افت خودرویی-کالایی بازار بورس

افت خودرویی-کالایی بازار بورس
بازار بورس روز گذشته تحت تاثیر افت بازار جهانی با کاهش شاخص مواجه شد.

در بازار بورس دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که رشد اخیر فلزات جای خود را به ثبات نسبی و حتی کاهش قیمت‌ها داده بود، در این شرایط بهای مس و روی با کاهش بیش از 2 درصد و سرب با کاهش 5/ 1 درصدی مواجه شدند. هر چند قیمت‌های نهایی بیش از قیمت‌های بودجه این شرکت‌ها است، اما موجب کاهش قیمت سهام این شرکت‌ها شد. در نتیجه شاخص با کاهش 105 واحدی معادل 13/ 0‌درصد به رقم 79 هزار و 236 واحد رسید. نمادهای ملی مس، چادر ملو، فولاد و بازگشایی نماد بانک سینا بیشترین سهم را در کاهش شاخص داشتند. در بازار دیروز بازگشایی نماد بانک سینا توام با افت بیش از 10 درصدی نگرانی از بازگشایی نمادهای بانکی را مجددا در بازار ایجاد کرد. در مورد وضعیت نظام بانکی رئیس‌کل بانک‌مرکزی با تاکید بر اینکه نظام بانکی در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد، گفت: تنگنای مالی موجب تشدید این وضعیت شده و ۴۵ درصد دارایی‌های بانک‌ها منجمد است.

در گروه خودرویی معامله‌گران روز دوشنبه شاهد انتشار گزارش‌های ناامید‌کننده‌ای از سایپا دیزل و ایران‌خودرو دیزل بودند. اعلام زیان سنگین سایپا دیزل نشان دهنده تداوم مشکلات این شرکت و تاثیرات منفی آن بر گروه سایپا است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از ثبات تعرفه واردات خودرو در سال آینده خبر داد و گفت: برنامه‌ای برای افزایش تعرفه واردات خودرو نداریم. در این گروه امروز چهارشنبه پذیره‌نویسی بزرگ‌ترین صکوک بازار سرمایه با ارزش 5 هزار میلیارد ریال اوراق در نماد مرابحه سایپا در بورس اوراق بهادار تهران انجام می‌شود. این اوراق البته با نرخ 18درصد طراحی شده‌اند. در نماد مخابرات انتشار آمار جدید نشان از تقویت وضعیت همراه اول در بازار خدمات همراه دارد. گزارش‌های آماری نشان می‌دهد که همراه اول، ایرانسل و رایتل از خرداد تا شهریور سال جاری به ترتیب 23/ 1 درصد و 35/ 0 درصد رشد و 27/ 0‌درصد افت ضریب نفوذ داشته‌اند. سهم بازار اپراتورهای اول، دوم و سوم نیز تا پایان شهریور ماه سال جاری به ترتیب 58، 5/ 39 و 5/ 2 درصد بوده است.

در گروه پتروشیمی هیات مدیره شرکت پتروشیمی فجر، افزایش سرمایه 160 درصدی این شرکت را به مجمع عمومی فوق‌العاده پیشنهاد داد. پتروشیمی فجر اعلام کرده است برنامه افزایش سرمایه را از مبلغ 2 هزار و 500 میلیارد ریال به 6 هزار و 500 میلیارد ریال دارد. افزایش سرمایه «بفجر» از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی، جلوگیری از خروج نقدینگی و جبران مخارج سرمایه‌گذاری‌های انجام شده که در تاریخ 15 آبان 95 به تصویب هیات مدیره رسیده و برای اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده، خواهد بود. در گروه تصفیه نفت یک مقام مسوول در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درخصوص شایعه افزایش قیمت روغن‌موتور در بازار گفت: برنامه‌ای برای افزایش قیمت روغن‌موتور نداریم. در گروه برقی و تجهیزات با تصویب هیات وزیران بیش از 359 میلیارد تومان از مطالبات 5 شرکت بورسی با بدهی همان شرکت‌ها به سازمان امور مالیاتی و سازمان خصوصی‌سازی تهاتر شد. بر این اساس 359 میلیارد تومان از مطالبات شرکت‌های گسترش انرژی پاسارگاد، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، پارس سوئیچ، نیرو ترانس و تولید برق پره سرمپنا از شرکت‌های دولتی با بدهی همان شرکت‌ها به سازمان امور مالیاتی و سازمان خصوصی‌سازی تهاتر شد. با این مصوبه مطالبات نفت و گاز پارسیان از قبیل فروش اوره با بدهی این شرکت به سازمان خصوصی‌سازی و مطالبات برقی پارس سوئیچ، مپنا و نیروترانس با بدهی مالیاتی این شرکت‌ها تهاتر می‌شود.

در گروه حمل و نقل مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با اعلام آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای عرضه سهام در بورس ایران و بورس‌های بین‌المللی گفت: این شرکت در سال جاری وارد بورس نخواهد شد. در گروه بیمه‌ای، محمد حسین داجمر، رئیس هیات‌مدیره بیمه معلم به بورس پرس اظهار کرد: در حالی موضوع حضور در بازار سهام بیمه معلم از مدت‌ها پیش مطرح بود که بعد از نهایی شدن ثبت سرمایه جدید و 150 میلیارد تومانی، این شرکت در فرابورس پذیرش می‌شود. در نظر است تا فرآیند پذیرش در فرابورس این شرکت طی ماه‌های آینده نهایی شود و در صورت امکان، قبل از سال 10 درصد سهام عرضه اولیه شود. در ترکیب سهامداری بیمه معلم، سه گروه فرهنگیان، بانک سرمایه و شرکت کشتیرانی، سهامداران حقوقی اصلی به شمار می‌روند. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات در بورس به 273میلیارد تومان و در فرابورس به 104میلیارد تومان بالغ شد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۹:۲۴:۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد