توربین های گازی ساخت ایران در خدمت صنایع نفت و گاز کشور

توربین های گازی ساخت ایران در خدمت صنایع نفت و گاز کشور
مدیرعامل گروه توربین ماشین خاورمیانه گفت : با تلاش متخصصان داخلی توربین های گازی ساخت ایران در خدمت صنایع نفت و گاز است.
مدیرعامل گروه توربین ماشین خاورمیانه گفت : اولین محصولات ما در بخش ناحیه داغ توربین شامل بخش روتاری و دوار در سالهای 83 - 84 تحویل صنایع نفت و گاز شد و تا امروز بدون هیچگونه شکایتی در حال بهره برداری کامل است.
حسن هلالی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه حدود 15 سال قبل این گروه صنعتی موازی با بحث های انتقال تکنولوژی و ساخت توربین در کشور ایجاد شد ، افزود : تنها شرکت بخش خصوصی در سالهای دهه هشتاد بودیم که این صنعت پایه را با هدف توسعه صنعت نفت و گاز و توسعه صنایع نیروگاهی ایجاد کردیم ، البته این موضوع در ان زمان در دو شرکت بزرگ بخش دولتی در حال شکل گیری بود.
وی گفت : با توجه به اینکه در ان زمان هیچ سابقه ای از این صنعت در کشور نبود ، و سیاست وزارت نفت این بود که توربین های گازی برای تعمیرات اساسی نباید به خارج از کشور منتقل شود ، پایه گذاران این صنعت در بخش خصوصی سیاست های وزارت نفت را به فال نیک گرفتند و با ترسیم افق هایی فراتر از تعمیرات اساسی کار خود را براساس این سیاست پایه ای وزارت نفت شروع کردند.
هلالی افزود : تصمیم گرفتیم کار را با تعمیرات شروع کنیم تا به مرحله ساخت برسیم و  ابتدا ساخت محدود و بعد از آن ساخت قطعات حساس را شروع کردیم .
وی گفت : شرکت های خارجی که شرط انتقال تکنولوژی را به کشور ، ارائه سفارش خرید بیش از 100 تا 150دستگاه توربوکمپرسور قرار داده بودند ، حاضر به همکاری در حوزه قطعات ناحیه داغ نبودند چرا که افقی را برای کشور که ما در داخل به این تکنولوژی دست پیدا کنیم ، متصور نبودند.
هلالی با بیان اینکه اتفاقا ما کارمان را از ناحیه داغ که از دیدگاه خارجی ها گلوگاه بود، شروع کردیم ، افزود : ما در این 15 سال سه برنامه پنجساله شامل تعمیرات اساسی با هدف گیری توربین های پرتیراژ برای صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی ، تعمیر کمپرسور و ساخت قطعات مختلف ناحیه داغ ، ناحیه سرد ، ثابت و دوار توربین گاز برای گروه تدوین کردیم.
وی گفت : تا سال 1390 موفق به تحویل بیش از 100 دستگاه روتور و استوتور به صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی شدیم و در این فاصله زمانی بخش های روتاری را در صنایع حساس مثل صنایع پتروشیمی و مس کرمان با موفقیت اجرا کردیم.
هلالی افزود : با توجه به اینکه بهره برداران محصولات ما را چند سال متوالی بعنوان محصول برتر معرفی کردند ، در نهایت در سال 93 ، دوسال بعد از انعقاد قرارداد ویژه ای با وزارت نفت و شرکت ملی نفت ، محصولی را به صنعت نفت و گاز تحویل دادیم که تا امروز بدون هیچ گونه شکایتی از طرف مشتری در حال فعالیت است.
وی گفت : توربینی که ما ساختیم کار مهم و بزرگی بود که با همکاری متخصصان ایرانی از مجموعه صنعت و دانشگاه و 100 در 100 برپایه دانش و توانمندی داخلی و بدون استفاده از فناوری خارجی و انتقال تکنولوژی از خارج و یا پرداخت هزینه ای برای این فناوری بوده است.
هلالی با بیان اینکه ما ساخت توربین های گازی زیر 10 مگاوات را هدف گذاری کردیم، افزود : محصولی که گروه ماشین توربین خاورمیانه هدف گذاری کرد ، دارای کاربردهای بسیار متنوعی در صنایع دریایی ، صنایع نزدیک به صنایع هوایی و همپوشانی با این صنایع است.
وی با اشاره به عمق تحریم ها و اینکه در صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی بیشترین و شدیدترین تحریم ها را داشتیم ، گفت : حتی بعد از تحریم ها هم باز انحصار خیلی خاصی روی این بخش شاهد خواهیم بود ، قطعا به این شکل نیست که با برداشته شدن تحریم ها جریان دانش و فناوری در این حوزه خاص بدون هیچ مشکلی برای کشور فراهم شود.
هلالی افزود : خارجی ها برای همکاری با ما انتظار دارند حجم بزرگی از بازار به آنها اختصاص داده شود و این حجم بازار یعنی دور شدن از سفارش به داخلی ها ، دور شدن از ایجاد زمینه ها و بسترهای لازم برای توسعه شرکت های داخلی و به ویژه بخش خصوصی ؛ لذا این حوزه دارای حساسیت بسیار بالایی است که شما می توانید از محصولات آن درشناورها ، حمل و نقل ریلی ، انتقال نفت و گاز ، فراورده های نفتی همچنین انتقال آب استفاده کنید.
 

وی گفت : هنگامی که ما در دهه 1380 کار تعمیر اساسی توربین و سپس ساخت کامل توربین گاز را تعریف و شروع کردیم ، این شک و تردید را از ابتدا بهره برداران داشتند.

هلالی افزود : بدون هیچ سرمایه گذاری کلان دولتی یا کمک بانک ها و سرمایه گذاران خاص با سرمایه های اندک بخش خصوصی و سرمایه بزرگتر یعنی تلاش و جدیت و اعتماد به صنعت داخل هدف گذاری خود را به انجام رساندیم.
وی گفت : رقبا شک و تردید خیلی زیادی را هم خودشان ایجاد می کردند و هم در دل بهره برداران می انداختند که آیا این محصولات به درد صنایع می خورد ؟ ریسک های آن چیست ؟ چون مورد استفاده در حوزه های بهره برداری نفت و گاز است احتمالا خطراتی را برای پالایشگاه ها و واحدهای تولیدی و بهره برداری به همراه داشته باشد ولی ما کار را گام به گام با تحویل محصولات و قطعات محدود شروع کردیم ، ابتدا اعتماد آنها را به قطعات روتاری و دوار ، برخی قطعات ثابت و حساس ناحیه گرم و سرد ، جلب کردیم و در نهایت متفقاً به یک محصول 100 در 100 دانش بنیان با تکنولوژی های تک رسیدیم که بدون هیچ شک و تردید در میادین حساس نفتی مورد بهره برداری قرار می گیرد.
هلالی با تقدیر از حمایت و باور بهره برداران در این مسیر افزود : شاید در بحث های عمومی و در حوزه های غیر هایتک و استراتژیک رفت و آمدهای خیلی زیادی در سطح ملی وجود دارد و اروپایی ها و دیگر کشورها علاقه مندی زیادی برای سرمایه گذاری و همکاری از خود نشان می دهند.
وی گفت : شک و تردید نباید داشته باشید که این حوزه ها حتی در دوره های بعد از تحریم هم مشکلات خاص خودش را دارد و به نوعی تحریم های دیگر را پشت خودش دارد ، این حوزه ها حوزه هایی نیستند که خارجی ها به این سادگی مسیر انتقال تکنولوژی به داخل را به سادگی فراهم کنند و اجازه دهند که ما آنچه را که می خواهیم داشته باشیم در اختیار بگیریم ، این مهم اتفاق نمی افتد مگر اینکه مسئولان در مذاکرات اینها را به سمت داخلی و بخش های خصوصی داخلی سوق دهند.
هلالی افزود : البته نه با شرکت هایی که تازه شکل گرفته اند و تحت عنوان اینکه نشان بدهند اینها با شرکت های داخلی در راستای انتقال تکنولوژی و فناوری می خواهند کار کنند بلکه با شرکت های بزرگ ، قطعا می دانند اگر با ما کار را شروع کنند جذب تکنولوژی و دانش ما خیلی خیلی بیشتر از این خواهد بود تا گروه هایی که با انگیزه های کمتر درگیر این قضیه شوند.
وی گفت : استقبال زیادی از سوی شرکت های خارجی برای کار با شرکت هایی مثل ما صورت نمی گیرد ، بعضا تماس هایی هم که داشتیم و بازدیدهایی انجام شد و جلسات متعددی که برگزار کردیم در نهایت می گویند شما به جای انجام ساخت داخل به انجام تعمیرات با قطعات ما محدود شوید.
هلالی افزود : این نوع نگاه ها با هدفگذاری های ما با توجه به وضعیت و نیاز کشور همچنین سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی که هم باور داریم و هم چیزی که برای دستیابی به دانش پایه باید پیش ببریم بعضا همخوانی ندارد ، اصرار و هدایت شرکت های خارجی توسط مسئولان به سمت شرکت های خصوصی و فعال واقعی است که می تواند این مسیر را کوتاه کند و ما را به اهدافمان برساند.
وی با بیان اینکه گروه توربین ماشین خاورمیانه سه شرکت تخصصی در خودش ایجاد کرده است تا بتواند این خلاء و نیاز را تامین کند ، گفت : ما سال گذشته بیش از 76 هزار قطعه شامل بیش از 2300 تا 2400 نوع قطعه را تولید و با خدمات پس از فروش تحویل صنایع نفت و گاز دادیم که تاکنون شکایت ویژه ای نداشتیم.
هلالی افزود : قیمت و کیفیت ما در مقایسه با قیمت تحویل درب کارخانه خارجی ها حداقل 50 درصد پایین تر است اما اقتصادی بودن ان به میزان سفارش بستگی دارد.
وی با بیان اینکه با سفارش 50 دستگاه توربین ، قیمت ما با اروپاییها برابر می شود ، گفت : محصول ما سالهاست که بدون هیچ گونه مشکلی کارکرده و کیفیت و رضایت مشتری را در کارنامه خود دارد ، به جرات می توانم بگویم در برخی از قطعات و زیرمجموعه های این محصول قطعات مجموعه ما از نظر عمر و کارکرد بالاتر از مشابه خارجی است.
هلالی افزود : هدف گذاری ما این است که حداکثر در 3 تا 4 سال آینده به قرارداد ساخت بیش از 35 دستگاه به وزارت نفت برسیم.
منبع خبر: خبر گزاری صدا و سیما
  ۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۷:۴:۵۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد