زمرد گوهری زیبا ، همرنگ طبیعت و رنگ زندگی

زمرد گوهری زیبا ، همرنگ طبیعت و رنگ زندگی
در فرهنگ های مختلف ،اعتقادات متفاوتی درباره زمرد وجود دارد و انسان ها خواص جادویی و حیرت آوری برای آن متصور بوده اند .
در فرهنگ های مختلف ،اعتقادات متفاوتی درباره زمرد وجود دارد و انسان ها خواص جادویی و حیرت آوری برای آن متصور بوده اند .
در یونان باستان زیور آلات نقش بسیار بزرگی به عنوان سمبل قدرت ، سلامتی و ثروت داشتند و معتقد بودند که اگر شخصی قطعه ای زمرد زیر زبان خود داشته باشد از دید مخفی می ماند ؛ به علاوه ، دارنده زمرد را صاحب ثروت ، رفاه و قدرت های ما فوق طبیعی می دانستند .
مصریان باستان در دهان مرده زمرد قرار می دادند تا در آن دنیا بهتر تکلم کند و نیز معتقد بودند این سنگ باعث باروری می شود . همچنین برای درمان چشم از آن استفاده می کردند . در بعضی جوامع معتقد بوده اند که زمرد باعث تقویت حافظه و دور کردن ارواح خبیث و نیز تقویت عشق می شود .
اولین معادن زمرد در عصر باستان و در جنوب مصر کشف شده که در مقایسه با زمردهای امروزی کیفیت پایین تری داشته است . امروزه مهم ترین معدن زمرد جهان در کشور کلمبیا قرار دارد که از قرن شانزدهم به بعد ، از آن استخراج می شود . بیش از آن نیز به وسیله مردم بومی آن یعنی قوم (( اینکا )) بهره برداری می شده است . یکی از معادنی که زمرد مرغوب با کیفیت عالی از آن استخراج می شود معدن موزو ( MUZO ) است که زمرد شفاف با رنگ سبز سیر دارد .
دیگر معدن معروف زمرد در کلمبیا ، شیور ( CHIVOR ) است که استخراج از آن چند قرن است ادامه دارد .
دیگر معادن مهم زمرد در برزیل ، پاکستان ، افغانستان ، روسیه ، زامبیا، استرالیا ، ماداگاسکار ، تانزانیا ، هندوستان و اتریش قرار دارند.
رنگ سبز زمرد در مقابل نور طبیعی یا نور مصنوعی و یا حرارت تغییر ناپذیر است . البته حرارت های بسیار بالا آن را دگرگون می کند . بلورهای زمرد ناخالصی های متعددی از قبیل گاز ، مایعات و حباب دارند که هر چه این ناخالصی ها بیشتر باشند ، زمرد مات و کدر تر خواهد بود . البته اکثر زمردها ناخالصی دارند که جواهر فروشان اصطلاحا" به آن (( یخ )) می گویند .
یکی از راه های تشخیص زمرد اصل از زمرد بدلی و ساختگی ، همین ناخالصی ها است .
زمرد با آن که سختی بالایی دارد ، گوهری بسیار ترد و شکننده است و مراقبت وِژه می خواهد . در مقابل اسیدها مقاوم است و در برابر مواد شوینده مثل آب گرم و صابون مشکلی ندارد . اما در مقابل حرارت امکان ترک خوردن آن هست .
برای کسب اطلاعات تخصصی و تکمیلی به صفحه و گالری عکس این گوهر گرانبها به صفحه  زمردمراجعه نمایید.
منبع خبر: 
  ۱۵ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۸:۵۴:۴۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد