وضع ماليات سنگين دولت بر معاملات دلالان سكه و طلا

وضع ماليات سنگين دولت بر معاملات دلالان سكه و طلا
يك اقتصاددان با اعلام اينكه بانك مركزي بازار سكه و طلا را رها كند و بگذارد حباب قيمتها شكسته شود، گفت: دولت هرچه زودتر سودهاي ناشي از فعاليتهاي دلالي همچون خريد و فروش طلا و سكه را مشمول مالياتهاي سنگين كند.
ابراهيم رزاقي در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس اظهار داشت: بحران اقتصادي آمريكا و چاپ بي پشتوانه دلار توسط اين كشور، قيمت جهاني طلا را افزايش مي دهد و اين عامل خارجي در كنار، پايين بودن نرخ سود بانكي به عنوان يك عامل داخلي، همچنان بازار سكه را داغ نگه مي دارند.
اين كارشناس اقتصادي اضافه كرد: تا زماني كه بحران اقتصادي آمريكا و چاپ دلار توسط اين كشور براي رفع بحران ادامه دارد، همچنان طلا با افزايش قيمت مواجه خواهد بود. اگرچه ممكن است در مقاطعي اين افزايش با نوساناتي مواجه باشد ولي تا زماني كه اقتصاد آمريكا با بحران روبرو است و با از دست رفتن اعتماد به دلار، ذخاير طلا از اهميت شاياني برخوردار شده، اين روند ادامه خواهد داشت.
رزاقي افزود: متأثر از بازارهاي جهاني و از سويي با فراهم بودن بسترهاي سودجويي و دلال بازي در بازارهاي سكه و طلا و نيز پايين بودن نرخ سود بانكي، تمايل به كسب سود بيشتر در بازارهاي سكه و طلا افزايش يافته است. اين افزايش، التهاب قيمت را در بازار سكه بيشتر كرده است.
اين اقتصاددان با بيان اينكه حتي گاه شاهد هستيم كه برخي از بانكها نيز با هدف كسب سود وارد بازارهايي همچون طلا و سكه مي شوند افزود: پيش از اين نيز شاهد بوديم كه بانكها به خصوص بانكهاي خصوصي كه به دنبال سود بيشتر هستند، گاه به بازارهايي مانند مسكن و بازار سهام ورود يافته و به كسب سود در اين فضاها اقدام كرده اند.
وي با بيان اينكه بانك مركزي نبايد در بازيهاي سودجويانه اخير دخالت كند گفت: بزرگترين وظيفه بانك مركزي حفظ سرمايه هاي ملي است و نبايد با تبديل درآمدهاي حاصل از نفت به سكه، آنها را به تصور تعديل در بازار، فدا نمايند.
رزاقي متذكر شد: بانك مركزي بازار سكه و طلا را رها كند و بگذارد حباب قيمتها شكسته شود. در عين حال بايد به فكر برون رفتي براي جذب نقدينگي باشد. برخي از مردم آموخته اند كه به دنبال سود بيشتر بايد بود بنابراين در پي جايي هستند كه سود بيشتر نصيبشان كند بنابراين وقتي اين سود را در بانكها نمي يابند به دنبال اين سود در بازارهايي هستند كه زماني اين بازار مسكن بود و حال بازار سكه و طلا.
وي در چنين شرايطي به دولت پيشنهاد كرد تا به جاي عرضه بيشتر سكه و طلا، سودهاي ناشي از فعاليتهاي دلالي همچون خريد و فروش طلا و سكه را مشمول مالياتهاي سنگين كند.
اين اقتصاددان با بيان اينكه دولت در جريان افزايشهاي ناگهاني قيمت در بازارهايي مانند سكه و طلا همواره در پس معركه است و اين همواره دست اندركاران فعاليتهاي كاذب هستند كه جلوتر از آن حركت مي كنند افزود: دولت همواره در واكنش به اينگونه حوادث سعي مي كند تا با عرضه بيشتر طلا يا ارز به اعمال تعديل در بازار آنهم از محل درآمدهاي نفتي اقدام كند ولي سوال اصلي اينجا است كه اگر ايران فاقد نفت بود دولت جبران هزينه مذكور را از كجا تأمين مي كرد؟
رزاقي با بيان اينكه در كنترل التهاب بازارهايي مانند سكه و طلا اعتقادي به روشهاي كوتاه مدت ندارم افزود: دولت بايد تلاش كند تا به جاي بازارهاي غير توليدي و دلالي، توليد را سودآور كند و با اخذ مالياتهاي سنگين در بازارهاي غير توليدي اينگونه بازارها را غيرسودآور جلوه دهد.
اين اقتصاددان تأكيد كرد: در اين ارتباط، دولت هرچه زودتر سودهاي ناشي از فعاليتهاي دلالي را مشمول مالياتهاي سنگين نمايد. 
منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۶:۴۴:۵۳ قبل از ظهر
نظرات (1)

یلدا  ۸ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۲۲:۲۵ قبل از ظهر

از کارهای پول داری زیاد نشون ندین آخه ما هم دل داریما مرسی

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد