نوسان شاخص بورس به بهانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکااست

نوسان شاخص بورس به بهانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکااست
یک کارشناس بازار سرمایه، وضعیت کنونی بورس را هیجانی و احساسی دانست و می گوید: تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رخدادهای سیاسی و اقتصادی داخل کشور، شاخص بورس با نوسان های شدید مواجه شده است.

تالار بورس در هفته های اخیر، نوسانات شدیدی را پشت سر گذاشته که باعث سردرگمی برخی فعالان کم تجربه بازار شده است.
رشد 1041 واحدی در هشتم آبان و ورود پر قدرت به کانال 80 هزار واحدی، موجب امیدواری در میان سهامداران شد اما پس از آن شاخص بورس در روندی نزولی قرار گرفت و حتی به کانال 79 هزار واحدی بازگشت.
شاخص بورس روز گذشته (شنبه) با افت سنگین همراه بود، به طوری که با 417 واحد کاهش به 79 هزار و 253 واحد رسید.
در همین ارتباط «احسان رضاپور» کارشناس بازار سرمایه، درباره چرایی نوسانات شدید شاخص بورس در روزهای اخیر، گفت: افت و خیزهای شاخص بورس در روزهای اخیر، ناشی از فضای هیجانی موجود در بازار است که تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اخبار سیاسی و اقتصادی موثر داخل کشور است.
عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه درباره تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بازار بورس ایران، افزود: بورس ایران یک بازار کالامحور (مواد پایه و فلزات اساسی) است، بنابراین هر گونه تغییر در قیمت این محصولات در بازارهای جهانی، به سرعت به بورس تهران منتقل می شود.
رضاپور با بیان اینکه انتخاب هر کدام از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا، تاثیر مستقیم بر نرخ برابری دلار بر سایر ارزهای بین المللی خواهد داشت، افزود: تغییر برابری ارزهای بین المللی نیز بازار کالا را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین نتایج انتخابات آمریکا می تواند نوسانات شدید مقطعی و تاثیر کوتاه مدت بر بازار داشته باشد.
وی گفت: این انتخابات از دو نگرش مختلف تاثیرگذار خواهد بود، روی کار آمدن دموکرات ها به دلیل رویکرد تعامل جویانه، می تواند خوشبینی اهالی بازار سرمایه به حل و فصل بیشتر چالش ها و در نتیجه گشایش های بیشتر اقتصادی و تعامل صنعت و شرکت ها با صاحبان تکنولوژی و امنیت بیشتر سرمایه گذاری در بازار با چشم انداز بهتر، تعبیر و تفسیر شود.
وی افزود: از سوی دیگر، روی کار آمدن جمهوری خواهان، تضعیف نسبی شاخص دلار و رشد قیمت کالاها را در پی خواهد داشت که سبب رشد نرخ فروش محصولات شرکت ها می شود.
رضاپور گفت: هرچند ممکن است سیاست گذاری کلی در کشور ما تفاوت جدی نداشته باشد و تابع ضوابط و شرایط از پیش تعیین شده خاص خواهد بود.
وی از فشار عرضه به دلیل نیاز به نقدینگی به عنوان عامل دیگر نوسانات شدید و افزایش حجم معاملات در بازار نام برد و گفت: بازار سرمایه در ماه های اخیر، بازاری کم رمق و کم حجم بوده و در چنین شرایطی با رشد اخیر، جذابیت فروش سهم برای شرکت هایی که با کمبود منابع بوده و نیازمند تامین مالی هستند افزایش یافته است.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به رشد قیمت کالاها و اخبار منتشر شده درباره نحوه نرخ گذاری مواد اولیه و فروش محصولات پالایشگاه ها در هفته های اخیر، قیمت سهام در بازار رشد کرد و به تبع آن، برخی شرکت ها از این فرصت برای فروش سهام و تامین نقدینگی استفاده کردند که فشار سنگینی را در بخش عرضه در درصد مثبت سهام شرکت ها شکل داده است.
وی یادآور شد: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پس فردا (سه شنبه) برگزار می شود و تا مدتی پس از آن نیز تحلیل ها و تفسیر های مختلف گروه ها و جناح های سیاسی کشور، از نتیجه انتخابات نقل محافل اقتصادی و سیاسی خواهد بود، بنابراین در کوتاه مدت و تا مشخص شدن عملی سیاست های رییس جمهوری آینده این کشور، تاثیر هیجانی انتخابات آمریکا بر بازارها از جمله بازار سرمایه ایران پایدار باقی می ماند.
رضاپور با بیان این که فضای کنونی بازار سرمایه، بسیار هیجانی است، گفت: در چنین شرایطی به خصوص سهامداران تازه وارد آماده تاثیر پذیری از اخبار هستند و به دنبال شایعه و خبری مثبت یا منفی واکنش های مثبت و منفی هیجانی در معاملات از خود نشان می دهند.
این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: در روزهای آتی، رفتار هیجانی و نوسانی در بازار سرمایه همچنان ادامه می یابد و هر بار به سراغ یک صنعت می رود.
وی افزود: این وضعیت تا زمانی که فعالان بازار به یک جمع بندی از وضعیت نهایی و تاثیرهای محرک های بازار برسند، تداوم خواهد داشت.
رضاپور با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: دولت یازدهم در سال های اخیر، اقدام های مثبتی را در عرصه های مختلف اقتصادی انجام داده است و در ماه های آینده تلاش خواهد کرد نتایج و دستاوردهای این اقدام ها را بیش از پیش به مردم و فعالان اقتصادی نشان دهد.
وی افزود: از سوی دیگر با توجه به پایان سررسید سپرده گذاری های با نرخ سود بالا در شبکه بانکی با خروج بخشی از نقدینگی از بانک ها ، بخش قابل توجهی از منابع مالی آزاد شده برای سوددهی بیشتر دنبال فرصت های سرمایه گذاری جدید است که در این میان به دلیل شرایط حاکم بر سایر بازار ها، بازار سرمایه از شانس بیشتری برای جذب منابع برخوردار است.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به موارد فوق، پیش بینی می شود پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا، در هفته های آتی به دلیل نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران، شرایط پر رونق تری در بازار سرمایه شکل بگیرد که می تواند تا پایان امسال و یا اردیبهشت ماه سال آینده نیز تداوم داشته باشد.
این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: دولت باید با افزایش مشوق ها در زمینه رونق اقتصادی و بهبود وضع نقدینگی شرکت ها، ضمن نشان دادن دستاوردها، برای تحریک بخشیدن به بازار سرمایه تلاش کند.
رضاپور یادآور شد: بازارهای موازی مانند مسکن و طلا با اطلاعات و شرایط حاکم فعلی باوجود پتانسیل رشد در حد و حدود تورم، از جذابیت جدی در مقایسه با بازار سرمایه برخوردار نیستند، در نتیجه معتقد هستم منابع مالی آزاد شده با مقتضیات فعلی برای کسب سود بیشتر، به بازار سرمایه، توجه بیشتری خواهد داشت.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که بازار پس از ایجاد ثبات و افت رفتار هیجانی، شانس زیادی دارد که در یک مسیر صعودی قرار گیرد، افزود: پیش بینی می شود در چهار ماه پایانی امسال، شرایط مطلوبی در بورس شکل بگیرد به طوری که شاهد رونق بیشتری نسبت به مدت مشابه سال های 1393 و 1394 خواهیم بود.

منبع خبر: ایسنا
  ۱۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۷:۴۷:۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد