سكه‌هاي يك گرمي فقط در بانك ملت و صادرات

سكه‌هاي يك گرمي فقط در بانك ملت و صادرات
عرضه محدود سكه‌هاي گرمي با قيمت كمي بيش از نيمي از قيمت ربع سكه از ديروز تا روز 21 بهمن ماه به صورت ويژه در 50 شعبه منتخب بانك‌هاي صادرات و ملت به متقاضيان عرضه خواهد شد.
عرضه محدود سكه‌هاي گرمي با قيمت كمي بيش از نيمي از قيمت ربع سكه از ديروز تا روز 21 بهمن ماه به صورت ويژه در 50 شعبه منتخب بانك‌هاي صادرات و ملت به متقاضيان عرضه خواهد شد. با توجه به روش محاسبه قيمت سكه‌هاي گرمي بر پايه قيمت‌هاي جهاني، قيمت ربع سكه بهار آزادي در حال حاضر 92 هزار و500 تومان و هر گرم طلاي 18 عيار 36 هزار تومان است كه پيش بيني مي‌شود قيمت سكه يك گرمي بين 45 تا 50 هزار تومان باشد.
به گزارش تهران‌امروز، سكه يك گرمي در حالي در شعب بانك‌هاي مذكور با قيمت 44700 تومان عرضه شده است كه اين سكه‌ها در بازار طلاي تهران بيش از 48000 تومان خريد و فروش مي‌شود.
گزارش‌ها حاكي است، با وجود اين كه محدوديت خريد دو قطعه سكه يك گرمي در هر روز براي هر نفر از سوي بانك مركزي وضع شده است با اين حال خريد سكه‌هاي مذكور با استقبال مردم و فعالان بازار طلا روبه رو شده است. پيش بيني مي‌شود خريد و فروش اين سكه‌ها با وجود قيمت پايين تر آن نسبت به بازار طلا، در روزهاي آينده رونق چشمگيرتري داشته باشد.اما نكته مهم هدف دولت از عرضه اين سكه‌ها به بازار است. رواج عرضه سكه‌هاي تقلبي در بازار و درج تاريخ ضرب بر روي سكه‌ها و ملاك قرار گرفتن اين تاريخ براي خريد و فروش سكه در بازار مشكلاتي بود كه هشدارهاي پي در پي بانك مركزي نيز راهگشاي آن نبود و باعث شد تا سود جويان در بازار طلا هر روز بيش از گذشته با توجه به منفعت خود نقش گردانندگان اصلي بازار را بازي كنند. بانك مركزي مي‌خواهد با ايجاد تغييراتي اساسي در تركيبات و بسته بندي سكه‌هاي گرمي تغييراتي بنيادي را در بازار طلا پايه‌گذاري كند. اين محصول جديد بانك مركزي سكه‌اي از جنس طلا با عيار نهصد در هزار مانند ساير سكه‌هاي بهار آزادي است، وزن آن از سكه ربع بهار آزادي به مراتب كمتر بوده يعني كمي بيش از يك گرم است؛ اصطلاحا به آن سكه گرمي مي‌گوييم.
تفاوت اين سكه با ديگر سكه‌ها به غير از تفاوت در قطر و ضخامت و وزن، تصاوير پشت و روي سكه متفاوت هستند، به عبارتي براي روي سكه از پرتره حضرت امام (ره) استفاده شده است كه در سكه‌هاي نيم و ربع بهار تاكنون اين امكان به وجود نيامده بود. از ضرب تاريخ در زير پرتره اجتناب شده تا سال ضرب ملاك خريد و فروش بازار نباشد.
طرح پشت سكه همانند طرح پشت سكه‌هاي نيم بهار آزادي و ربع بهار آزادي است كه در زير آن نوشته بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران قيد شده است.
در حال حاضر سكه‌هاي توليد شده بانك مركزي توسط فروشندگان مختلف در بسته‌بندي‌هاي متفاوتي عرضه مي‌شوند كه به دليل سادگي نوع بسته بندي، فراوان مورد سوء استفاده و جعل قرار مي‌گيرند، از طرفي پلاكهايي در اوزان يك گرم و زير يك گرم با بسته بندي‌هاي غير استاندارد و
غير امنيتي به نام سكه عرضه مي‌شوند كه از وزن و عيار استانداردي تبعيت نمي‌كنند؛ لذا براي ساماندهي به عرضه سليقه‌اي و حفظ حقوق مصرف كننده واقعي كه مردم هستند، بانك مركزي تصميم گرفته ارائه سكه با بسته بندي مطمئن و امنيتي را از سكه گرمي توليد شده به مناسبت پنجاهمين سال تاسيس بانك مركزي آغاز كند تا زمينه سازي براي تثبيت يك فرهنگ عالي باشد.
منبع خبر: تهران‌امروز
  ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۶:۱۴:۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد