افزایش 10 درصدی تعرفه برق از ابتدای سال

افزایش 10 درصدی تعرفه برق از ابتدای سال
قائم‌مقام وزیر نیرو با بیان اینکه افزایش 10 درصدی تعرفه‌های برق بر اساس قانون و از ابتدای امسال بوده و چیز جدیدی نیست،‌ گفت: بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها تعرفه برق باید 20 درصد افزایش یابد اما دولت با 10 درصد رشد موافقت کرد.

ستار محمودی در پاسخ به سؤال که آیا جدیداً تعرفه‌های برق 10 درصد،افزایش یافته است، گفت: در سال 95 با توجه به قانون مصوب و اجازه دولت برق مصرفی و تعرفه‌ها 10 درصد به صورت میانگین افزایش یافت که این موضوع از ابتدای سال جاری صورت گرفت و اینکه عنوان می‌شود جدیداً برق 10 درصد گران شده است صحت ندارد.

وی با اشاره به اینکه حق انشعاب برق نیز یک ماه پیش با مجوز قانونی افزایش یافته و قرار است طی 5 سال به قیمت تمام شده برسد، گفت: افزایش انشعاب برق نیز از اواسط سال جاری جنبه عملیاتی پیدا کرد و  حدود یک ماه است عملیاتی شده است.

محمودی در پاسخ به این سؤال که آیا وزارت نیرو پیشنهادی به دولت برای افزایش قیمت آب و برق به دولت ارائه کرده است،‌ گفت: فعلاً وزارت نیرو و دولت برای سال جاری و سال آینده پیش‌بینی و یا پیشنهادی برای افزایش قیمت آب و برق نکرده است، معمولاً صدور مجوز و یا اعمال قانون برای افزایش قیمت آب و برق با چند ماهی تأخیر شروع می‌شود بنابراین جدیداً تعرفه برق و یا آب افزایشی نداشته است.

قائم‌مقام وزیر نیرو ادامه داد: به لحاظ قانون هدفمندی یارانه‌ها تعرفه‌ها باید 20 درصد افزایش یابد اما دولت و وزارت نیرو افزایش 10 درصدی ‌آن را عملیاتی کرده است.

وی با اشاره به کاهش بارش‌ها و وضعیت نه‌ چندان مناسب ذخایر سدها، گفت: مجموع بارش‌های سطح کشور تا روز گذشته 13 میلی‌متر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل که 67 میلی‌متر بود 81 درصد کاهش نشان می‌دهد و نسبت به میان‌مدت که بارش‌ها 29 میلی‌متر بوده است 55 درصد کاهش نشان می‌دهد.
محمودی اضافه کرد: هیچ یک استان‌های کشور از لحاظ بارش نسبت به سال گذشته شرایط مثبتی نداشته‌ است و میزان روان آب‌ها نسبت به سال قبل 5 درصد کاهش دارد بنابراین از لحاظ کمی حجم آب پشت سدهای کشور 5 میلیارد مترمکعب کاهش نشان می‌دهد.

قائم‌مقام وزیر نیرو با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی که عنوان کرده بود امسال پاییز خشکی در پیش خواهیم داشت،‌گفت: امیدواریم ماه آذر شرایط تغییر کند که خوشبختانه دیروز و امروز وضعیت بارش در کشور مناسب شده است.

وی با بیان اینکه امسال کشور سالی کمتر از نرمال در بارش‌ها را خواهد داشت و باید خود را برای چنین سالی مهیا کنیم، گفت: مدیریت مصرف و صرفه‌جویی همچنان باید از سوی مردم جدی گرفته شود.

محمودی همچنین در خصوص وضعیت تولید برق در کشور، گفت: امسال مصرف برق در زمان پیک نزدیک به 53 هزار مگاوات بود بنابراین پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده پیک مصرف به 55 هزار مگاوات برسد، بنابراین این ظرفیت بالای مصرف نیازمند تمهیدات اساسی برای مقابله با هر گونه پیشامدی است چرا که هم از لحاظ بارش و هم از لحاظ تولید برق با تنگنا مواجه هستیم.

قائم‌مقام وزیر نیرو همچنین از کاهش تعداد شهرهای دارای تنش آبی خبر داد و گفت: در سال جاری تعداد شهرهای دارای تنش آبی کمتر شده است و میزان آب‌رسانی به روستاها با تانکر از 6 هزار و 700 روستا به 6 هزار و 60 روستا کاهش یافته است.
وی ادامه داد:در بخش آب و برق ۳۰۰ طرح آماده داریم که لیست آنرا به سازمان برنامه و بودجه ارائه کرده ایم تا بودجه لازم برای اتمام آنها تنظیم کند.

وی خاطر نشان کرد:به هر حال با این بودجه ها و منابع مالی سال های سال طول می کشد تا این پروژه ها به اتمام برسد بنابراین سرمایه گذاران می توانند با ورود به این طرح ها کمک بزرگی به دولت کنند و بار بزرگی از روی دوش دولت بردارند.

محمودی تاکید کرد:برای طرح های نیمه تمام در بخش آب کشور ۱۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اگر این اعتبار تامین شود تا ۵ سال به اتمام می رسد.

وی ادامه داد: آمارها حاکیست 88 تا 90 درصد منابع آبی تجدیدشونده کشور مصرف شده و این به معنای ورود به بحران شدید و ناپایداری قطعی آبی است؛ اما مقرر شده است این منابع در برنامه ششم توسعه با افزایش 11 میلیارد مترمکعبی به 26 میلیارد مترمکعب برسد.
وی خاطرنشان کرد: این مهم با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی، اصلاح شیوه های آبیاری و کشاورزی، تغییر الگوی مصرف آب، کنترل پروانه های آبی، نصب سامانه های نوین سنجش مصرف آب و ... میسر می شود.
قائم مقام وزیر نیرو تصریح کرد: با گذشت بیش از سه سال و نیم از عمر دولت یازدهم، نزدیک به یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب احیای منابع آب زیرزمینی انجام شده، اما قضاوت دقیقتر در این زمینه باید دستکم در افق های پنج ساله دیده شود.
محمودی یادآور شد: در سال 1393 و همزمان با آغاز اجرای طرح احیا و تعادل بخشی، اعتبار 500 میلیارد ریالی برای این طرح در نظر گرفته شد که در سال 1394 به یک هزار و 500 میلیارد ریال افزایش یافت.

منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۵:۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد