رشد شديد قيمت طلا و مواد خام در بازارهاي جهان

رشد شديد قيمت طلا و مواد خام در بازارهاي جهان
در نهايت پس از حدس‌ها و گمان‌هايي که از چند هفته پيش مطرح بود، بانک مرکزي ايالات متحده در نشست دو روزه خود تصميم گرفت طي هشت ماه آينده يعني تا ماه ژوئن سال آينده حداقل 600 ميليارد دلار به شکل خريد اوراق قرضه دولتي به اقتصاد اين کشور کمک کند.
در نهايت پس از حدس‌ها و گمان‌هايي که از چند هفته پيش مطرح بود، بانک مرکزي ايالات متحده در نشست دو روزه خود تصميم گرفت طي هشت ماه آينده يعني تا ماه ژوئن سال آينده حداقل 600 ميليارد دلار به شکل خريد اوراق قرضه دولتي به اقتصاد اين کشور کمک کند. بانک مرکزي اعلام کرده هر ماه همزمان با تزريق نقدينگي به اقتصاد، وضعيت شاخص‌هاي اقتصادي را از نزديک بررسي مي‌کند تا از تاثير طرح جديد تحرک اقتصادي مطلع باشد. اگرچه پيشتر تصور مي‌شد ميزان خريد اوراق قرضه بيش از 1200 ميليارد دلار باشد اما با اين تصميم بانک مرکزي ثابت شد اين نهاد حاضر است هر اقدامي را براي بازگرداندن رونق به اقتصاد اين کشور انجام دهد. اين امر به افزايش خوش‌بيني سرمايه‌گذاران در باره افق اقتصاد منجر شده است. طرح جديد تحرک اقتصادي متعاقب خريد 1700 ميليارد دلار اوراق قرضه دولتي طي دو سال گذشته از سوي بانک مرکزي آمريکا، اجرا خواهد شد. بانک مرکزي در هفته‌هاي اخير بارها از وضعيت اقتصادي ابراز نارضايتي کرده است. مقامات اين نهاد معتقدند نرخ کنوني اقتصادي براي کاهش نرخ بيکاري کافي نيست و اگر فرصت‌هاي شغلي به اندازه کافي به‌وجود نيايد نمي‌توان به رونق اقتصاد اميدوار بود. اکنون مقامات بانک مرکزي پيش‌بيني مي‌کنند تا پايان ماه ژوئن حدود 850 تا 900 ميليارد دلار به اقتصاد آمريکا تزريق خواهد شد. بانک مرکزي همچنين نرخ‌هاي بهره را در پايين‌ترين سطح يعني 0.25 درصد حفظ خواهد کرد از دسامبر 2008 تاکنون نرخ‌هاي بهره در همين سطح بوده است. در حال حاضر نرخ تورم در پايين‌ترين ميزان خود در 9 سال اخير يعني 1.2 درصد قرار دارد. بانک مرکزي اعلام کرده غير از رقم ياد شده اگر لازم تشخيص داده شود به خريد ميزاني بالاتر از اوراق قرضه اقدام خواهد کرد.
اعلام برنامه جديد بانک مرکزي اثرات گوناگوني بر بازارهاي جهان داشته است. روزهاي پنج‌شنبه و جمعه متعاقب اعلام برنامه بانک مرکزي، شاخص‌هاي سهام در تمام بازارهاي جهان به ميزاني قابل‌ملاحظه افزايش يافتند. قيمت ظلا و فلزات اساسي نيز به سبب کاهش شديد ارزش دلار و نگراني از رشد تورم، افزايش يافته و رکوردهاي جديدي را ثبت کردند. ميزان رشد شاخص‌هاي مالي به حدي بوده که شاخص جهاني سهام به بالاترين ميزان از دو سال گذشته رسيده است. کارشناسان معتقدند اعلام برنامه بانک مرکزي ايالات متحده، زمينه‌ساز کاهش ارزش دلار و رونق بازارهاي مالي شده است. ديروز شاخص جهاني MSCI که به سهام کشورهاي توسعه يافته مربوط است 1.1 درصد افزايش يافت که بالاترين ميزان از 26 سپتامبر 2006 است. شاخص استوکس اروپا 600 نيز 1.1 درصد افزايش يافته است.
در ژاپن پس از کاهش ارزش ين در برابر دلار، قيمت سهام افزايش يافت. شاخص نيکي 225 با 2.5 درصد رشد به 9625 واحد رسيده است. در هفته‌هاي اخير ارزش ين در برابر دلار به بالاترين ميزان طي 15 سال گذشته رسيده بود و بانک مرکزي اين کشور براي جلوگيري از ادامه اين وضعيت که به زيان شرکت‌هاي صادرکننده کالاست، به فروش ين در بازار ارز پرداخت.
افزايش قيمت مواد خام
روز گذشته قيمت طلا در بازارهاي جهاني به سبب کاهش ارزش دلار و نگراني شديد سرمايه‌گذاران از رشد تورم در آينده و از دست دادن دارايي‌هاي خود، به شدت رشد کرد و به هر اونس 1394 دلار رسيد. البته قيمت طلا تا اندازه‌اي پايين آمده است اما کارشناسان معتقدند اين بار، هم کاهش ارزش دلار و هم رشد تقاضا به افزايش قيمت اين فلز گرانبها منجر شده است. نگراني‌هايي در بين سرمايه‌گذاران درباره رشد شديد تورم پديد آمده و همزمان، کاهش شديد ارزش دلار باعث جذاب شدن مواد خام براي سرمايه‌گذاري شده است. نگراني از تورم و کاهش ارزش دلار مهم‌ترين عوامل افزايش قيمت طلا محسوب مي‌شوند. اگر بر شدت نگراني سرمايه‌گذاران افزوده شود اين روند افزايش ادامه خواهد يافت. اکنون سرمايه‌گذاران نگران اين موضوع هستند که با اجراي طرح جديد تحرک اقتصادي در ايالات متحده و افزايش نقدينگي در اقتصاد اين کشور، تورم به سرعت بالا خواهد رفت و از ارزش دارايي‌هايشان کاسته خواهد شد. به همين دليل طلا و ديگر مواد خام به عنوان حافظ دارايي‌ها بار ديگر مورد توجه قرار گرفته‌اند. قيمت ديگر فلزات گرانبها نيز افزايش يافته است. قيمت نقره با 6.6 درصد رشد به بالاترين ميزان از سي سال گذشته رسيده است. قيمت پالاديوم با 5 درصد افزايش به بالاترين ميزان از 9 سال گذشته رسيد و قيمت پلاتين نيز با 3.5 درصد رشد به بالاترين ميزان از 27 ماه اخير يعني 1755 دلار رسيد. قيمت فلزات اساسي نيز بين 1.5 تا 3.5 درصد افزايش يافته است. بيشترين ميزان رشد قيمت در روي مشاهده شده است. قيمت نفت نيز امروز با يک دلار رشد به هر بشکه 89 دلار رسيد. طي روزهاي اخير غير از انتشار اخبار مثبت از اقتصاد آمريکا و چين يعني رشد توليد صنعتي در اين دو کشور به افزايش قيمت فلزات اساسي و نفت منجر شده است. 
منبع خبر: تهران‌امروز
  ۱۵ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۶:۳۱:۲۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد