تصویب مجلس شرط استقبال شرکت‌های خارجی از قراردادهای جدید نفتی ایران

تصویب مجلس شرط استقبال شرکت‌های خارجی از قراردادهای جدید نفتی ایران
مدیر یک شرکت نفتی خارجی با تاکید بر لزوم تصویب قراردادهای جدید نفتی در مجلس ایران گفت: من فکر نمی کنم که بدون موافقت مجلس ایران کسی برود و قراردادی با آنها امضا کند. چطور می توانید تضمین کنید که چنین قراردادی واقعی است، وقتی تصویب مجلس پشتش نیست.

به نقل از رویترز، 2 سال بعد از آنکه ایران وعده داده بود با لغو تحریم ها درهای صنعت نفت خود را به روی شرکت های خارجی باز خواهد کرد، شرکت های خارجی می گویند آنها هنوز اطلاعات چندانی در مورد میادین نفتی ایران و شرایط قراردادهای جدید ندارند و این مسئله مانع از تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری در بخش نفت این کشور می شود.
مدیران شرکت های بزرگ نفتی از جمله بی پی، توتال، انی، رویال داچ شل و لوک اویل امسال بعد از لغو تحریم های اتحادیه اروپا همگی به تهران سفر کرده اند. هیئت های اعزامی این شرکت ها در آستانه برگزاری مناقصه های سرمایه گذاری که قرار است در ماه آینده میلادی انجام گیرد، هفته ها صرف دیدار با مقامات ایرانی کرده اند.
اما چندین تن از مدیران ارشد و اعضای تیم های مذاکره کننده این شرکت ها به رویترز گفته اند که آنها هنوز اطلاعات کافی در مورد وضعیت زمین شناسی میادین نفتی ایران یا شرایط قراردادهای جدید ندارند. این افراد همچنین گفه اند که نمی دانند طی چه مدت زمانی می توانند شاهد بازگشت سرمایه گذاری انجام شده در ایران باشند و اینکه در داخل ایران می توانند با کدام شرکت ها شراکت نمایند.
در حالی که شرکت های خارجی علاقمند به ورود به بخش انرژی ایران هستند که ده درصد ذخایر نفتی کل جهان را در خود جای داده، آنها همچنین نگران شرایط قراردادی ای هستند که ممکن است منجر به گرفتار شدن آنها در تحریم های پابرجای دولت آمریکا گردد.
باب دادلی، مدیر اجرایی شرکت بی پی که شرکتش به دنبال انعقاد قراردادهایی برای توسعه چند میدان نفتی در ایران است گفته، وی اطلاعی هنوز اطلاعی از جزئیات هرگونه قرارداد احتمالی ندارند.
دادلی هفته گذشته گفت: «ایران یک کشور بزرگ نفتی و گازی است... اما ما در حال حاضر هیچ قرارداد مشخصی در دست نداریم... ما قصد داریم خیلی محتاطانه عمل کنیم. ما نمی خواهیم هیچ تحریمی را نقض کنیم.»
اگر این عدم شفاف سازی از سوی مقامات ایرانی منجر به عدم حضور شرکت ها در مناقصه های دولت ایران یا سرمایه گذاری در سایر مناطق شود، می تواند برنامه های دولت اصلاح طلب حسن روحانی برای جذب 185 میلیارد دلار سرمایه گذاری از شرکت های بزرگ نفتی برای 50 پروژه نفتی و افزایش تولید نفت ایران به 5 تا 6 میلیون بشکه در روز را تضعیف نماید.
این مسئله می تواند ایران را از افزایش درآمد نفتی که این کشور قصد دارد پس از سال ها تحریم به آن دست پیدا کند، محروم سازد.

رقابت برای جذب سرمایه گذاری خارجی بین کشورهای تولید کننده نفت در طی 5 سال اخیر به دلیل فراوانی کشف منابع جدید انرژی در کشورهایی نظیر برزیل و آمریکا شدت گرفته است.
مدیران برخی از شرکت های نفتی علاقمند به سرمایه گذاری در ایران همچنین گفته اند، مشخص نیست که آیا قراردادهای منعقده نیازمند تصویب مجلس ایران خواهد بود یا نه.  به ویژه در حالی که انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز در پیش است، مخالفت ها با دولت حسن روحانی افزایش یافته است.
از سوی دیگر، در سال جاری، مدیران ارشد شرکت ملی نفت ایران چندین نوبت تغییر کرده اند. کارشناس یک موسسه مشورتی غربی که در زمینه مذاکره با ایران با یک شرکت مهم خارجی همکاری می کند در این باره گفت: «وقتی شما به تهران می روید، می بینید که تیمی که داشتید با آن مذاکره می کردید به کلی عوض شده است.»
یک مدیر نفتی از یک شرکت بزرگ بین المللی که در حال مذاکره با ایران است گفت: «من فکر نمی کنم که بدون موافقت مجلس ایران کسی برود و قراردادی با آنها امضا کند. شما چطور می توانید تضمین کنید که چنین قراردادی واقعی است، وقتی تصویب مجلس  کشور پشت آن قرارداد نیست.»

منبع خبر: خبر گزاری تسنیم
  ۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۷:۳۲:۴۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد