با خیال راحت طلا بخرید!

با خیال راحت طلا بخرید!
سال 2010 میلادی برای سرمایه گذراران و مشتریان صنف طلا سالی فراموش نشدنی بود سالی که بهای طلا در آن 30 درصد افزایش یافت و رکورد 1431 دلار و 25 سنت را رد کرد و بالاترین قیمت خود را در طول تاریخ به ثبت رساند.
سال 2010 میلادی برای سرمایه گذراران و مشتریان صنف طلا سالی فراموش نشدنی بود سالی که بهای طلا در آن 30 درصد افزایش یافت و رکورد 1431 دلار و 25 سنت را رد کرد و بالاترین قیمت خود را در طول تاریخ به ثبت رساند.
به گزارش «تابناک»، نگاهی ساده به سیر تحول قیمت طلا روند صعودی آن در سه ساله گذشته را روندی غیر عادی می نمایاند به گونه ای که افکار عمومی را متوجه مساله حباب قیمتی کرده و افراد با ترس از ترکیدن حباب قیمتی از سرمایه گذاری در این زمینه پرهیز می کنند.
این در حالی است که با نگاهی علمی در می یابیم که سیر صعودی قیمت طلا گرچه در پنج سال گذشته بالاخص سه سال اخیر شیبی متفاوت و تندتر از دهه های قبل داشته است؛ اما این مساله با توجه به تحولات جهانی اقتصاد امری کاملا طبیعی و منطقی است.
البته باید به این نکته توجه داشت که خریداران عمده طلا در سطح بین الملل به دو بخش تقسیم می شوند بخش اول که سهم بسیار بزرگتری را در اختیار دارند دولتها هستند که از طلا به عنوان پشتوانه ای برای ارزش پول ملی و شیوه ای ایمن در حفظ سرمایه های کشور استفاده می کنند و آن را بدیلی برای ذخایر ارزی چون دلار می دانند و دسته دوم سرمایه گذاران و سفته بازان عرصه طلا هستند که با خرید و فروش های پیاپی طلا در بازارهای متنوع بین المللی به کسب درآمدهای کلان در این زمینه می پردازند و البته حجم تقاضای آنها در بازار قابل قیاس با دولت ها نیست.
در این میان یکی از بزرگترین دولت های جهان از نظر توان اقتصادی یعنی چین که در سال 2010 با پشت سرگذاشتن اقتصاد ژاپن از لحاظ روند رشد اقتصادی و تراز صادرات به اقتصاد دوم جهان پس از ایالات متحده آمریکا تبدیل شد؛ مدتی است که به صورت عمده اقدام به خرید طلا در تمامی بازار های بین الملل می نماید. کارشناسان از این اقدام چین تحلیل های متفاوتی کرده اند و حتی برخی از آن به عنوان تلاش چین برای کمتر شدن ذخایر دلار در این کشور یاد کرده اند. اما قدر مسلم این است که با توجه به رشد روز افزون درآمد های چین در صورت تزریق تمامی این درآمد ها به بازار داخلی، این کشور با تورمی نجومی و غیر قابل کنترل مواجه خواهد شد؛ لذا طبیعی است تا برای جلوگیری از تبدیل شدن این درآمدها به موجودی پولی یا ارزی در بانک ها آن را به طلا تبدیل کند.
در این میان درآمد و تراز تجاری فوق العاده بالای چین در سال 2010 بود که به رشد بسیار زیاد تقاضای آن در بازار طلا و به تبع آن رکوردشکنی باورنکردنی قیمت طلا منجر شد. شاهد مثال اینکه وقتی دولت چین در ابتدای سال میلادی جاری بجای خرید طلا دستور به افزایش سقف ذخاير مالي لازم براي بانك هاي وام دهنده داد و در حالي كه تا پيش از آن سقف ذخاير مالي لازم براي اين بانك ها 0.5 درصد بود اين رقم را به 19 درصد رساند؛ خود به خود بازار طلا به رکودی موقتی دچار شد؛ اما این اقدام چین نیز دوام طولانی ندارد و در نهایت روند خرید طلا و فلزات گرانبها توسط این کشور ادامه خواهد داشت.
این مساله در کنار افزایش بی سابقه درآمد های کشور های صادر کننده نفت بالاخص حوزه خلیج فارس در سالهای اخیر که آنها و من جمله کشور خودمان را نیز به وارد کننده عمده طلا تبدیل کرده است؛ عاملی دیگر برای افزایش تقاضای پایدار طلا در سالهای اخیر شده و با پیش بینی ادامه روند افزایش درآمد های چین و کشور های صادر کننده نفت احتمال تداوم این تقاضا بسیار زیاد است تاجایی که کارشناسان افزایش بهای این فلز گرانبها را در سال 2011 تا 1500 دلار در برابر هر اونس نیز پیش بینی می کنند. و حتی برخی این بها را برای سه ماهه اول سال پیش بینی کرده اند.
این درحالی است که دونگ تائو، اقتصاددان سوئیسی در تاریخ 15 ژانویه گفت: در پنج تا ده سال آینده به علت موج جدیدی از رشد نرخ تورم، پیش بینی می شود قیمت طلا به بیش از 2000 دلار در هر اونس خواهد رسید. البته به عنوان یک عامل جزء می توان اشاره کرد که در سال اخیر کاهش بی اعتمادی سرمایه گذاران اروپایی به اقتصاد های ملی خود در اثر بحرانهای مالی این کشور ها تقاضای این قشر را نیز به طلا افزایش داده است و در واقع بحران اقتصادی حوزه یورو خود عاملی برای افزایش تقاضای طلا در این حوزه شده است.
یکی از تحلیلگران طلا در بانک سرمایه گذاری توکیو می گوید: از نظر من، مشکلات مالی اروپا در کوتاه مدت حل نخواهد شد و همین موضوع یکی از عوامل افزایش بهای فلزات گرانبها در بلندمدت خواهد بود. در مجموع می توان گفت که روند صعودی قیمت طلا در جهان نه تنها حباب نیست بلکه روندی مستمر و رو به افزایش خواهد بود.
از آنجايي كه بازار ايران نيز تابع بازارها و نوسانات جهاني است طبيعتاً قيمت طلا در داخل نيز مطابق بورس‌هاي جهاني تغيير مي‌كند. اما در روزها و هفته‌هاي اخير قيمت‌هاي داخلي اختلاف كمي با قيمت‌هاي جهاني دارند. البته رئيس كل بانك مركزي بازارهاي ايران را عادي و قيمت‌ها را واقعي عنوان كرد و گفت: رشد حبابي در بازارهاي داخلي نداريم. همچنین محمد كشتي‌آراي ضمن تأئيد اظهارات رئيس كل بانك مركزي درباره قيمت‌هاي طلا در بازارهاي داخلي، اظهار داشت: در بازاراهاي داخلي قيمت ارز و متقاضي خريد طلا افزايش يافته است و همين نكته باعث اختلاف اندك قيمت‌هاي داخلي با قيمت‌هاي جهاني شده است.
در حقیقت باید گفت نگرانی که این روز ها مردم را از خرید طلا و سکه باز می دارد قیمت های صعودی است که احتمال فرو ریختن آن و متضرر شدن خریداران را برآورد می کنند اما طبق تحلیل های کارشناسان و اظهارات مسولین دولتی و خصوصی ذیربط باید این اطمینان را به هموطنان داد که با خیال راحت طلا بخرید!
منبع خبر: تابناک
  ۲۹ دی ۱۳۸۹ ساعت ۷:۳۴:۲۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد