،‌ با بيان آنكه بانك كارگشايي آمادگي دارد تا در صورت نياز سكه به بازار عرضه كند، اظهار داشت: هر چند هم اكنون اين حراج روزانه يكبار انجام مي‌شود، اما تقاضاي زيادي وجود ندارد.
به گفته وي افزايش قيمت سكه به دليل نوسان قيمت طلا در بازارهاي جهاني است و تقاضاي داخلي در اين امر موثر نيست.
خاوري بابيان اينكه قيمت طلا در بازار‌هاي جهاني هر روز در حال افت‌وخيز است و اين امر سبب شده تا مردم ريسك سرمايه‌گذاري را نپذيرند، درباره دلايل نوسانات قيمت طلا نيز گفت: علاوه بر آنكه، كشورها به دليل بي‌اعتمادي به ارزهايي نظير دلار تصميم به ذخيره كردن طلا گرفته‌اند، استخراج طلا نيز كاهش يافته و اين امر در نهايت بر قيمت طلا تاثير گذار بوده است. رييس شوراي عالي هماهنگي مديران عامل بانك‌هاي دولتي درباره وضعيت دلار در بازار آزاد ارز كشور نيز گفت: هر چند مشكل حوالجات رفع شده، اما تقاضاي موجود براي خريد دلار در بخش اسكناس كاذب است. به گفته وي، فعالان اقتصادي مي‌توانند با همراهي‌اي كه بانك مركزي با نظام بانكي كشور انجام مي‌دهد، نياز خود را رفع كنند.
وي گفت: بانك مركزي و نظام بانكي با مديريت شناور ارز به سفته‌بازان اجازه مداخله در بازار را نخواهند داد.
خاوري با بيان آنكه بايد از تمام ابزارهاي مالي نظير حواله و ارز مسافري براي تامين نيازهاي ارزي فعالان اقتصادي بهره‌گيري كنيم، ‌گفت: سفته‌بازاني كه متضرر شده‌اند، سعي مي‌كنند كه جو بازار را تغيير دهند، ولي با توجه به سياست‌هايي كه در پيش است به طور حتم بيش از اين متضرر مي‌شوند. خاوري اظهار داشت: نرخ دلار به طور قطع بازهم در بازار كاهش خواهد يافت، افرادي كه براي خريد دلار با نرخ‌هاي موجود فشار وارد مي‌كنند، پشيمان خواهند شد و زيان خواهند ديد، كما اينكه در حال حاضر نيز زيان ديده‌اند. رييس شوراي عالي هماهنگي مديران عامل بانك‌هاي دولتي با بيان اينكه اين زيان‌ديدگان سعي در مداخله در بازار دارند و مي‌خواهند بازار ارز را نامطلوب و مغشوش جلوه دهند، افزود: اما بانك مركزي با قوت و قدرت عمل مي‌كند و نظام بانكي نيز كاملا همراه با بانك مركزي است و مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا اين موضوع صحت دارد كه بانك مركزي تنها نيمي از تقاضاي صرافي‌ها براي دريافت دلار را پاسخ مي‌دهد، اظهار داشت: با توجه به سياست‌ها، بانك مركزي بازار ارز را مديريت و دلار به بازار عرضه مي‌كند و كمبودي از اين نظر در بازار احساس نمي‌شود و به طور قطع آنچه كه لازم باشد، عرضه خواهد شد. خاوري تقاضاي موجود در بازار ارز را كاذب و غيرواقعي دانست و افزود: اين در حالي است كه فعالان اقتصادي از طريق نظام بانكي كه با بانك مركزي همراهي مي‌كند، مي‌توانند نيازهاي ارزي خود را تامين كنند.
مديرعامل بانك ملي در ادامه تاكيد كرد كه بانك مركزي و نظام بانكي با توجه به مديريت شناور نرخ ارز اجازه مداخله در بازار را به سفته‌بازان نخواهند داد، تا براين اساس قيمت‌ها در بازار ارز واقعي شود. خاوري از تامين ارز مورد نياز مسافران از طريق نظام بانكي و صرافي‌ها خبر داد و درباره ثابت بودن نرخ دلار در روزهاي اخير و عدم كاهش آن به نرخ پيش‌بيني شده گفت: بانك مركزي براي اين منظور به ميزان تقاضا، نرخ ارز و غيره توجه مي‌كند. صرافي‌هاي بانكي نيز بر اساس سياست‌هاي بانك مركزي عمل مي‌كنند. به گفته وي براي رفع نيازهاي ارزي صادركنندگان نيز اقدام‌هاي اساسي صورت گرفته است، به نحوي‌كه ارز در خارج از كشور از صادركنندگان خريداري و در داخل كشور به آنها ريال عرضه مي‌شود و اگر ارز مورد نياز آنها باشد از طريق حواله‌جات بانكي در اختيار آنها قرار مي‌گيرد.
وي در پايان تصريح كرد: صادركنندگاني كه نياز به ارز دارند، مي‌توانند از طريق حواله نياز خود را برطرف كنند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۶:۳۲:۳۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد