تزریق ۱۳.۸ میلیارد متر مکعب گاز شیرین به خط دوم انتقال گاز از ابتدای سال

تزریق ۱۳.۸ میلیارد متر مکعب گاز شیرین به خط دوم انتقال گاز از ابتدای سال
مدیر عامل پالایشگاه فجر جم از تحقق ۵۹ درصدی برنامه مصوب و تولید ۱۳.۸ میلیارد متر مکعب گاز شیرین و تزریق به خط دوم انتقال گاز از ابتدای سال تا کنون خبرداد.

هادی هاشم‌زاده فرهنگ مدیرعامل شرکت پالایشگاه گاز فجر جم امروز در یک نشست خبری که در محل این پالایشگاه برگزار شد، با اشاره به راه‌اندازی پالایشگاه گاز فجر جم در سال 68  گفت: ظرفیت این پالایشگاه در سال راه‌اندازی 80 میلیون متر مکعب بود که در سال 79 ظرفیت این پالایسشگه به 110 و در سال 89 به 125 میلیون متر مکعب رسید.

وی با اشاره به ماموریت جدید این پالایشگاه تا سال 98  گفت: دریافت روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی مهمترین ماموریت این پالایشگاه در این سال‌ خواهد بود.

هاشم‌زاده با اشاره به سهم گاز در متوسط جهانی گفت: 28 درصد از انرژی مصرفی در جهان را گاز تشکیل می‌دهد که در ایران این سهم 70 درصد است که شرکت پالایش گاز فجر جم 15 درصد از سهم تولید گاز در کشور را برعهده دارد.

وی با اشاره به اینکه 25 ماه بدون حادثه را پشت سر گذاشتیم را گفت: خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از سه میدان گازی نار، گنگان و پارس جنوبی تامین می‌شود که محصولات تولیدی این پالایشگاه شامل گاز شیرین، میعانات گازی و LPG است که در تولید گاز شیرین از ابتدای سال تا ک نون 59 درصد از برنامه مصوب عملیاتی شده به طوری که 13 میلیارد و 800 میلیون متر مکعب گاز به شبکه انتقال تزریق شده است که براساس آمار کلی از ابتدای تاسیس تاکنون 695 میلیارد متر مکعب گاز شیرین توسط این پالایشگاه تولید شده است.

مدیرعامل پالایشگاه فجر جم با اشاره به تولید میعانات گازی گفت: تا پایان آبان ماه 4.5 میلیون بشکه میعانات گازی در این پالایشگاه تولید شده است که 56 درصد تعهد ما را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: سالانه 9 میلیون بشکه میعانات گازی توسط این پالایشگاه تولید و از طریق بندر سیراف به مقاصد و بازارهای فروش ارسال می‌شود که در داخل کشور عمده مشتریان ما پتروشیمی‌های نوری و بندر عباس هستند و در خارج نیز معمولا کشور ژاپن،‌ هند و کره این میعانات را از ما خریداری می‌کنند.

هاشم‌زاده با اشاره به تولید گاز مایع توسط این پالایشگاه گفت: 26 هزار و 300 تن از ابتدای سال تاکنون در گاز مایع در این پالایشگاه تولید شده است که 54 درصد از برنامه عملیاتی سال 95 را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: پروژه تولید LPG  در این پالایشگاه 40 هزار تن در سال است که براساس برنامه صورت گرفته این میزان محقق خواهد شد.

وی با اشاره به پروژه‌های جدید پالایشگاه فجر جم گفت: پروژه نیروگاه جدید این پالایشگاه در سه فاز تعریف شده که فازهای اول و دوم در سال گذشته و خرداد امسال به بهره‌برداری رسیده است. همچنین انعطاف دریافت خوراک گاز از پارس جنوبی نیز در دستور کار قرار دارد که خوراک گاز از 15 میلیون متر مکعب به 50 میلیون متر مکعب می‌رسد که در کنار آن پروژه گوگردسازی نیز همزمان در حال احداث است.

هاشم‌زاده در پایان با اشاره به پروژه تحقیقاتی شیرین‌سازی گاز با استفاده از غشا گفت: این پروژه توسط مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت در حال انجام است که تجهیزات آن به صورت پایلوت در پالایشگاه فجر جم نصب خواهد شد.

منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۹:۴:۳۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد