جزئیات گزارش هفتگی بررسی بازارها

جزئیات گزارش هفتگی بررسی بازارها
بررسی‌ها نشان می‌دهد برخلاف نتایج پیش‌بینی شده انتخابات آمریکا، پیروزی دونالد ترامپ به عنوان یک شوک غیرمنتظره موجب واکنش کلیه بازارهای مالی، طلا و نفت شد.

به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، گزارش هفتگی بررسی بازارها که هر هفته توسط مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران تهیه و منتشر می­شود، در هفته منتهی به ۱۲ آبان ۱۳۹۵ با نگاهی ویژه به انتخابات آمریکا و  انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالت متحده آمریکا، به تأثیر این انتخاب در بازارهای جهانی اشاره دارد.

بررسی­ ها نشان می­ دهد برخلاف نتایج پیش‌ بینی­ شده انتخابات آمریکا که حاکی از پیروزی هیلاری کلینتون بود، پیروزی دوتالد ترامپ به عنوان یک شوک پیش‌بینی­ نشده موجب واکنش کلیه بازار های مالی، طلا و نفت شد.

با توجه به ماهیت این رویداد، اثر این شوک در کمتر از یک روز در بسیاری از بازار ها خنثی شد و روند بازار های جهانی پس از یک تا دو روز به روند معمول خود بازگشت، با این تفاوت که کماکان افزایش شاخص دلار و تاثیر آن بر سایر بازار های به عنوان تنها پیامد انتخاباتی آمریکا قلمداد می‌شود.

در هفته گذشته شاخص کل و شاخص قیمت (ارزش وزنی) بورس اوراق بهادار تهران ۱.۶ درصد و شاخص کل و شاخص قیمت (هم‌وزن) این بورس ۱ درصد کاهش داشت. در مدت مشابه شاخص فرابورس ایران ۲.۸ درصد افت را تجربه کرد و  قیمت سکه بهار آزادی ۰.۴ درصد، قیمت دلار مبادله‌ ای ۰.۲ درصد و قیمت یورو مبادله‌ ای ۲.۲ درصد رشد کرد.

در هفته منتهی به ۱۹ آبان ۱۳۹۵، حجم معاملات بورس اوراق بهادار تهران ۴,۵۱۱ میلیون سهم و ارزش آن ۱۰,۸۵۲ میلیارد ریال بوده است که حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته گذشته به ترتیب ۳۲  و ۱۶ درصد کاهش داشته است.

صنعت «خودرو و ساخت قطعات» بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و ۱۸ درصد از حجم معاملات هفتگی را از آن خود کرد.

صنعت «فلزات اساسی» و «شرکت­ های چند رشته­ ای صنعتی» به ترتیب با ۱۵ و ۱۰ درصد حجم معاملات هفتگی، در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

صنعت «استخراج نفت گاز و خدمات جنبی جز اکتشاف» با بازدهی مثبت ۱۴.۱ درصد، در صدر صنایع بورسی قرار گرفت.

در مدت مشابه صنعت «فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته­ای» با افت ۷.۲ درصدی، بیشترین افت را تجربه کرد.

در مدت یادشده و در میان شرکت­ ها، «فرآوری ‌مواد معدنی ‌ایران» ‌ با مثبت ۲۴ درصد و «صنایع‌ ریخته‌ گری ‌ایران» ‌ با منفی ۱۱.۹ درصد، به ترتیب بیشترین و کمترین بازدهی را داشتند.

منبع خبر: خبر گزاری مهر
  ۲۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۸:۲:۳۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد