سکه يك گرمی از شنبه در بازار

سکه يك گرمی از شنبه در بازار
پس از آنکه محمود بهمنی، رییس‌کل بانک مرکزی زمان ورود سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی را که اصطلاحا سکه‌های گرمی نام گرفته‌اند پايان سال اعلام كرد، دبیر کل این بانک از توزیع نامحدود این سکه‌ها از شنبه 16بهمن ماه مصادف با اول ربیع الاول خبر داد.
پس از آنکه محمود بهمنی، رییس‌کل بانک مرکزی زمان ورود سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی را که اصطلاحا سکه‌های گرمی نام گرفته‌اند پايان سال اعلام كرد، دبیر کل این بانک از توزیع نامحدود این سکه‌ها از شنبه 16بهمن ماه مصادف با اول ربیع الاول خبر داد.
با توجه به اقبال مردم به ضرب سکه‌های غیررسمی با نام پارسیان که توسط شرکتی در اصفهان ضرب و با نرخی پایین‌تر از سکه‌های رایج وبا عیار 18در اختیار مردم قرار می‌گرفت، بانک مرکزی به فکر ورود به این بازارافتاد.
از آنجایی که سکه‌های رسمی بانک مرکزی در قطعات ربع، نیم و تمام در دو طرح قدیم وجدید با عیار نهصد در هزاردر بازار موجود است، با افزایش قیمت این سکه‌ها وکاهش توان خرید مردم به خصوص برای اهدای آن در مناسبت‌ها،سکه‌های پارسیان رونق بیشتری یافتند.
پیشنهادهای مختلف مردم و کارشناسان برای ساماندهی این بازار باعث شد تا در پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک مرکزی در هجدهم مرداد ماه امسال ،از سکه‌های یک گرمی با عیار نهصد در هزار (همانند سایر سکه‌های رسمی رایج) رونمایی شود.این سکه‌ها با قیمتی در حدود کمی بیشتر از نصف قیمت ربع سکه به بازار عرضه خواهد شد.
از مزایای بارز این سکه نسبت به نمونه‌های مشابه که بازار را دچار تحول خواهد کرد، یکی درج نشدن سال ضرب سکه است تا پس از مدتی،تفاوت قیمت به وجود نیاید.
از دیگر مزایای سکه‌های گرمی،زمینه سازی برای پلمب سکه‌ها توسط بانک مرکزی است. با این اقدام بانک مرکزی، پلمب سکه توسط صرافی‌ها برچیده شده وبه استانداردسازی منجر خواهد شد.
محمود احمدی، دبیرکل بانک مرکزی در خصوص نحوه توزیع این سکه اعلام کرد:دو بانک صادرات و ملت انتخاب شدند تا توزیع آن را هر کدام در پنجاه شعبه منتخب خود جمعا یکصد شعبه در تهران عهده‌دار شوند و از روز شانزدهم تا بیست و یکم بهمن ماه و از آن پس روزهای دوشنبه و چهارشنبه هر هفته تا اطلاع ثانوی توزیع خواهند داشت. روش توزیع توسط اطلاعیه بانک مرکزی دقیقا تشریح شده و فعلا سقف فروش برای هر نفر 2 قطعه در نظر گرفته شده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا سکه به میزان کافی تولید شده است، گفت:بانک مرکزی برای تولید انبوه و توزیع مداوم آنها در بین مردم مانند سایر سکه‌های دیگر تمهیدات لازم را اندیشیده است از این بابت هم اصلا نگرانی وجود ندارد.
به گفته احمدی، قیمت این سکه با توجه به قیمت جهانی طلا به صورت روزانه مشخص و اعلام می‌شود.
با توجه به سخنان احمدی، قیمت اين سکه با قیمت جهانی 1330 دلار در ساعت30/16 روز گذشته (دوشنبه) تقریبا 46 هزار تومان است.
دبیرکل بانک مرکزی نیز در توضیح بیشتر مشخصات سکه‌های گرمی تصریح کرد:وزن این سکه از سکه ربع بهار آزادی به مراتب کمتر بوده؛ یعنی کمی بیش از یک گرم است.
به گفته وی، شکل ظاهری این سکه‌ها با دیگر سکه‌ها متفاوت است. به غیر از تفاوت در قطر و ضخامت و وزن، تصاویر پشت و روی سکه متفاوت هستند به عبارتی برای روی سکه از پرتره حضرت امام (ره) استفاده شده که در سکه‌های نیم و ربع بهار تاکنون این امکان به وجود نیامده بود. از ضرب تاریخ در زیر پرتره اجتناب شده تا سال ضرب ملاک خرید و فروش بازار نباشد.
وی ادامه داد:طرح پشت سکه مانند طرح پشت سکه‌های نیم بهار آزادی و ربع بهار آزادی است که در زیر آن نوشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قید شده است.
احمدی با بیان اینکه سکه‌های تولید شده بانک مرکزی توسط فروشندگان مختلف در بسته‌بندی‌های متفاوتی عرضه می‌شوند که به دلیل سادگی نوع بسته‌بندی، فراوان مورد سوء استفاده و جعل قرار می‌گیرند، گفت: از طرفی پلاک‌هایی در اوزان یک گرم و زیر یک گرم با بسته‌بندی‌های غیر استاندارد و غیرامنیتی به نام سکه عرضه می‌شوند که از وزن و عیار استانداردی تبعیت نمی‌کنند. بنابراین برای ساماندهی آن، بانک مرکزی تصمیم گرفته ارائه سکه با بسته بندی مطمئن و امنیتی را از سکه گرمی آغاز کند.
وی تاکید کرد: بحثی از رقابت در میان نیست، بلکه زمینه سازی برای تثبیت یک فرهنگ عالی برای احترام به حقوق مادی و معنوی مصرف‌کننده است.
احمدی در خصوص مشخصات امنیتی این سکه اظهار داشت: در درون بسته‌بندی از کاغذی دارای مشخصه‌های امنیتی نظیر کاغذ اسکناس، استفاده شده و این کاغذ دارای واترمارک مواج با نوشته جمهوری اسلامی ایران به صورت مثبت و منفی است. در عین اینکه از مرکب حرارتی در آرم بانک مرکزی ودر طراحی نقوش از نرم افزارهای امنیتی استفاده شده است.هر سکه دارای یک شماره سریال است که مرکب آن از نوع فلورسنتی است. استفاده از طرح مکمل در پنج نقطه در طرح استفاده شده واستفاده از ریز نوشته در کادر پشت و روی طرح‌ نیز از دیگر مزایا است.
محصول جدید بانک مرکزی
دبیر کل بانک مرکزی از محصول جدید بانک مرکزی خبر داد وافزود: به مناسبت هفته وحدت توسط سازمان تولید اسکناس و مسکوک سکه یادبودی به نام میلاد رسول اکرم (ص) به وزن 12 گرم و با آلیاژ 92 درصد مس، 4درصد نیکل و 2درصد آلومینیوم طراحی و ضرب شده است که در ایام مبارک فوق به تعداد نه میلیون قطعه توزیع خواهد شد.
فاطمه بهادری
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۶:۴۳:۳۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد