نشست اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها در وین

نشست اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها در وین
در ابتدای هفته، هر سه شاخص مهم در بازار نفت متأثر از تصمیم اوپک مبنی‌بر فریز تولید، همچنان در مرز بیش از ٥١ دلار در نوسان بودند. در میانه هفته، در پی انتشار اخباری مبنی‌بر همراهی‌نكردن عراق با تصمیم اوپک، افزایش دکل‌های فعال آمریکا و رشد تولید نفت نیجریه، قیمت‌ها با کاهش مواجه شدند و تا پایان هفته این روند کاهشی ادامه یافت؛ به‌طوری‌که شاخص نفت آمریکا در پایان هفته به زیر ٥٠ دلار در هر بشکه رسید و شاخص برنت هم در روز چهارشنبه سطح زیر ٥٠ دلار را تجربه کرد.

در روز جمعه نشست اعضای اوپک در وین برگزار شد و قرار است امروز تولیدکنندگان غیراوپک نیز به آن بپیوندند تا درخصوص وضعیت بازار و سطح کاهش تولید تصمیم‌گیری کنند. 
٣شاخص اصلی قیمت نفت
قیمت نفت «برنت‌دریای‌شمال» (Brent) در پایان روز پنجشنبه بیست‌وهفتم اکتبر، ٥٠دلارو ٤٧ سنت معامله شد که نسبت به پایان هفته قبل، ٩١ سنت کاهش یافته است. شاخص «نفت وست‌تگزاس‌اینترمدیت» (WTI) نیز در همین روز ٤٩دلارو ٧٢ سنت معامله شد که نسبت به پایان هفته قبل، ٧١ سنت افت نشان می‌دهد. 
همچنین بنا بر گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان (OPEC Reference Basket Price) - که متشکل از میانگین قیمت نفت ١٢ کشور عضو این سازمان است- در پایان روز پنجشنبه بیست‌و‌هفتم اکتبر به ٤٧دلارو ٢٣ سنت رسید که نسبت به روز مشابه هفته گذشته، یک‌دلارو ٢٨ سنت پایین‌تر است. 
‌ نشست اوپک و غیراوپک
کشورهای عضو اوپک روز گذشته در وین یک نشست نفتی در راستای اجرای توافق کاهش تولید برگزار کردند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از فارس، قرار است ١٣ کشور تولیدکننده غیراوپک نیز امروز به این اجلاس بپیوندند.
 برخی منابع آگاه خبر داده‌اند قرار است کاهش تولید چهاردرصدی عربستان و هم‌پیمانانش در این جلسه بررسی شود. البته لازم به ذکر است در نشست رسمی اوپک سی‌ام نوامبر (نهم آذر) میزان کاهش تولید هر کشور عضو قطعی خواهد شد و نشست امروز تنها برای هماهنگی میان تمامی تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک است.
 همچنین نماینده روسیه در اوپک اعلام کرد احتمال کاهش تولید نفت این کشور برای ایجاد ثبات در بازار وجود دارد. 
آذربایجان نیز از افزایش‌ندادن تولید نفت خود در راستای همراهی با تصمیم اوپک خبر داد. 
‌ همکاری عربستان و روسیه در بازار نفت
گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات نفتی عربستان و روسیه به یک توافق اولیه درخصوص کاهش تولید نفت رسیده‌اند. به گزارش العربیه به نقل از فارس، وزرای انرژی دو کشور در یک کنفرانس خبری بر لزوم همکاری تولیدکنندگان در جهت ثبات بازار نفت تأکید کرده‌اند. این دو تولیدکننده عمده نفت جهان بر این باورند که با توجه به بهبود عوامل مؤثر بر عرضه و تقاضا، دوران نفت ارزان به پایان رسیده است. اگرچه به نظر می‌رسد این باور چندان در واقعیت نمود عینی نداشته باشد، اما باید منتظر نتیجه نشست امروز در وین و تبعات آن بر بازار ماند. 
‌ تمایل‌نداشتن عراق به کاهش تولید
در‌حالی‌که به نظر می‌رسد دو تولیدکننده مهم نفت (روسیه و عربستان) بر سر کاهش تولید به توافق رسیده‌اند، اما خبرها حکایت از ناسازگاری عراق در این میان دارد. مدیر بخش بازاریابی شرکت ملی نفت عراق روز یکشنبه اعلام کرد این کشور تمایلی به همراهی با اوپک در جهت کاهش تولید ندارد. به نظر می‌رسد مشکلات داخلی و امنیتی در کنار بازگشت ایران (به‌عنوان مهم‌ترین رقیب) به بازارهای بین‌المللی سبب شده است تا عراق ریسک کاهش تولید نفت خود را نپذیرد. 
این کشور هم‌اکنون با تولید چهار‌میلیون‌و ٧٧٤‌ هزار بشکه دومین تولیدکننده نفت اوپک پس از عربستان شناخته می‌شود. 
‌ قیمت گاز طبیعی
به گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، شاخص اسپات هنری ‌هاب (Henry Hub) به‌عنوان شاخصی برای قیمت فروش لحظه‌ای گاز طبیعی در آمریکا در هفته منتهی به بیست‌و‌هشتم اکتبر، دودلارو ٧٨ سنت به ازای هر‌ میلیون بی‌تی‌یو یا واحد گرمایی انگلیسی (MMBtu) مبادله شد که نسبت به هفته گذشته، ٣٣ سنت افت نشان می‌دهد. 
کاهش قیمت‌های نفت که به طور مستقیم بر قیمت گاز طبیعی اثر دارد، دلیل اصلی این افت قیمت عنوان شده است. 

منبع خبر: روزنامه شرق
  ۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۸:۵۴:۱۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد