برخورد بورس با مجرمان فضای مجازی

برخورد بورس با مجرمان فضای مجازی
مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس از شناسایی و انسداد گلوگاه‌های فسادبرانگیز در بازار اوراق بهادار خبر داد و گفت: مجازات های حبس و جریمه‌های نقدی برای مرتکبان جرایم در فضای واقعی یا مجازی تفاوتی ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، محمدعلی شیری‌زاده افزود: اثبات جرم در فضای مجازی با ابزارهای الکترونیکی موجود مستدل‌تر و محکم‌تر است.
شیری‌زاده گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار، در کنار اقدام های مقابله ‌محور و ضمانت اجراهای سزاگرایانه، براساس بندهای 8 و 11 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار، پیشگیری از وقوع ناهنجاری ها را جزء برنامه‌های اساسی خود قرار داده است.
وی افزود: این سازمان با نهادهای ذیربط مانند نمایندگان دادستانی کل کشور، معاونت پیشگیری قوه قضاییه، پلیس فتا، سازمان بازرسی کل کشور و سایر دستگاه های مرتبط، نشست های علمی و اجرایی برگزار و سیاست های پیشگیرانه بازار سرمایه را تعیین کرده است.
مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس اضافه کرد: سازمان بورس، وظیفه اجرای قوانین و مقررات بازار سرمایه و نظارت بر حسن اجرای آنها را برعهده دارد و برای وظایف نظارتی خود، مصادیق تخلف و جرایم را شناسایی و براساس مقررات موجود پیگیری می کند.
شیری زاده هدف نهایی از تدوین مقررات بازار سرمایه را ایجاد بازاری شفاف، کارا و منصفانه برشمرد و افزود: سازمان، ضمانت های اجرایی پیشگیرانه و سزاگرایانه را درباره هر اقدامی که رقابت منصفانه را مخدوش یا نظم بازار را مختل کند، پیگیری می کند تا بازار سرمایه‌ای سالم و منصفانه داشته باشیم.
مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس گفت: شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی یکی از فضاهای آلوده به شمار می رود که بتازگی برخی اقدام های خلاف مقررات در آن در حال شکلگیری است.
وی افزود: سودجویان در فضاهای مجازی با گمان اینکه نظارتی در آن وجود ندارد به فریب سرمایه‌گذاران می‌پردازند، غافل از اینکه فضایی قابل استنادتر از فضای مجازی وجود ندارد و با ابزارهای موجود می‌توان اقدامات هر فرد را به خود او نسبت داد.
این مقام گفت: استفاده از اطلاعات نهانی، فراهم سازی موجبات افشا و انتشار اطلاعات نهانی، معامله براساس اطلاعات نهانی، انجام اقدام های منجر به ایجاد ظاهری گمراه‌کننده از روند معاملات اوراق بهادار، ایجاد قیمت های کاذب، اغوای اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار از هر طریق ممکن و افشای اسرار سرمایه‌گذاران از این جرایم است.
مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس تاکید کرد شایعه‌پراکنی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بیشتر با هدف مشوش سازی ذهن سرمایه‌گذاران برای جلب منفعت و گمراه‌سازی ذهن مردم و ایجاد محیط امن برای استمرار تخلف صورت می‌گیرد.
وی افزود: شایعه‌پراکنی‌ها درباره موضوع های مبهم و بااهمیت شکل می‌گیرد و متخلفان با شاخ و برگ دادن به موضوع تلاش می‌کنند قربانیان ناآگاه بیشتری به سوی اهداف خود جذب کنند تا بتوانند حداکثر منفعت و سود را به دست آورند.
شیری زاده اضافه کرد: ادامه حیات شایعات در گرو اهمیت موضوع و افزایش ابهام سرمایه‌گذاران در مورد آن است و مرگ شایعات در از بین رفتن اهمیت یا رفع شدن ابهام و شفافیت موضوع است.
وی اضافه کرد: دنباله‌روی از یک جریان صعودی یا نزولی قیمت بدون هیچگونه بررسی در مورد علت آن و هجوم بردن به سوی نمادهایی که به اصطلاح صف های سنگین سفارش ها را به خود اختصاص داده، یک روش اشتباه است.
مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس اضافه کرد: نخستین نتیجه شایعه‌پراکنی، انباشته شدن سفارش ها در صف های طولانی یک نماد بورسی است و بیشتر زیان ها در این مواقع پدید می‌آید.
به گفته شیری زاد، برخی شیادان در شبکه‌های اجتماعی و فروم های بورسی، سرمایه‌گذاران را به خرید یا فروش سهام خاصی در زمان ها و لحظات معین ترغیب می‌کنند.
مردم و عموم سهامداران باید آگاه باشند این ترغیب‌ها برنامه‌ریزی شده است و پس از برآورده شدن اهداف منفعتی از پیش تعیین شده، صف های خرید و فروش فرو می‌ریزد و بجز ترغیب‌کنندگان و چند نفر دیگر بقیه افراد زیان می‌کنند.
وی اطمینان داد سازمان بورس خود را مکلف می‌داند هشدارهای لازم را به سهامداران بدهد و همزمان با کمک دستگاه های نظارتی مرتبط تلاش می‌کند تا متخلفان را شناسایی و به مراجع قضایی ذیربط معرفی کند.
وی گفت: بر این اساس، سازمان بورس به همه سهامداران اعلام می‌کند از دنباله‌روی و اعتماد به ابرازنظرهای سوداگرانه در شبکه‌های اجتماعی و فروم های اینترنی فعال در زمینه خرید و فروش و مشاوره سرمایه‌گذاری بدون مجوز پرهیز کنند.
مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس گفت: تاکنون شماری از متخلفان شناسایی و به مراجع ذیربط معرفی شده‌اند اما بهترین راه مقابله با مانورهای مزورانه و متقلبانه آنان در فضاهای مجازی، پیروی نکردن سهامداران از آنهاست.
در سال های اخیر و پس از گسترش استفاده از شبکه های مجازی، گروه های متعددی شکل گرفته اند که با تشویق نوسان گیری (سودهای کوتاه مدت) و ترغیب سهامداران تازه کار به خرید یا فروش سهام مورد نظر خود، با منافع سهامداران بازی کرده و سودهای کلانی را عاید خود کرده اند.
سامانه افشای اطلاعات ناشران (کدال) یک کانال رسمی برای اطلاع‌رسانی مستقیم ناشران برای سرمایه‌گذاران است و بیشتر منابع دیگر به ویژه شبکه‌های اجتماعی و صفحات اینترنتی از سوی عده ای بزهکار سودجو برای مدیریت سهامداران و جلب منفعت برای خود راه‌اندازی شده‌اند.

منبع خبر: ایرنا
  ۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۸:۳۱:۲۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد