وابستگی 60 درصدی بورس ایران به قیمت های جهانی

 وابستگی 60 درصدی بورس ایران به قیمت های جهانی
بخش عمده‌ای از شرکت‌های فعال در بازار بورس ایران به‌طور مستقیم متاثر از قیمت‌های جهانی و همچنین کلیت بازار به‌طور غیرمستقیم با قیمت‌های جهانی ارتباط دارد.

سید سلمان نصیرزاده در مصاحبه با رادیو اقتصاد ، با اشاره به اینکه در حال حاضر 60 درصد ارزش بورس ایران وابسته به قیمت های جهانی است، گفت: بازار سرمایه کشور در گرو دو متغیر اساسی یعنی «رونق اقتصاد داخلی» و «قیمت‌های جهانی» است.
وی افزود: بخش عمده‌ای از شرکت‌های فعال در بازار بورس ایران به‌طور مستقیم متاثر از قیمت‌های جهانی و همچنین کلیت بازار به‌طور غیرمستقیم با قیمت‌های جهانی ارتباط دارد.
وی همچنین با اشاره به اینکه بورس اوراق بهادار شاخص اقتصاد کشور و منشا تولید سرمایه برای گسترش اقتصادی است، اظهار داشت : بورس از مهم ترین نهادهـای بازار سرمایه است که می توان نقش مهمی در تجهیز منابع پس انداز در جهت سرمایه گذاری ها وتامین نیازهای مالی واحدهای تولیدی داشته باشد.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازارها همچنان تحت تاثیر بازار جهانی، رشد قیمت نفت و رشد فلزات پایه قرار دارند.
وی در ادامه به برگزاری اجلاس 30 نوامبر اوپک در وین اشاره کرد و افزود: نشانه های مثبتی از توافقات انجام گرفته بین اعضای اوپک برای کاهش سقف تولید خود می تواند عاملی برای کاهش فشار روانی از بازار نفت باشد.
نصیرزاده تصریح کرد: اگر کاهش میزان عرضه نفت تائید و قیمت نفت بالای 54 دلار تثبیت شود می توان گفت وارد یک موج صعودی شده ایم که می تواند قیمت را حتی در کانال 60 تا 70 دلاری افزایش دهد البته این مهم در میان مدت اتفاق می افتد نه در کوتاه مدت.
وی گفت: تثبیت قیمت نفت خود می تواند اثر مثبت روانی بر بازارهای مالی جهانی و داخلی داشته باشد.
کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تحولات بورس همواره بر دو پایه ریسک سیستماتیک و غیر سیستماتیک نمود پیدا می کند، افزود: در حال حاضر مهمترین ریسک غیر سیستماتیک بورس ایران چالش «بورس اوراق بهادار» و چالش «اقتصادی و سیاسی » است، این چالش ها می تواند نوسان بازار سرمایه را افزایش دهد.
وی بیان داشت: از منظر ریسک سیستماتیک، رشد قیمت های جهانی، بهبود فضای اقتصادی و متعادل شدن فضای سیاسی به نظر می رسد شرایط بازار سرمایه چندان تحت تاثیر تحولات نخواهد بود.
نصیرزاده اظهار داشت : چهارماهه باقی مانده تا پایان سال پر فراز و نشیب ترین و پر هیاهوترین ماه های سال است و می تواند فضای اقتصادی و سیاسی کشور را تحت تاثیر قرار دهد.
وی در ادامه یادآورشد: تحولات مهم که در این مدت در سطح جهان و ایران اتفاق می افتد شامل اجلاس 30 نوامبر اعضای اوپک در وین برای تصمیم گیری در خصوص کاهش سقف تولید، نشست بانک مرکزی آمریکا با هدف تعیین و تکلیف نرخ بهره، تحویل ریاست جمهوری از اوباما به ترامپ، انتشار گزارش عملکرد 9 ماهه شرکت ها و بنگاه های اقتصادی، ورود به بحث انتخابات ریاست جمهوری در ایران و ارائه بودجه شرکت ها برای سال مالی آینده است.

منبع خبر: خبرگزاری صدا و سیما
  ۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۹:۱۱:۱۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد