کمبود نقدینگی در گروه پالایشی دستاورد افزایش قیمت فرآورده‌ها است

کمبود نقدینگی در گروه پالایشی دستاورد افزایش قیمت فرآورده‌ها است
یک مقام مسئول گفت: با توجه به رکود بازار، نقدینگی، پالایشی‌ها دچار مشکل خواهند شد. ضمن آنکه قیرهای تهاتری وزارت راه و شهرسازی نیز مزید بر علت شده و میزان فروش نقدی وکیوم باتوم کاهش می‌یابد.

میثم باقری کوپایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو  درباره تأثیر قیمت‌ جدید فرآورده‌های نفتی بر حجم معاملات بورس کالا گفت: تغییرات قیمتی یکباره و شوک‌های نامناسب باعث تاثیر منفی بر بازارها و به کما رفتن آنها  خواهد شد و در عین حال بازار های کالایی را دچار سردرگمی خواهد کرد.

وی افزود: این موضوع علاوه بر حجم معاملات بورس کالا بر روی نقدینگی مورد نیاز شرکت‌های پالایشی اثرگذار خواهد بود. همچنین شوک ناگهانی حاصل از افزایش قیمت در نهایت به مصرف کننده نیز انتقال خواهد یافت و در حالی که قصد دولت کنترل تورم است، این هدف را دچار خدشه خواهد نمود. افزایش قیمت باعث افزایش شاخص قیمت تولید کننده PPI شده و با افزایش شاخص بهای دستمزد فصلی WPI در نهایت شاخص قیمت مصرف کننده CPI نیز افزایش خواهد یافت.

به باور کوپایی در صورتی که قیمت در دو مرحله تا 15 درصد افزایش می‌یافت، با شایعاتی که در بازار وجود داشت، پس از افزایش مرحله اول، به طور حتم عرضه‌های پالایشگاه‌ها در بورس کالا و بورس انرژی با افزایش قیمت 10 درصدی مواجه می‌شد و نقدینگی مورد نیاز پالایشگاه‌ها نیز به خوبی تامین می‌شد. در این میان همه راضی بودند و بازار آرام ارام با این شرایط وفق پیدا می‌کرد. در سناریوی دوم نیز می‌توانست تغییر ارز مبادله‌ای به ارز آزاد در 5 مرحله و در 5 ماه انجام شود، تا شوک ناگهانی به بازار وارد نشود.

عضو هیات مدیره کارگزاری بانک مسکن با تحلیل آثار افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی بر روی حجم معاملات بورس کالا عنوان کرد: با توجه به این افزایش قیمت، بازار فرآورده‌های نفتی (پس از انجام معاملات هفته جاری) مدتی در کما به سر خواهد برد که بازه حداقل یک ماهه برای آن پیش بینی می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از سفته‌بازان در بازار غیر رسمی با سود مناسبی روبرو هستند، در روزهای آتی شروع به عرضه فرآورده‌های نفتی در بازار آزاد خواهند نمود و قیمت‌های بازار غیر رسمی کمتر از بورس کالا و انرژی خواهد شد.

وی گفت: این مساله تا آنجا ادامه خواهد یافت که موجودی انبار سفته بازان به کمترین حد ممکن برسد و با کاهش موجودی در دو ماه اینده بازار به تعادل نسبی خواهد رسید. در این میان دو مساله دیگر نیز ممکن است باعث افت قیمت ها در بازار شود. ریسک کاهش قیمت ارز آزاد که در حالت تک نرخی ممکن است به وقوع بپیوندد و ریسک کاهش قیمت نفت و به تبع آن فرآورده‌های نفتی.

به باور وی در مورد ریسک کاهش قیمت نفت پیش بینی می‌شود، حرکت نفت برنت در کانال جدید 50 تا 60 دلاری است، اما به هر حال سقوط به کانال 40 تا 50 دلاری باعث خواهد شد، بازار خواب بیشتری را تجربه نماید.

باقری کوپایی در بخش دیگر با تحلیل آثار افزایش قیمت فرآورده‌های فرعی بر روی نقدینگی شرکت‌های پالایشی گفت: قسمت زیادی از نقدینگی شرکت‌های پالایشی از طریق فروش وکیوم باتوم، آیزوفید ، آیزوریسایکل، انواع حلال ها ، گوگرد و لوبکات سبک و سنگین تامین می شود.

وی ادامه داد: در این میان با توجه به رکود بازار، نقدینگی این شرکت‌ها نیز دچار مشکل خواهد شد. ضمن آنکه قیرهای تهاتری وزارت راه و شهرسازی نیز مزید بر علت شده و میزان فروش نقدی وکیوم باتوم کاهش می‌یابد و درحالیکه پالایشگاه ها بیشتر مجبور به فروش قیر تهاتری هستند، این گونه معاملات، نقدینگی لازم را برای این شرکت‌ها تامین نخواهد کرد.

کوپایی گفت: در مورد تأثیر این مصوبه بر روی سود شرکت های پالایشی، در ظاهر تنها این مصوبه سود این شرکت ها را به دلیل تفاوت نرخ سود سپرده و تسهیلات spread مناسب تر افزایش خواهد داد.

منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۶:۴۲:۳۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد