شاخص بورس این هفته وارد کانال بالاتر شد

شاخص بورس این هفته وارد کانال بالاتر شد
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات این هفته وارد کانال 80 هزار واحد شد.

شاخص بورس در اخرین روز کاری هفته مانند بیشتر روزهای هفته سبزپوش شد ، 538 واحد افزایش یافت و به 79 هزار و 300 واحد رسید.

ارزش بازار سهام به قیمت جاری هم بیش از 327 هزار و300 میلیارد تومان است.

این هفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار که در صدر هیاتی 11 نفره، با مقامات ارشد بازار سرمایه کره جنوبی دیدار می‌کند، به عنوان سخنران کلیدی سمینار «تبادل دانش مالی ایران - کره» بر اجرایی کردن تفاهم نامه‌های همکاری منعقده و گسترش همکاری همه جانبه تاکید کرد. دکتر شاپور محمدی با اشاره به اقدامات اخیر دولت و بازار سرمایه گفت: پس از برجام، تولید و صادرات نفت از افزایش چشمگیری برخوردار شده و واردات کره جنوبی از ایران حدود دو برابر شده است.

در این سمینار، جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل، صنعت خدمات مالی را کاملا آماده و در دسترس سرمایه گذاران خارجی دانست و با اشاره به تصویب انتشار 12 میلیارد دلار اوراق در قانون بودجه سال جاری، افزود: در ششمین برنامه توسعه، حجم انتشار اوراق بهادار اسلامی، باید تا سال 2022 سالانه 20 میلیارد دلار باشد. بهادر بیژنی در پایانی سخنان خود ضمن اشاره به تعهدات سازمان به ویژه در بعد بین‌الملل گفت: بدون شک عضویت سازمان بورس در IOSCO، مهمترین دستاورد برون مرزی بازار سرمایه به شمار می‌رود.

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران، با اشاره به ساختار تامین مالی پروژه‌های نفت و گاز ایران گفت: صکوک مشارکت پروژه های زیرساختی نفت و گاز، پتروشیمی، صکوک اجاره بر مبنای دارایی های فیزیکی موجود یا برای خرید دارایی های سرمایه ای، صکوک مرابحه تامین سرمایه در گردش بنگاه ها و پروژه ها، صکوک منفعت بر مبنای درآمدهای آتی پروژه ها و صکوک استصناع پروژه های زیرساختی نفت و گاز و پتروشیمی از جمله ابزارهای کارآمد این حوزه است.

همچنین معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ورود شرکت های تعاونی سهامی عام به بورس را خدمتی به تعاونی ها توصیف کرد و گفت: با توجه به سهم اندک تعاونی ها در اقتصاد کشور قطعاً نه تنها نتیجه و منفعت این عملیات بیشتر برای تعاونی ها است بلکه بورس به بازوی کمکی برای این بخش از اقتصاد تبدیل می شود پس این ارتباط نباید خدمت به بورس تلقی شود. حمید کلانتری در خصوص آمادگی زیر ساخت های بازار سرمایه جهت ورود تعاونی های سهامی عام خاطر نشان کرد: براساس قانون، شرکت های تعاونی متعارف اصولا نمی توانستند در بازار سرمایه ورود کنند که با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت های تعاونی سهامی عام ایجاد شدند که بر اساس چارچوب تعیین شده مجوز ورود به بازار سرمایه را دریافت کردند.

ورود طلاهای خانگی به چرخه اقتصاد از طریق بورس کالا

حامد سلطانی نژاد درباره پیشنهاد راه اندازی صندوق طلا در بورس کالا گفت:‌ صندوق های طلا در دنیا کارآیی دارند و برای اینکه از نوسانات جهانی قیمت طلا استفاده شود و در عین حال ریسک تلاطمات را پوشش دهند، مورد استفاده قرار می گیرند؛ افرادی که در این صندوق ها یونیت خریداری می کنند می توانند یا طلا و یا پول بیاورند. به گفتخ مدیرعامل بورس کالا صندوق های طلا می تواند طلای راکد و خانگی را برای کمک به اقتصاد کشور جمع آوری کند.
اوراق مشارکت دولتی به تایید کمیته فقهی بورس رسیده است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن آقا نظری، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اوراق مشارکت گفت: در اوراقی که دولت قصد انتشار و فروش آن را دارد، دِین فروخته می‌شود و هیچ‎گونه عملیات ربوی رخ نمی‌دهد بلکه صرفا برای تسویه طلب‌ها از دولت است. این اوراق به تایید کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده است و هیچگونه مشکل شرعی بر آن وارد نیست.

بهنام محسنی، معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران، با بیان اینکه محدودیت‌های پیشین در خصوص شرایط لازم برای راه‌اندازی تالار اختصاصی، شعبه، اتاق معاملات، دفتر پذیرش و نمایندگی کارگزاران عضو فرابورس ایران رفع شده است، افزود: به‌عنوان مثال تالار اختصاصی باید دارای دفتر پذیرش در محل، ایستگاه معاملاتی، محل استقرار ارباب رجوع، رایانه متصل به سامانه معاملات به‌همراه یک خط دیتا باشد و مانند گذشته سخت‌گیری نسبت به مسائلی همچون کف و سقف متراژ محل مورد نظر، کروکی‌های متعدد مکانی برای راه‌اندازی تالار در این ضوابط وجود ندارد.

مدیر عامل یک شرکت کارگزاری، در خصوص صنایع برتر بازار سرمایه در نیمه دوم سال گفت: صنایعی همچون پتروشیمی، پالایشگاهی و بانکی پتانسیل رشد دارند.

حمیدرضا مهرآور اظهار داشت: از آنجایی که تحریم هایی که وعده رفع آنها داده شده بود، در نیمه نخست سال به طور کامل برطرف نشد عملکرد شرکت ها در این مدت در حد انتظار و پیش بینی ها مثبت نبود. اما در صورتی که بحث رفع تحریم های کامل بانکی اجرایی شود بسیاری از صنایع بازار سرمایه از جمله پتروشیمی، پالایشگاهی و بانکی می توانند با رشد و رونق رو به رو شوند.

به گفته مدیر موسسه اقتصاد ایرانیان بررسی‌ ها نشان می‌دهد در جریان معاملات مهر ماه حدود 55 میلیارد تومان نقدینگی جدید از سوی سهامداران خرد وارد بازار شده است و دلیل افزایش مشارکت حقیقی ها در بازار سرمایه افزایش اعتبارات کارگزاری ‌ها پس از اتمام سال مالی و خوش ‌بینی معامله ‌گران به آینده وضعیت اقتصادی کشور است.

امیررضا حسنی با اشاره به این نکته که بررسی عملکرد بازیگران بازار سهام در نخستین ماه از فصل پاییز نشان می‌دهد که در این ماه مشارکت معامله ‌گران حقیقی در بورس تهران نسبت به ماه ‌های پیش، رشد مناسبی را تجربه کرده است، بیان کرد: در فروردین ماه سال جاری مشارکت حقیقی ها در بورس تهران حدود 68 درصد بود، اما این میزان مشارکت در شهریور ماه این مشارکت به 55 درصد رسید و طی داد و ستد مهر ماه، مشارکت این فعالین بازار سرمایه به 64 درصد بازگشت.

دومین شرکت فن آوری اطلاعات اروپا در راه بازار سرمایه ایران

پس از سپری شدن یک دهه و عبور از تحریم ها کارشناسان شرکت "Atos" به ایران سفر کردند تا با مقامات رسمی سازمان بورس اوراق بهادار و دیگراعضای بازار سرمایه کشور مذاکره کنند. پایگاه داده ها و نرم افزار معاملاتی بازار سرمایه ایران، ده سال پیش توسط "Atos"، شرکت فناوری اطلاعات فرانسوی که پس از شرکت (IBM GLOBAL) دومین شرکت فناوری اطلاعات در منطقه اروپا است،

طراحی و پیاده سازی شد، اما به دلیل تحریم ها نوسازی آن انجام نگرفت.کارنامه بورس تهران در نخستین ماه از پاییز، با رشد 1/ 2 درصدی شاخص کل بسته شد تا بازار سهام برای دومین بار در سال جاری، سایر بازارهای رقیب (ارز، سکه و بازار پول) را پشت سر بگذارد.

اما با توجه به شرایط بازار، اگر چه خبری از نزول قابل توجه قیمت ‌ها نخواهد بود، اما بازار سرمایه برای عبور از سطح فعلی به محرک ‌های قدرتمند تر دیگری نیز نیاز دارد.

 

منبع خبر: خبر گزاری صدا و سیما
  ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۸:۳۷:۴۱ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد