خبرنگاری اينترنتی

خبرنگاری اينترنتی
خبرنگاري اينترنتي داراي خصوصيت هاي مشتركي با خبرنگاري مطبوعاتي و راديو تلويزيوني و ويژگي هاي خاص اينترنت است.
خبرنگاری اینترنتی دارای خصوصیت های مشتركی با خبرنگاری مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی و ویژگی های خاص اینترنت است. مقالات خبری تارنماها، مانند مطبوعات، برای خوانده شدن تنظیم می شوند.در موارد دیگر، مخاطب می تواند قطعات ویدئویی را مشاهده كند كه چنین ویژگی به تلویزیون شباهت دارد. گزارش های خبری كه از تمامی امكانات این رسانه جدید بهره می گیرند به خواننده امكان مشاركت داده تا مسیر حركت خود را در اطلاعات ارایه شده انتخاب كند. نورا پال ، مدیر موسسه مطالعات رسانه های جدید در دانشگاه مینسوتا می گوید، "اشكال جدید گزارش، میزانی از كنترل را در اختیار مخاطب قرار می دهند."
جاناتان دوب ، ناشر CyberJournalist.net، تارنمایی در مورد تاثیرات اینترنت و سایر فناوری ها بر رسانه ها، می گوید، "خبرنگاران اینترنتی باید هم زمان در چند سطح مختلف فكر كنند: كلام، ایده، داستان، ساختار، طرح، عوامل داخلی، صدا، تصویر، عكس، داوری خبری. كار تلویزیون نمایش اخبار است. كار مطبوعات روایت و توضیح اخباراست. نقش اینترنت، به نمایش گذاشتن، روایت کردن، نشان دادن و تبادل نظرمی باشد." برای این كار، خبرنگاران اینترنتی با به كار بردن انواع مختلفی از اشكال، گزارش اطلاعاتی را به صورت چندگانه ارایه می دهند.
گزارش اینترنتی:
اساسی ترین شكل گزارش اینترنتی "چاپ همراه با اطلاعات جانبی" نام دارد و از یك گزارش متن شامل  اشکال اضافی مانند عكس، صدا و تصویر و لینک به اطلاعات بیشتر تشكیل می شود. با قرار دادن پیوند های مختلف در صفحات، خبرنگاران می توانند مخاطب را برای گرفتن اطلاعات بیشتر در تارنماهای دیگر هدایت كنند كه این اطلاعات ممكن است از منابع خارج از سازمان خبری بوده و شامل زمینه ها و تاریخچه مسئله مورد نظرباشد. گزارش های اینترنتی می توانند با اضافه كردن پیوند هایی به بانك های  اطلاعاتی با قابلیت جستجوی استفاده کننده غنی تر شوند. برای مثال، گزارشی در مورد افت نتایج امتحان ها در مدارس متوسطه سراسر كشورمی تواند شامل پیوندی به بانك اطلاعات نتایج امتحان های كلیه مدارس كشورباشد. استفاده کننده می تواند در مورد یك مدرسه خاص یا كلیه مدارس یك شهر خاص جستجو كرده یا نتایج مدارس مختلف را مورد مقایسه قرار دهد.
شیوه جدید دیگری ، بهره برداری از تصاویر چندرسانه ای طراحی شده برای نشان دادن گزارش ها است.
عناصر گرافیكی به صورت خطی چیده می شوند اما استفاده کننده می تواند آنها را مستقل از یكدیگر انتخاب كند. همین مسئله برای اغلب شکل های "نمایش اسلاید" صادق است كه متن و صدا را با عكس همراه كرده و برای فرد استفاده کننده تجربه چندرسانه ای ایجاد می كنند.
ابزاری كه امكان گشت و گذار 360 درجه ای از محلی را فراهم می آورند نیز باعث غنی تر شدن گزارشگری اینترنتی می شوند. کارتون های تهیه شده توسط نرم افزار فلش نیز امكان ایجاد محتویات درهم كنشی را به شما می دهند: ویدئو، گرافیك، و کارتون. برای مثال، شبكه خبری بی بی سی در لندن تارنمایی دررابطه با مواد مخدر و مشروبات الكلی ساخت كه به مخاطب امكان می دهد تا ماده مخدر خاصی را با میزان مصرف خاصی انتخاب كند، سپس بخشی از بدن مانند قلب یا مغزرا انتخاب كند و در
 مورد تاثیرات ماده مورد نظر بر آن عضو بخصوص بدن مطالعه كرده، از اطلاعات ایمنی نیز آگاه شود.
تارنماهای اینترنتی حتی با تبدیل اطلاعات به یك سری پرسش و پاسخ و آزمونی كوتاه كه طی آن استفاده کننده می تواند از آنچه خبرنگار دریافته است مطلع شود، اقدام به ارایه گزارش کند.
نگارش اینترنتی :
به گفته جاناتان دوب، نگارش اینترنتی تركیبی از تحریر مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی است. او معتقد است كه سبك كوتاه و ساده مورد علاقه رادیو و تلویزیون، باعث آسانی دنبال كردن متون اینترنتی می شود. ولی او می گوید تعداد بسیاری از تارنماها نسبت به قواعد تحریر خوب بی توجه هستند. دوب می گوید لحن محاوره معمولی مناسب است اما املای صحیح و رعایت قواعد دستورزبان نیز اهمیت دارد. اسكات اتكینسون، مدیر خبری تلویزیونی می گوید بهترین توصیه او این است كه برای اینترنت طوری بنویسید كه برای دوستی نامه الكترونیكی می نویسید. او می گوید، "این به معنای املای غلط واژه ها، بی توجهی به ساختار گزارش، یا عدم ارایه مقدمه نیست. بلكه بدان معنا است كه تا می توانید شیوه دوستانه را برگزینید."
چون تارنماهای خبری اینترنتی گزینه های مختلفی در اختیاراستفاده کننده قرارمی دهند، نویسنده ها باید از به کار گرفتن مقدمه های طولانی كه موضوع گزارش را سریعا مشخص نمی كنند پرهیز نمایند.
مقدمه باید دلیل خوبی برای ادامه خواندن به مخاطب بدهد. در غیر این صورت او به احتمال زیاد به گزارش های دیگری مراجعه خواهد كرد. گزارش های اینترنتی به طور كلی كوتاه ترازگزارش های روزنامه ها هستند. یك شیوه مناسب این است كه گزارش اینترنتی حدود 800 كلمه و فقط به یك صفحه محدود باشد. مطالعات نشان می دهند که استفاده کنندگان تمایل دارند به خطوط بعدی متن رجوع كنند؛ لزومی ندارد مجبور شوند برای دنبال كردن یك گزارش خاص به صفحات دیگر مراجعه كنند. اما برای آسان تر كردن درک متن، دوب توصیه می كند كه نویسندگان اینترنتی متن را با ذکر عناوین فرعی یا به صورت نكته به نكته به قسمت های كوچك تر تقسیم كرده تا مطالب مختلف از یكدیگر جدا شوند.
خبرنگاری اینترنتی می تواند به مخاطب این امكان را بدهد تا از طریق پست الكترونیكی یا حتی گفتگوی زنده فورا و مستقیما با نویسنده یا سردبیر نشریه ارتباط برقراركنند. علاوه براین، بسیاری از تارنماها محلی برای درج حواث، نظرات مخاطبین خود را در نظرمی گیرند تا دیگران نیز بتوانند با مشاهده این مطالب اظهار نظر كنند. رادیو دولتی مینسوتا در ایالات متحده هم از طریق رادیو و هم بر روی اینترنت جویای نظرات مخاطبین می شود. از شنوندگان می خواهد تا نظرات خود را با تماس تلفنی یا طی نامه الكترونیكی اعلام كنند. گزارش های تارنمای رادیوی دولتی مینسوتا شامل یك لینک باسم "در پوششاین خبر به ما كمك كنید" است تا مخاطبین بتوانند نظرات و دانسته های خود را در آن اظهار كنند.
رادیو دولتی مینسوتا همچنین پیش از تولید گزارش های ویژه، مثلا بررسی اقتصاد ایالت، جویای نظرات شنوندگان خود می شود. بیل بوزنبرگ ، معاون خبری رادیوی دولتی مینسوتا می گوید حاصل نظر خواهی از شنونده و استفاده از آن "گزارشگری پرمایه تر و عمیق تر با مثال ها و نظرات روزمره واقعی است. " 
منبع خبر: باشگاه تحلیلگران جوان
  ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۹:۲۳:۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد