بورس رکوردشکنی کرد

بورس رکوردشکنی کرد
روز گذشته شاخص بورس با رشدی بیش از ۱۰۰۰واحد اولین رکورد کم‌نظیر بورس در سال ۱۳۹۵ را برای سهامداران رقم زد. از همان ابتدای معاملات در اولین روز معاملاتی هفته که روند معاملات با صعود همه‌جانبه شاخص‌ها در بازار سهام همراه شد پیش‌بینی اینکه فعالان این بازار با یک روز خاص مواجه شوند، خیلی سخت نبود.

این رشد در حالی رقم خورد که حتی شوک اختلال در سیستم معاملات نیز نتوانست خرید و فروش سهام بورس را تحت‌تاثیر قرار دهد و حتی بازار سهام در حالی که 30 دقیقه با تاخیر معاملات خود را آغاز کرد اما در انتها با رشد 1041، شاخص به کانال 80 هزار واحدی برگشت تا نشان‌دهنده یک صعود بی‌دردسر و جالب توجه برای بازیگران این بازار باشد. روز گذشته شاخص بورس در پایان معاملات به 80 هزار و 340 واحد رسید و در کنار آن ارزش بازار نیز با چهار هزار میلیارد تومان رشد از 327 هزار میلیارد تومان به 331 هزار میلیارد تومان رسید که نشان از ورود حجم نقدینگی قابل اعتنایی در بورس است. یکی از نکات مهم معاملات روز گذشته که باید به آن اشاره کرد تحرک معاملاتی شدید حقوقی در تالار شیشه‌ای بود که تقویت اعتماد بزرگان بورس را تایید می‌کرد. این اتفاق مثبت بورس را باید به شوک سفر فدریکا موگرینی هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم بی‌ارتباط ندانیم که برای مذاکره با طرف‌های ایرانی بر سر موضوع بحران سوریه به تهران سفر کرده است. این‌گونه تحولات هیچ‌گاه از نظر سرمایه‌گذاران باهوش ایرانی به خصوص در بازار سرمایه و بورس دور نمی‌ماند و همانند پالس‌های مثبت به آن در جهت اعتمادسازی جهانی به نفع ایران تعبیر می‌شود که زمینه‌ساز جلب اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی هم در نهایت خواهد شد. درباره سایر تحولات روز گذشته و چرایی رشد شدید شاخص و بورس یک تحلیلگر بازار سهام نیز ارزیابی خود را اعلام کرد.

ریشه یابی صعود نماگر
در این ارتباط یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مهم‌ترین متغیرهای موثر در رشد خیره‌کننده روز گذشته ارزش بازار و شاخص کل بورس، دو پیش شرط استمرار وضعیت رو‌به رشد بازار سهام را اعلام کرد. حسین خواجویی تحلیلگر بازار سرمایه در گفت و گو با ملت بازار به رشد بیش از 1000 واحدی شاخص در معاملات روز گذشته و افزایش بیش از 4000 میلیارد تومانی ارزش بازار اشاره کرد و اظهار داشت: فارغ از دلایل تکنیکالی رشد بورس، چند عامل بنیادی در وضعیت جاری بازار که از هفته‌های اخیر نشانه‌های مثبتی از آن را شاهد هستیم دخیل بوده است. وی اولین عامل را بحث انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دانست و گفت: واقعیت آن است که بورس ایران از افزایش شانس هیلاری کلینتون برای پیروزی در انتخابات استقبال می‌کند. چراکه صاحبنظران این حوزه معتقدند پیروزی دونالد ترامپ یک فاکتور بازدارنده در مسیر اجرای «برجام» محسوب می‌شود این در حالی است که در مقابل نامزد حزب دموکرات به استمرار روند توافق هسته‌ای پایبندتر خواهد بود. این تحلیلگر بازار سرمایه همچنین چشم‌انداز قیمت نفت در بازارهای جهانی را مورد توجه قرار داد و گفت: خوشبختانه قیمت طلای سیاه طی هفته‌های گذشته با روند صعودی مواجه بوده و همه ارزیابی و پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی بانک جهانی و موسسات سرمایه‌گذاری بیانگر افزایش قیمت نفت برنت به 60 دلار تا سال 2017 است. خواجویی به کیفیت انتشار گزارش‌های شش ماهه شرکت‌های بورسی و فرابورسی اشاره کرد و گفت: عملکرد میاندوره‌ای شرکت‌ها تا حدودی نشان داد رویه نزولی در سودآوری بنگاه‌های اقتصادی متوقف شده است. این افزایش درآمد در صنایع مرتبط با قیمت‌های جهانی از جمله فولادی، معدنی و سنگ‌آهنی بیش از سایرین نمایان بود. به گفته وی، با افزایش سودآوری شرکت‌ها و توقف روند کاهش رشد تولید ناخالص داخلی، طبیعی است بازار سرمایه آینده پیش رو را بهتر از شرایط گذشته و حتی حال ارزیابی خواهد کرد. این فعال بازار سرمایه با تاکید بر تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری داخلی بر وضعیت بازار سرمایه اظهار داشت: در ماه‌های پایانی دولت یازدهم به نظر می‌رسد بازار سهام به دلایلی همچون اجرای واقعی «برجام»، ثبات در مناسبات بین‌المللی و سیاست‌های منطقه‌ای وزن بیشتری را به پیروزی روحانی اختصاص داده و تا حدودی به استقبال این رویداد رفته است.

تردید استمرار رشد
خواجویی در پاسخ به این سوال که‌ آیا روند جاری بورس می‌تواند در روزهای آینده تداوم داشته باشد، گفت: واقعیت آن است که به دلیل نبود نقدینگی تازه و همچنین نبود لیدر مشخص در بورس، نسبت به استمرار این وضعیت در روزها و هفته‌های آینده تردید وجود دارد. وی با اشاره به صنایع پرپتانسیل برای حرکت رو به جلو تا پایان سال گفت: اگرچه در صنایع فولادی، معدنی و سنگ‌آهنی ظرفیت رشد حداکثر 20 درصدی وجود دارد اما نمی‌توان انتظار داشت بازار سهام روی این گروه‌ها به دنبال لیدر باشد. این در حالی است که این روزها گروهی خاص یا تک‌سهم‌ها برای دوره کوتاهی مورد توجه بازار قرار می‌گیرند و کلیت بازار تحت‌تاثیر صنعت خاصی نیست. به نوشته جهان صنعت،به گفته خواجویی، با توجه به وضعیت فعلی حاکم بر اقتصاد جهانی و آینده انتخابات ریاست‌جمهوری داخلی، استمرار رویه فعلی در گروه‌های پیشرو فعلی به طرز فزاینده‌ای دور از انتظار است. وی با تاکید بر اینکه با تحقق دو شرط استمرار وضعیت رو به رشد بورس منطقی خواهد بود، خاطرنشان کرد: تزریق نقدینگی پرقدرت به بازار و به دنبال آن وجود لیدر جدید در بورس تنها دو شانس بازار برای حرکت رو به جلو خواهد بود. خواجویی معتقد است، در حال حاضر تنها دو گروه خودرو و بانک، ظرفیت رهبری بازار را به شرط وجود نقدینگی دارا هستند. در غیر این صورت بازار سهام تا پایان سال با روند متعادل رو‌به مثبت و با شیب بسیار ملایم مواجه خواهد بود.

 

منبع خبر: 
  ۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۷:۱۷ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد