میزبانی ایران از 25 کشور

میزبانی ایران از 25 کشور
بازار بورس ایران در آذر ماه سال جاری شاهد برپایی بیستمین همایش مجمع عمومی نهادهای ثبت، سپرده‌‌گذاری و تسویه و پایاپای آسیا – اقیانوسیه (ACG)و ورود نمایندگانی از 25 کشور دنیا خواهد بود

بازار بورس ایران در آذر ماه سال جاری شاهد برپایی بیستمین همایش مجمع عمومی نهادهای ثبت، سپرده‌‌گذاری و تسویه و پایاپای آسیا – اقیانوسیه (ACG)و ورود نمایندگانی از 25 کشور دنیا خواهد بود.محمدرضا محسنی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه در نشست خبری روز گذشته ضمن بررسی ابعاد بیستمین همایش ACG و میزبانی سمات از این مراسم، به امضای دو تفاهم‌نامه میان ایران و کشورهای ژاپن و تایوان در حاشیه‌ این اجلاس اشاره کرد و از صدور ۷۲۶ کد معاملاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد. آغاز به کار سامانه پس از معاملات جدید در آینده نزدیک، مأموریت سه بانک برای اتصال بازار سرمایه به بورس کره‌جنوبی، اشتیاق سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید اسناد خزانه اسلامی، فعالیت اولین صندوق سرمایه‌گذاری در بورس لندن، سامانه جدید اطلاع‌رسانی به سهامداران و بررسی دستاوردهای شرکت مدیریت دارایی مرکزی از دیگر نکات مهم در نشست دیروز بود.

حضور 25 کشور برای شرکت در همایش

محسنی در ابتدای اظهارات خود با اشاره به میزبانی سمات از بیستمین همایش بین‌المللی مجمع عمومی نهادهای ثبت، سپرده‌‌گذاری و تسویه و پایاپای آسیا – اقیانوسیه (ACG) گفت: سپرده‌گذاری مرکزی ایران از پانزدهم تا نوزدهم آذرماه میزبان بزرگ‌ترین دیدار بین‌المللی بازار سرمایه خواهد بود. محسنی در ادامه با اشاره به تاسیس ACG از سال 1997 میلادی و با حضور 14 سپرده‌گذار مرکزی گفت: از آن سال مجمع سالانه این نهاد بین‌المللی به‌طور منظم برگزار شده است. در حال حاضر ACG با عضویت 34 نهاد سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه و پایاپای از کشور‌های چین، کره‌جنوبی، استرالیا، نیوزیلند، ژاپن، اندونزی، مالزی، هند، بنگلادش، هنگ‌کنگ، قزاقستان، مالدیو، مغولستان، سنگاپور، فیلیپین، سریلانکا، تایوان، تایلند، ازبکستان و ایران تشکیل شده است. این نهاد از معتبرترین سندیکاهای بین‌المللی در حوزه ثبت، سپرده‌گذاری، تسویه و پایاپای به شمار می‌رود. وی در ادامه افزود: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران در سال 2012 عضو ACG شده و امسال میزبان بیستمین دوره از این همایش خواهد بود. به گفته محسنی تسهیل همکاری‌های بین اعضا و توسعه بازارهای بورس کشورهای عضو جزء اساسی‌ترین اهداف تشکیل ACG است. وی در ادامه افزود: سپرده‌گذاری‌های مرکزی و اتاق‌های پایاپای به جهت ماهیت زیرساختی و بنیادی خود در بازار سرمایه می‌توانند نقش مهمی در رسیدن به این اهداف ایفا کنند.

کاندیدا شدن «سمات» در کمیته ACG

مدیر‌عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی هدف این دوره از همایش ACG را ضرورت توسعه همکاری میان شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی در محیط در حال تحول کسب و کار دانست و گفت: امید است با این همایش، همکاری‌های فعلی بین اعضا گسترده‌تر و مجراهای جدیدتر بین‌المللی شناسایی شود. وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 90 نفر از اعضای ACG و سایر میهمانان خارجی برای حضور در اجلاس ثبت‌نام کردند. پیش‌بینی می‌شود تعداد مشارکت‌کنندگان در این همایش به حدود 120 نفر افزایش یابد. محسنی در ادامه تاکید کرد: امسال در همایش آذرماه به‌جز کشور‌های این گروه، یونان، پرتغال، عمان، الجزایر و اسپانیا نیز حضور دارند. محسنی به 20 سال همکاری و همراهی اعضای ACG اشاره کرد و گفت: می‌توان اقدامات مشترک و همکاری‌های اعضا را وارد سطح جدیدی کرد و با تکیه بر فناوری‌های روز بازار سرمایه کشورهای عضو را توسعه داد. وی در ادامه به کاندیدا شدن «سمات» برای در اختیار گرفتن یک کرسی از کمیته اجرایی ACG اشاره کرد و گفت: سه سال از برگزاری رای‌گیری و انتخاب اعضای کمیته اجرایی، رئیس کمیته اجرایی، کارگروه‌ها و سایر رای‌گیری‌های مشابه می‌گذرد. بنابراین تمام این رای‌گیری‌های ضروری در این دوره مجمع برگزار خواهد شد. سپرده‌گذاری مرکزی نیز برای گرفتن یکی از صندلی‌های کمیته اجرای ACG امسال در انتخابات کمیته کاندیدا شده است. به گفته محسنی در حاشیه اجلاس مزبور دو تفاهم‌نامه بین سپرده‌گذاری ایران و سپرده‌گذاری‌های ژاپن و تایوان نیز امضا خواهد شد. این تفاهم‌نامه‌ها باعث تسهیل روابط و بهبود مناسبات کاری می‌شود.

ورود سامانه پس از معاملات جدید

مدیر‌عامل سمات در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره سامانه پس از معاملات جدید پرداخت و گفت: سامانه پس از معاملات جدید از سال‌های گذشته نهایی و انجام شد پس از آن تلاش کردیم با آزمایش و فرآیند اصلاح و بهینه‌سازی، نقایص این سیستم برطرف و آماده بهره‌برداری شود. محسنی ادامه داد: سپرده‌گذاری برای بومی‌سازی نرم‌افزارها تلاش بسیاری را انجام داد به‌طوری که بخش عمده‌ای از نرم‌افزارها در داخل کشور تهیه شده است. محسنی با اشاره به اینکه در حال حاضر با هیچ شرکت خارجی برای خرید نرم افزار مذاکره نداریم، افزود: این سامانه برای سهام عدالت نیز توانمندی خوبی دارد و می‌تواند به این فرآیند کمک کند. وی در ادامه تاکید کرد: این سامانه در داخل کشور متخصصان داخلی طراحی و عملیاتی شده و از فروردین تا به امروز به‌طور موازی در حال تست و رفع ایرادها است و زمانی که به این باور برسیم که 100 درصد خطایی ندارد، به سرعت عملیاتی خواهد شد.

آخرین دستاوردهای شرکت مدیریت دارایی مرکزی

محسنی در ادامه به آخرین دستاوردهای شرکت مدیریت دارایی مرکزی اشاره کرد و گفت: به‌طور کلی طی سال جاری انواع صکوک به ارزش 7200 میلیارد ريال از سوی شرکت مدیریت دارایی مرکزی منتشر شده است. از ابتدای سال تاکنون نیز بیش از 24 هزار میلیارد ریال انواع اوراق بهادار مختلف از جمله اوراق مرابحه و سایر اوراق بهادار برای بخش‌های خصوصی از جمله صکوک رایتل، اوراق اجاره ماهان و قطارهای مسافربری جوپار منتشر شده است. در عین حال ارزش انتشار اسناد خزانه اسلامی نیز 5 هزار میلیارد ریال بوده است.به گفته محسنی، هم‌اکنون از بنگاه‌های مختلف درخواست‌هایی برای انتشار اوراق بهادار وجود دارد که اغلب آن از سوی مناطق آزاد تجاری درخواست شده است و این در حالی است که شرکت مدیریت دارایی مرکزی در تکاپوی استفاده از مکانیزم‌هایی است که بتواند انتشار صکوک را ساده‌تر کرد.

اقدامات بین‌المللی «سمات»

در ادامه این جلسه مطهره مروج، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت سپرده‌گذاری درخصوص اقدامات بین‌المللی سپرده‌گذاری مرکزی گفت: با تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری در لندن منابع به بازار سرمایه ایران وارد می‌شود و خدمات سپرده‌گذاری برای ورود سرمایه‌گذاران از طریق این صندوق انجام خواهد شد. تشکیل این صندوق فعلا در مرحله عقد قرارداد است. وی ادامه داد: فاز اول سرمایه این صندوق 50 میلیون پوند پیش‌بینی شده که قرار است مدارک مورد نیاز از طریق کارگزای متولی ارسال شود و کار سپرده‌گذاری به‌طور خاص ارائه خدمات کاستودین به ارکان صندوق است.

تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید اسناد خزانه اسلامی

مروج در ادامه با اشاره به برگزاری 5 ورک‌شاپ در تهران و سئول به منظور معرفی و شناخت بازار سرمایه ایران گفت: هم‌اکنون برای امکان حضور مستقیم سرمایه‌گذاران 2 کشور فرآیندهای مختلفی تعریف شده و با امکان‌سنجی این پروژه چگونگی تعاملات بانکی و کارگزاری و خدمات کاستودین در فرآیند سپرده‌گذاری در حال بررسی است. این در حالی است که موضوع لینکِیج برای بورس‌های ژاپن و تایوان نیز با ارائه دعوت‌نامه‌هایی در دست بررسی است. مدیر برنامه‌ریزی و توسعه «سمات» با بیان اینکه سرمایه‌گذاران کره‌ای علاقه بسیاری برای خرید اسناد خزانه اسلامی و صکوک دولتی نشان می‌دهند، گفت: برای برقراری امکان ارتباط میان سپرده‌گذاری‌های دوطرف و نیز موضوع تسعیر نرخ ارز در بانک‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد. وی افزود: بر این اساس باید بانک‌ها از طریق فرمول ساده‌ای از جمله برخورداری از شعبه و یا وجود حسابی که در کشور مبداء و مقصد بتواند در ازای دریافت ارز رایج معادل ریالی آن را در حساب شارژ کند، ‌بتوانند در این فرآیند فعال شوند که در این زمینه هم‌اکنون 3 بانک از جمله بانک‌های توسعه صادرات، ملی و ملت موضوع را راهبری می‌کنند.

سامانه جدید اطلاع رسانی به سهامداران

در ادامه این نشست علی حسنی، مدیر فناوری اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری در مورد سامانه IPS که نرم افزار اطلاع رسانی به سهامداران است، گفت: در این نرم افزار سبد دارایی‌های مالی سهامداران از طریق پلت فرم‌های مختلف در اختیار آنان قرار می‌گیرد. یکی از خدمات این سامانه دستیابی به آخرین معاملات از طرف سهامداران است. وی سامانه جدید دیگر را نرم افزار اطلاع‌رسانی دارایی به‌طور پیامکی دانست و گفت: این نرم افزار یک ماه است که به بهره‌برداری رسیده و 30 هزار نفر در حال استفاده از آن هستند. وی همچنین به سامانه دانش اشاره کرد و گفت: هدف و برنامه سامانه دانش متمرکز کردن عملیات شرکتی در سپرده‌گذاری است. در حال حاضر دو ماه است که این سامانه به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شده و در این مدت 3200 میلیارد ریال بازخرید اوراق و توزیع سود از طریق این سامانه انجام شده است.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۷:۳۹:۱۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد