نقش بخش خصوصی در اکتشاف معدنی باید پررنگ شود

نقش بخش خصوصی در اکتشاف معدنی باید پررنگ شود
رئیس سازمان نظام مهندسی معادن تاکید کرد : حضور بخش خصوصی باید در عرصه اکتشافات معدنی تقویت شود.

نادعلی اسماعیلی  افزود: عملکردهای بخش خصوصی قابل قبول است ، هر چند موانع و مشکلاتی وجود دارد اما کارها ادامه دارد و در چند سال اخیر موفقیت امیز بوده و نتجیه هم داده است.

وی افزود : بخش معدن در دوره تحریم های ظالمانه ؛ سربلند و راهبر اقتصاد مقاومتی بوده چون معدن یک اقتصاد مقاومتی با رویکرد درون زاست.

اسماعلیی اظهار داشت : نباید وابسته به بیگانگان باشیم و بخش معدن می تواند به خود اتکایی و توسعه درون زا کمک کند و خوشبختانه نعمت های معدنی در جای جای کشور به صورت مواد متنوع داریم که باعث رونق صنعت کشور است و در دوره تحریم نیز بخش معدن سربلند بوده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معادن تاکید کرد : دولتمردان باید کمک کنند چون بخش خصوصی در ایران هنوز در عرصه اکتشافات ورود موثر ندارد هر چند تا حدودی جلوتر رفته است و موفق هم بودند و موارد خوبی کشف کردند که در حال بره برداری است اما باید گستره ان بیشتر شود.

وی افزود : نباید به فعالیت بخش خصوصی در حوزه اکتشافات معدنی ، سوء ظن داشته باشیم و قوانین هم کم نداریم که باید به خوبی اجرا شود تا بخش خصوصی قوی با پشتیبانی نظام مهندسی معدن شکل بگیرد و فعالیت های معدنی را تقویت کنیم.

اسماعیلی گفت : توسعه بخش معدن به تسهیلات مالی کم بهره و ارزان قیمت نیاز داردکه البته قابل برگشت هم است.

بنابر این گزارش ایران با برخورداری از 30 میلیارد تن ذخایر معدنی کشف شده و 57 میلیارد تن ذخایر بالقوه در میان 15 قدرت معدنی جهان قرار دارد.
 کشورمان با قرار گرفتن بر روی رگه های ارزشمند منابع معدنی هفت درصد ذخایر معدنی کل جهان را به خود اختصاص داده است ، ارزش این منابع طبق برآوردهای اولیه 700 میلیارد دلار و براساس ارقام جدید تا هزار میلیارد دلار براورد می شود.

تاکنون عملیات شناسایی ذخایر معدنی کشور در پهنه ای به گسترده صد هزار کیلومتر مربع انجام شده که معادل هفت درصد پهنه سرزمینی کشور است، عملیاتی که منجر به شناسایی 68 ماده معدنی شده است و با اکتشافات جدید این تنوع مواد معدنی تا 80 قلم افزایش می یابد، از مس و روی گرفته تا سنگ آهن که شاخص ترین ماده معدنی کشور است.

ایران هم اکنون پانزدهمین تولید کننده فولاد و نهمین تولید کننده سیمان است ،همچنین رتبه دهم تولید سنگ آهن، رتبه بیست و چهارم تولید آلومینیوم، رتبه نهم در تولید مس و دومین تولید کننده سنگ های تزئینی جهان به ایران اختصاص دارد.

منبع خبر: خبر گزاری صدا و سیما
  ۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۱۶:۴۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد