همزمان با لغو تحریم ها و بازگشت ناوگان ملی به بازارهای جهانی، رکود بی سابقه ای حوزه حمل و نقل دریایی در بعد بین الملل را فراگرفته بود که بر این اساس بازپس گیری سهم بازار برای شرکتهای حمل و نقل دریایی از جمله شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی این موضوع امری دور از دسترس تلقی می شد.
همچنین نگاهی گذرا به روند کاری شرکت های بزرگ جهانی نشان می دهد که سالی که گذشت (2015-2016) سال اسف باری برای لاینر های بین المللی بود تا جایی که شرکت کشتیرانی مرسک دانمارک به عنوان بزرگترین خط کانتینری جهان 111 میلیون دلار ضرر را نشان داد و از شرکت CGM فرانسه به عنوان سومین لاینر جهانی زیان 700 میلیون دلاری مخابره می شد.
اما این تمام بحران در حمل و نقل دریایی جهان نبود و جایی شرایط بغرنج بازار بین الملل خود را نمایان ساخت که شرکت هانجین کره جنوبی رسما اعلام ورشکستگی کرد.
بدین منظور هنگامی که ابتدای هفته جاری صورت های مالی شرکت کشتیرانی برای برگزاری مجمع عمومی سالیانه بر روی کدال قرار گرفته یک عدد بیش از پیش نشانگر عملکرد مناسب این شرکت در دوران رکود حمل و نقل بین المللی بود.
اما بر اساس اطلاعات مندرج در صورت های مالی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مبلغ 419 میلیارد و 854 میلیون تومان سود خالص نشان می دهد که اگر آن را به دلار 3500 تومانی بازار آزاد تبدیل نمایی رقم سود دهی این شرکت به 120 میلیون دلار بالغ می شود. همچنین قیاس این ارقام نشان می دهد عملکرد شرکت کشتیرانی در یکسال گذشته (94-95) نسبت به رقبای جهانی اش قابل توجه بوده است.