حمام خون در بورس

حمام خون در بورس
شاخص بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته مانند سایر کشورهای دنیا زیر سایه سیاه انتخابات آمریکا بود و در نتیجه با افت سنگین یک‌‌هزارو ٤٨٩واحدی (معادل ١,٨درصد) مواجه شد و به کانال ٧٨‌هزارواحدی عقب‌نشینی کرد و در نهایت به رقم ٧٨هزارو ٤١١ واحد رسید.

شاخص بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته مانند سایر کشورهای دنیا زیر سایه سیاه انتخابات آمریکا بود و در نتیجه با افت سنگین یک‌‌هزارو ٤٨٩واحدی (معادل ١,٨درصد) مواجه شد و به کانال ٧٨‌هزارواحدی عقب‌نشینی کرد و در نهایت به رقم ٧٨هزارو ٤١١ واحد رسید.

بورس سایر کشورها نظیر بورس ژاپن (شاخص نیکی) بیش از پنج درصد کاهش یافت و به عنوان منفی‌ترین بازار سرمایه در بین همه کشورهای دیگر جهان شناخته شد؛ اگرچه بیشترین واکنش منفی در بین بازارهای جهان متعلق به کشور ژاپن بود، اما بازار مالی سایر کشورها ازجمله چین، آلمان، فرانسه و انگلستان و... وضعیت بهتری را تجربه نکردند؛ اما شدت ریزش شاخص آنها اندکی کمتر بود.

تمام بازارهای مالی و اقتصادی دنیا پس از احتمال پیروزی نامزد جمهوری‌خواه آمریکا یعنی دونالد ترامپ به‌سرعت منفی شد، اما بازار طلا و نرخ برابری سایر ارزها در برابر دلار مثبت شد به‌طوری‌که ارزش هر اونس طلا تا ٥ دلار نیز رشد کرد.

پس از قطعی‌شدن پیروزی دونالد ترامپ هیجانات ناشی از انتخابات کمی فروکش کرد و حتی بازارهای کالاهای پایه از جمله بورس فلزات (فلزات، سنگ‌آهن) مثبت شدند. بازار نفت نیز روز گذشته نوسانات زیادی را تجربه و در مواقعی نیز به سمت مثبت‌شدن حرکت کرد؛ بنابراین آنچه در بازارهای مالی دنیا مشاهده می‌شد هیجانات بسیار زیاد معامله‌گران در بازارهای مختلف بود که این موضوع ناشی از پیش‌بینی‌پذیرنبودن رفتار نامزد جمهوری‌خواهان است و این مسئله بارها به شکل‌های مختلف در صحبت‌های تبلیغات انتخاباتی دونالد ترامپ خود را نشان داده است.

روز گذشته بازار بورس اوراق بهادار تهران در شروع معاملات با صف‌های فروش سنگین سهام مواجه شد و در دقایق اولیه شروع، بازار به‌شدت منفی بود، اما در زمان معاملات اندک‌اندک فضای ترس ناشی از انتخابات آمریکا کم‌رنگ‌تر شد و قیمت سهام برخی از شرکت‌ها تا دامنه‌های مثبت نیز معامله شد. در آخرین روز کاری هفته بازار بورس با دادوستد تعداد یک‌‌میلیاردو ٢ ١‌ میلیون سهم و حق تقدم به ‌ارزش ٢٩١‌ میلیارد تومان در ٨٥‌هزارو ٦٨٤ نوبت و بازار فرابورس با دادوستد تعداد ٢٣٥‌میلیون‌و ٢٧٦‌ هزار سهم و حق تقدم به ‌ارزش تقریبی ٣٧٨‌ میلیارد تومان در ٢٣‌هزار‌و ٥٨٤ نوبت کار خود را به پایان رساندند و از این لحاظ روز به‌نسبت پرحجمی را رقم زدند.

در پایان معاملات قیمت اکثر شرکت‌ها کاهش یافته و شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ثبت ٨٩ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی و شرکت حفاری شمال با ثبت هفت واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را روی شاخص از خود به‎جای گذاشتند. نکته درخور توجه در معاملات روز چهارشنبه برچیده‌شدن صف‌های فروش سهام شرکت‌ها‌‎ بود و از این منظر هیجانات در همان روز اول کاملا تخلیه شد؛ بنابراین در روزهای آینده سهام شرکت‌ها براساس اطلاعات و صورت‌های مالی منتشرشده قیمت‎گذاری می‎شوند و هیجانات ناشی از انتخابات بسیار ناچیز خواهد بود.

روز گذشته شاپور محمدی، رئیس محترم سازمان بورس اوراق بهادار، در واکنش به افت زیاد شاخص بورس به سهام‌داران توصیه کرد که در تحلیل‌های خود به عوامل بلندمدت نگاه بیشتری داشته باشند. ازطرفی‌دیگر مقامات سیاسی کشور واکنش‌های متفاوتی از خود نشان دادند که مهم‌ترین آنها از سوی رئیس‌جمهور کشورمان بود. به گفته رئیس‌جمهور، هوشمندی ایران در توافق هسته‌ای این بود که برجام را نه به عنوان توافق با یک کشور یا یک دولت بلکه به عنوان یک قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل تثبیت کرد که با تصمیم یک دولت قابل تغییر نیست.

منبع خبر: پارس نیوز
  ۲۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۵:۵۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد