روياي طلاي 2 هزار دلاري دست يافتني است؟

روياي طلاي 2 هزار دلاري دست يافتني است؟
بازار جهاني طلا يكي از جذاب‌ترين بازارها از نظر سرمايه‌گذاري است كه به دليل رابطه تقريبا معكوس آن با دلار آمريكا به عنوان بازاري امن با ريسك پايين و ضد تورمي شناخته مي‌شود.
با وقوع بحران جهاني و نبود بازاري مطمئن براي سرمايه‌گذاري قيمت هر اونس طلا در 2 سال گذشته از محدوده 700 دلار در نوامبر سال 2008 (آبان‌ماه 87) تا 1424 دلار رشد خيره‌كننده‌اي را تجربه كرده است.
افزايش بيش از 100 درصدي قيمت طلا در مدت اخير باعث توجه بسياري از سرمايه‌گذاران در نقاط مختلف دنيا به اين بازار پرسود شده است. در واقع با خروج دولت وقت ايالات متحده از نظام برتن وودز (Bretton Woods system)( برابري دلار با طلا) در دهه 70 ميلادي ديگر دلار آمريكا به اندازه سابق ارزش نداشت. طبق گفته فوق از مهم‌ترين دلايل افزايش قيمت جهاني طلا مي‌توان به كاهش ارزش دلار اشاره كرد.
ارزش دلار توسط شاخصي بنام «شاخص دلار (US Dollar Index)» شناخته مي‌شود كه شاخصي (يا اندازه‌اي) از محاسبه ميانگين وزني هندسي ارزش دلار ايالات متحده نسبت به سبدي از ارزهاي اصلي است. اين ارزها به ترتيب عبارتند از: يورو با 6/57 درصد، ين ژاپن با 6/13 درصد، پوند انگلستان با 9/11 درصد، دلار كانادا با 1/9 درصد، كرون سوئد با 2/4 درصد و فرانك سوئيس با 6/3 درصد ارزش سبد اين شاخص. معمولا با افزايش اين شاخص ارزش كالاها افت مي‌كند و با كاهش آن ارزش كالاها افزايش مي‌يابد.
در 3 ماه گذشته اين شاخص كاهش داشته و در مدت اخير قيمت طلا، پلاتين، نقره و نفت روندي صعودي را تجربه كرده است. اين شاخص از مارس سال 1973 بعد از خروج آمريكا از نظام برتن وودز شروع به محاسبه شد. رقم پايه آن 100 است و هم‌اكنون در محدوده 78 قرار دارد. از ديدگاه تحليل اقتصادي قيمت طلا نيز مانند ساير كالاها تابعي از عرضه و تقاضا است. در مروري بر رويداد‌هاي تاثير‌گذار بر اين بازار شاهد رشد قيمت و ثبت ركورد تاريخي جديد در سال گذشته به دلايلي همچون خريدهاي چين و هند (بزرگ‌ترين مصرف‌كنندگان طلاي جهان) به علت جايگزين كردن بخشي از ذخاير ارزي خود با طلا بوديم. خريد‌هاي اين 2 كشور در سال پيش همزمان با فرا رسيدن جشن‌هاي مهم مذهبي هند، عيد فطر مسلمانان و ماه تاثير‌گذار سپتامبر روي داد. پس از آن قيمت با كاهش مواجه شد تا آنكه يكي از پس لرزه‌هاي بحران جهاني در يونان روي داد.
ارزش يورو به شدت كاهش پيدا كرد و دوباره بازار طلا رونق يافت و ركورد‌هاي تاريخي قيمت يكي پس از ديگري شكل گرفت. پس از بهبود نسبي وضعيت اقتصادي اتحاديه اروپا و كاهش چشمگير تقاضاي طلا از سوي هند شاهد كاهش قيمت اين فلز گرانبها بوديم. اما در مرداد ماه، تقاضا دوباره افزايش پيدا كرد. دلايل افزايش تقاضا در سال قبل به اضافه ثابت نگاه داشتن نرخ بهره در آمريكا كه نشانه‌اي از كندي رشد اقتصادي در اين كشور است و همچنين كسري تراز تجاري اين كشور منجر به صعود مجدد قيمت طلا شد. در بررسي روند قيمت جهاني طلا از سپتامبر سال 2001 قيمت طلا هميشه از اين ماه و تا 2 ماه بعد از آن روندي صعودي را پيموده است. حال بايد ديد اين روند ثابت براي سال دهم هم تكرار مي‌شود؟
مي‌توانيم به اين سوال پاسخ مثبت بدهيم ؟ اما وضعيت بازار پيش رو حاكي از كاهش قيمت اين كالا است. اين طور به نظر مي‌رسد كه روند كلي قيمت تا اواخر سال جاري ميلادي نیز نزولي باشد، اما پس از آن و از ماه سوم سال نو ميلادي قيمت مي‌تواند رشد دوباره‌اي را تجربه كند. از 2 فوريه ( 13 بهمن ) جشنواره بهاره سال نو چيني آغاز مي‌شود. معمولا چينيان از 3 هفته قبل از آن خريد‌هاي گسترده‌اي را در بازار‌هاي كالا به دليل پر كردن انبارهاي خود در انتهاي سال چيني انجام مي‌دهند. اين مساله مي‌تواند قيمت طلا را با افزايش همراه كند. اما پس از آن و تا ابتداي اسفند خريد‌هاي كشور چين در بازار كالا به شدت كاهش پيدا مي‌كند. بنا بر این شايد كف قيمتي مناسبي به جهت خريد در محدوده بهمن ماه ايجاد شود كه بعد از آن و تا ارديبهشت ماه انتظار افزايش قيمت طلا را وجود دارد. اين مساله از اين حيث مي‌تواند قابل توجه باشد كه طبق قاعده سري‌هاي زماني در رياضيات، اين احتمال كه يكي از سقف‌هاي تاريخي قيمت طلا در محدوده ارديبهشت ماه سال آينده روي دهد، بالا است.
تحليل تكنيكال قيمت جهاني طلا :
در تحليل اخير قيمت جهاني طلا كه در تاريخ 14/06/89 در روزنامه دنياي اقتصاد منتشر شد، هنگامي كه قيمت در محدوده 1249 دلار قرار داشت اين طور بيان شد كه قيمت هر اونس طلا مي‌تواند سطوح بالاي 1300 دلار را تجربه كند. هدف بالاي 1400 دلار نيز در همان تحليل به اطلاع خوانندگان رسيد. قيمت از زمان دريافت سيگنال رشد در محدوده 1170 دلار تا ركورد تاريخي 1424 دلار رشد را تجربه كرده است و اگر بر همین مبنا در بورس جهاني معامله خريدي را باز مي‌كرديد (با ضريب اهرم 1:10 در قيمت 1193 دلار و حد سود (Take Profit) نيز همان 1400 دلار)، هم اكنون سود 207 درصدي را در مدت زمان 93 روز (ماهانه 67 درصد) به‌دست مي‌آورديد.
توانايي كسب سود‌هايي این‌چنینی طي يك ماه در بازار جهاني طلا موجب حضور بسياري از معامله‌گران در اين بازار شده است. با اين حال همانطور كه در تصوير شماره (1) مشاهده می‌شود، قيمت جهاني طلا براساس تئوري امواج اليوت در بازه بلندمدت در موج سوم خود قرار دارد. هدف اين موج براساس قواعد تحليل تكنيكال مي‌تواند در محدوده 1625 دلار تا 1950 دلار واقع شود. با توجه به بلند مدت بودن اين موج هدف 1950 دلاري مي‌تواند در نوامبر سال 2013 (آبان‌ماه سال92) تحقق يابد. براي درك بهتر موضوع از نگاه بازار داخلي طلا، در صورتي كه قيمت هر دلار را رقم 1100 تومان به‌طور ميانگين ثابت فرض كنيم طبق فرمول محاسبه قيمت سكه، هر سكه تمام بهار آزادي طرح جديد مي‌تواند تا محدوده 510– 490 هزار تومان رشد قيمت را تا آبان ماه سال 92 تجربه كند. اما در رويكرد كوتاه مدت سيگنال نوسان غلط در سقف (TopFailure Swing) در اسيلاتور شاخص قدرت نسبي و واگرايي منفي در اسيلاتور ميانگين متحرك همگرايي/واگرايي دريافت مي‌شود. سيگنال‌هاي فوق نشانه‌اي از خروج موقت سرمايه‌ها از بازار جهاني طلا و اشباع بازار از خريداران اين فلز گرانبها است.
اين طور به نظر مي‌رسد كه قرار گرفتن شاخص دلار (US Dollar Index) در محدوده حمايتي خود موجب افت بازار‌هاي كالا به‌ويژه فلزات گرانبها شده است. با اين حال نوسانات اخير قيمت جهاني طلا مي‌تواند منجر به تشكيل الگوي برگشتي شود. با توجه به اينكه الگو هنوز تكميل نشده است، لذا همچنان احتمال افزايش قيمت تا محدوده سطح قبلي يا حداكثر تا باند قيمتي 1460 - 1452 دلار به دليل تكميل الگو وجود دارد. محدوده فوق مقاومت بسيار قدرتمندي است كه به نظر نمي‌رسد قيمت بتواند در حال حاضر آن را بشكند.
اين در حالي است كه خط روند كوتاه مدت قيمت هنوز شكسته نشده است. با وجود اين حمايت‌هاي پيش روي قيمت جهاني طلا عبارتند از:1351 دلار در محدوده تصحيح 6/23 درصد فيبوناچي كوتاه مدت و خط روند حمايتي كوتاه مدت،1315 دلار در محدوده تصحيح 2/38 درصد فيبوناچي كوتاه مدت،1286 دلار در محدوده تصحيح 50 درصد فيبوناچي كوتاه مدت،1257 دلار در محدوده تصحيح 8/61 درصد فيبوناچي كوتاه‌مدت، خط روند حمايتي ميان‌مدت و قله قبلي قيمت. اما در مورد شاخص دلار اين شاخص هم‌اكنون در محدوده حمايتي خود قرار گرفته و به نظر در كوتاه‌مدت بازار از فروشندگان دلار آمريكا در بازارهاي جهاني اشباع شده است و سرمايه‌ها در حال خريد دلار هستند. اما در ميان مدت شاخص دلار همچنان مي‌تواند افت بيشتري را تجربه كند.
در اين مورد در بهمن‌ماه مي‌توان نظر قاطع‌تري را ابراز داشت. مهم‌ترين مقاومت‌هاي پيش‌روي اين شاخص عبارتند از: 83 واحد در محدوده تصحيح 6/23 درصد فيبوناچي بلندمدت، 88 واحد در محدوده مقاومت خط روند نزولي شاخص.براساس آنچه گفته شد قيمت در كوتاه مدت و تا اواخر سال جاري ميلادي با احتمال كاهش تا سطوح حمايتي فوق همراه است، اما در ميان‌مدت مي‌تواند ركورد تاريخي خود را شكسته و به محدوده بالاي 1500 دلار در هر اونس دست يابد. در صورت تحقق سناريوي فوق به بررسي دقيق‌تر اهداف آتي قيمت خواهيم پرداخت.
تحليل فوق يك سيگنال خريد يا فروش در بازار بورس جهاني نيست.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۵ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۸:۴۹:۵۹ قبل از ظهر
نظرات (1)

حسین بازدار  ۸ تیر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۹:۳۰ قبل از ظهر

درود باشکر میخواستم قیمت دو مدل رولکس رو بدونم Submariner Date just باشکر

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد